Fastighetskartan Colorado 300

Har köpt fastighetskartan från MapStore till min Garmin Colorado 300
När jag stoppar in SD kortet och startar GPS én så kommer meddelandet
"Det går inte att låsa upp kartor" upp.
Klickar jag OK så får jag fram min Fritidskarta som jag
har på ett annat SD kort.
Fastighetskartan ser jag däremot inte.

Är det någon som vet vad detta beror på

Thommy

Låter spännade...

kan det vara så att din friluftskarta finns på internminnet? Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig men jag har läst om så mycket strul med dessa kartupplåsningar så jag måste få ur mig det här.
Garmins hårdvara imponerar på mig. Är alla GPS:er lika bra?
Men detta helvete med kartor är vidrigt. Jag kommer ihåg eländet med kopieringsskyddade programvaror till datorer med donglar som störde övriga funktioner.
Vi som inte har något emot att betala för kartorna har dessutom ett STÖRRE besvär än dom som installerar knäckta kartor. Är det lika eländigt med andra fabrikat än Garmin. Sorry det blev lite off topic...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Är det lika eländigt med andra fabrikat än Garmin.

På Magellan är det friluftskartor (Topo+) och sjökort (BlueNav) på minneskort som gäller. Mot avgift går det att få flera detaljkartor på ett och samma minneskort, fast då måste du först skicka in alla dina Magellan-kartor till generalagenten för själva överföringen. Inga svenska vägkartor (för bil-GPS) är tillgängliga. Topo+-kartorna uppdateras varje år, men för att få uppdaterad version måste kartorna skickas in till generalagenten för att (mot avgift) ordna uppdateringen.

Detaljkartorna kan beskådas i PC med programmet Vantage point. Senaste versionen är 1.80.

I mitt tycke är detaljeringsgraden och färgåtergivningen hos Magellans kartor vida överlägsen det lilla jag har sett hos Garmins Fripro. Bl.a. återfinns namn på de flesta gårdar och småställen, samt alla byggnader är fullt utridade. Är man vad vid Lantmäteriets terrängkarta (1:50 000), känner man sig snabbt hemmastadd hos Magellans friluftskartor.

Det finns dock några plumpar i Topo+. Den i mitt tycke allvarligaste plumpen är tveklöst att en riksväg (80-90 km/h) återges på exakt samma sätt som en sämre skogsbilväg.En annan miss är att namnet på tätorter inte är utskrivna.

Obs! Numera finns utsnitt av Topo+ på minneskort även för Garmin under namnet Topo Sweden Plus+ Tema för Garmin. Utklipp på antingen 100*100 km eller 200*200 km med valfri centrumpunkt.
/Niklas - nöjd ägare till Magellan Explorist XL

Colorado300 och Fastighetskartan

Hej.
Hade samma problem och löste det så att den som levererade
fastighetskartan skickade en ny till mig.
Det var upplåsningen av kartan som måste ske i själva
fastighetskartan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips