Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
fastrostad sadelstolpe?!
- Trådstartare joakimmen
- Start datum
Rost=vanvård
Eftersom du inte skött om din cykel så har du problem. Har du prövar slå på stolpen med en gummi-, bly- eller kopparhammare. Det gäller att få rostkristallerna att gå av. Att cirkulärt röra sadelstolpen med hjälp av ett längre järn, t ex skaftet på en större rörtång. Nästa alternativ är skadande enär värme förstör lacken på sadelramröret. Men med en blås-, lödlampa eller gassvets värma ytterröret kan även det få rostkristallerna att gå av. Kombinera med slag- och vridningsförsök enligt ovan. Se upp så att du inte eldar mer än det var tänkt. Löser inte detta dina problem återstår den slutliga lösningen den är skadande.
Slutligen står vinkelslipen till buds. Slipa ett längsgående spår i genom sadelramröret. Nu fungerar alltid vridnings och upptagningsmetoden. Den uppkomna slitsen måste svetsas och insidan brotschas alternativt ramen bytas.
Eventuella förslag om Coca-Cola och Caramba (fosforsyra) som löser rosten kemiskt fungerar oftast inte då passningen mellan ramrör och sadelstolpe är för god.
Framtida problem förebyggs med infettning minst en gång om året och förvaring av cykeln i torrt utrymme.
God tur
Johan K
Eftersom du inte skött om din cykel så har du problem. Har du prövar slå på stolpen med en gummi-, bly- eller kopparhammare. Det gäller att få rostkristallerna att gå av. Att cirkulärt röra sadelstolpen med hjälp av ett längre järn, t ex skaftet på en större rörtång. Nästa alternativ är skadande enär värme förstör lacken på sadelramröret. Men med en blås-, lödlampa eller gassvets värma ytterröret kan även det få rostkristallerna att gå av. Kombinera med slag- och vridningsförsök enligt ovan. Se upp så att du inte eldar mer än det var tänkt. Löser inte detta dina problem återstår den slutliga lösningen den är skadande.
Slutligen står vinkelslipen till buds. Slipa ett längsgående spår i genom sadelramröret. Nu fungerar alltid vridnings och upptagningsmetoden. Den uppkomna slitsen måste svetsas och insidan brotschas alternativt ramen bytas.
Eventuella förslag om Coca-Cola och Caramba (fosforsyra) som löser rosten kemiskt fungerar oftast inte då passningen mellan ramrör och sadelstolpe är för god.
Framtida problem förebyggs med infettning minst en gång om året och förvaring av cykeln i torrt utrymme.
God tur
Johan K
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Smörj brukar hjälpa
MoS2 spray är väldigt penetrerande och brukar hjälpa. Spraya på ordentligt, använd plaströret så du kan spaya inne i sadelstolpen oxå och vänd cykeln upp o ner ett tag så oljan kan rinna in bakvägen, försök att rubba stolpen, med hammare och/eller stora rörtången, spraya mer, vänta en dag och repetera.
Mikael
MoS2 spray är väldigt penetrerande och brukar hjälpa. Spraya på ordentligt, använd plaströret så du kan spaya inne i sadelstolpen oxå och vänd cykeln upp o ner ett tag så oljan kan rinna in bakvägen, försök att rubba stolpen, med hammare och/eller stora rörtången, spraya mer, vänta en dag och repetera.
Mikael
Fastrostade saker är INTE roliga, ska man få loss dem måste man vara metodisk.
Först och främst handlar det om att undersöka. VAR sitter det fast? Längs hela längden? Eller bara nere i botten? Eller bara högst upp?
Sen ska man se till att eliminera alla andra "låskällor". Se till att bulten verkligen är lossad, smörj så att det inte kärvar på andra ställen etc.
