Farligt att gå ensam i fjällen vintertid?

Spot går på globalstats nät och är inte helt tillförlitlig på norra halvklotet.
Har för mig att en spot orsakade ett falsklarm för ca ett år sen när nån på solotur inte hade täckning.

Hyr en plb istället

Fungerar hur bra som helst.
Listan kan göras lång om de som blivit hjälpt av en SPOT

Skillnaden är att med SPOT kan anhöriga följa din väg och vara trygg, vilket var största anledningen till mitt inlägg i tråden.
Skulle det hända något hastigt som gör att du blir liggandes kan de som följer dig se att något har hänt och själva larma.

En ren nödsändare lugnar inte de där hemma då de ej vet vart man är och lär knappast själv larma själv vad jag kan förstå om jag faller och förlorar medvetandet.

Naturligtvis är alla typer av larm/räddningssystem bättre än inget alls.

/ Magnus
 
Tack så mycket allihop för många bra råd och tips!

Jag har nu köpt tågbiljetter, det blir 10 dagar på skidor. :D Längtar!

Det blir vecka 9, så stugorna hinner öppna. Jag kommer nog att bo en eller två nätter i stuga, så jag kan torka tält och sovsäck.

Jag får låna en PLB, och kommer skriva en detaljerad färdplan till pappsen. Jag får även låna en pulka, så hunden slipper klövjeväskorna.

Vi var ute på en liten provtur i Sjusjoen i Norge i helgen, hade ca -18 grader på natten och -16 på dagen. Det var lite småkallt att riva tältet på morgonen, och Miko (hunden) sa att nästa gång vill hon ha med sitt täcke. Annars funkade det bra, solen sken sådär magiskt och vi skidade kanske 17 km på söndagen.
 

Bilagor

  • DSCN0229.jpg
    DSCN0229.jpg
    69.9 KB · Visningar: 692
Moa du har väl genomgått många av stegen, nu återstår ju "bara" grejen och så det allra viktigaste komma hem samt skriva ner erfarenheter. Dem ser vi fram mot.
go tur är väl nästan som Gilla?
 
En varning

Vill lägga in en varning för de där apparaterna som ska sända en koordinat till nätet. Jobbar i fjällen sedan 15 år och de flesta utryckningar som jag har hört om de senaste åren har varit falsklarm orsakade av att batterierna tagit slut. Senast i somras sålde jag batterier till två herrar. De skulle vara ute omkring två veckor, tror jag. Det här var dag 2 på deras tur.

Personligen tycker jag folk borde oroa sig mer för att anhöriga korsar gatan i en stad, eller, än värre, sätter sig i en bil.
 
jag har åkt ensam de senaste 12 åren

Fast jag har alltid åkt Påskveckan, där det är gott om folk . Man ska bara kanske se till att inte vara sist när man lämnar stugan, så att det är folk som åker bakom en (har själv svårt att hålla mig vid den regeln). I Jämtland har jag för mig att stugvärdar kommunicerar med varandra och meddelar hur många gäster är på väg från förra stugan till nya stugan. Jag skulle verkligen inte vara rädd för att det ska hända någonting. Risken är liten om man är försiktig. Visst finns regeln om att man aldrig ska åka ensam men måste man välja mellan att åka i sällskap eller att inte åka alls p.g.a av brist på lämpligt sällskap är valet givet: ÅK bara !
 
Hemma igen :)

Vi överlevde och kom hem igen utan några som helst skador. Det var väldigt lite folk ute, sista fem dagarna träffade jag inte en enda människa. Lite text och bilder från turen finns nu på min blogg: www.expeditionlycka.blogspot.com om någon är intresserad.

Kan passa på att varna för snöläget, det är riktigt dåligt med snö! Nere i skogen är det hyfsat ok längs lederna, men så fort det blir lite mer öppet och vindutsatt så är det mycket barmark, speciellt backkrön är utsatta. Förhoppningsvis kommer mera snö, men annars skulle jag rekommendera att åka någon annanstans.

Tack för alla era uppmuntrande ord inför turen! De värmer fortfarande. :)
 
Bra skildring skogsflicka

Konstig vinter. På sydsluttningarna av södra fjällen är det riktigt mycket snö. T ex 2 meter kring 22 februari i Trysil och något liknande i Grövelsjön.

I Jämtland fina skridskoisar på både Kallsjön och Ånnsjön liksom ända uppe på Torne träsk.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.