Sen när det bara är rosten som det hela sitter fast i kan man börja försöka få sönder rosten. Att knacka ner stolpen (sadeln skall naturligtvis tas bort först) kan vara vettigt eftersom du på det sättet antagligen får bra mycket mer energi i slagen än om du försöker dra upp stolpen. Det funkar dock inte om den redan är längst ner (men det tvivlar jag på). Lägg en bräda ovanpå och slå bestämt med en liten handslägga. Men stå inte och dunka 50 gånger. Rör det sig inte på första "knacket" så lär det inte röra sig mer på andra.
(För att se om det rör sig kan det vara smart att rita streck med spritpenna, då ser du om det sitter berghårt eller om det faktiskt ger med sig nån millimeter.)
Värma är ett knep, som dock sliter på ramen. Ett alternativ KAN vara att istället kyla sadelstolpen (med kylspray inuti), men för bästa effekt bör det nog kombineras med att ramröret värms.
En sak som du kanske bör ha med i bakhuvudet är att du kanske inte får isär sakerna utan att nåt går sönder. Försök då se till att det är stolpen som går sönder och inte ramen (ha sönder det billigaste är alltid en bra grundregel, både när man mekar cykel eller är på väg för full fart in i en gästhamn
. Att klämma ihop stolpen (så det blir ett veck i den där du kanske kan få ner rostlösningsmedel) kan vara en sista utväg.
Först och främst handlar det om att undersöka. VAR sitter det fast? Längs hela längden? Eller bara nere i botten? Eller bara högst upp?
Sen ska man se till att eliminera alla andra "låskällor". Se till att bulten verkligen är lossad, smörj så att det inte kärvar på andra ställen etc.
Sen när det bara är rosten som det hela sitter fast i kan man börja försöka få sönder rosten. Att knacka ner stolpen (sadeln skall naturligtvis tas bort först) kan vara vettigt eftersom du på det sättet antagligen får bra mycket mer energi i slagen än om du försöker dra upp stolpen. Det funkar dock inte om den redan är längst ner (men det tvivlar jag på). Lägg en bräda ovanpå och slå bestämt med en liten handslägga. Men stå inte och dunka 50 gånger. Rör det sig inte på första "knacket" så lär det inte röra sig mer på andra.
(För att se om det rör sig kan det vara smart att rita streck med spritpenna, då ser du om det sitter berghårt eller om det faktiskt ger med sig nån millimeter.)
Värma är ett knep, som dock sliter på ramen. Ett alternativ KAN vara att istället kyla sadelstolpen (med kylspray inuti), men för bästa effekt bör det nog kombineras med att ramröret värms.
En sak som du kanske bör ha med i bakhuvudet är att du kanske inte får isär sakerna utan att nåt går sönder. Försök då se till att det är stolpen som går sönder och inte ramen (ha sönder det billigaste är alltid en bra grundregel, både när man mekar cykel eller är på väg för full fart in i en gästhamn
Stora verktyg och olja.
Har sett att du fått massor av tips så förhoppningsvis så har du redan fått bort stolpen nu men om inte.
Så börja med att smörj rikligt med olja eller rostlösningsspry, om du har ork och tid så plocka bort vevparti och vevlager och häll i olja även den vägen.
Låt oljan verka 2-4 timmar vänd sen cykeln upp och ner och sätt fast sadel stolpen i ett skruvstycke och använd ramen som hävstång, med all sanolikhet så sabbar du stolpen men den kommer att lossna.
Ps. akta dig för att värma eller ge dig på ramen med rondell i annat fall än som absolut sista utväg alla sånna ingrepp kan ge bestående försvagningar.
Har sett att du fått massor av tips så förhoppningsvis så har du redan fått bort stolpen nu men om inte.
Så börja med att smörj rikligt med olja eller rostlösningsspry, om du har ork och tid så plocka bort vevparti och vevlager och häll i olja även den vägen.
Låt oljan verka 2-4 timmar vänd sen cykeln upp och ner och sätt fast sadel stolpen i ett skruvstycke och använd ramen som hävstång, med all sanolikhet så sabbar du stolpen men den kommer att lossna.
Ps. akta dig för att värma eller ge dig på ramen med rondell i annat fall än som absolut sista utväg alla sånna ingrepp kan ge bestående försvagningar.
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg