Farligt att gå ensam i fjällen vintertid?

Sitter och funderar.

Jag har gjort några turer ensam vintertid förr, oftast 2-4 dagar. När jag nu berättade för pappa om en tur jag planerar ensam med min hund (Vålådalen-Anaris-Lunndörren-Gåsen-Vålådalen 8 dygn) så blev han väldigt orolig, och tyckte det var dumt och farligt.

Jag förstår att det finns risker, att det kan hända saker, att man inte själv kan styra över allt. Jag förstår att det kan bli oväder, att jag kan förfrysa kroppsdelar osv.

Samtidigt känner jag mig själv helt trygg med tanken att gå på tur ensam. Jag har med mig tält, varma kläder, varm sovsäck, gott om mat, gott om bränsle till köket. Jag är van vid att gå ensam med karta och kompass, och jag följer de markerade krysslederna. Jag älskar att vara ute på tur med hunden på vintern, och det är knepigare att åka tillsammans med någon, eftersom det går fortare och lättare för den som har hunden. Jag kommer inte vara långt ut på fjället, och större delen av turen har jag gått förut, både sommar och vinter. Jag känner mig väl förberedd.

Men pappa är orolig. Han är van vid fjäll och friluftsliv, och paddlar tex mycket kajak i skärgården. Han menar på att man aldrig ska ge sig ut ensam, oavsett om det handlar om att paddla när det är kallt i vattnet, eller om det handlar om vinterfjäll.

Kanske min uppfattning om vad som är farligt förflyttas bortåt ju mer "farliga" saker jag gör? (Tycker även om tex klättring och långfärdscykling.)

Vad säger ni? Brukar ni vara ute ensamma på vintern? Brukar ni lyssna på andra människors råd, när det är personer ni bryr er om?
 
I gund och botten bör man göra det som gläder ens själ. Om det är att vara i vinterfjällen själv, så är det så. Du verkar vara fjällvan och trygg i din förmåga. Dock måste man också visa nära och kära hänsyn och respekt. Visst, kan man hävda att var och en måste få leva sina egna liv, men om något skulle hända, så är det kanske de som måste leva traumat. Därför är de faktiskt involverade, oavsett vad man själv tycker.

Försök att göra planeringen med din far. Prata om rutt, utrustning, agerande vid oförutsedda händelser. Få honom att känna sig delaktig och trygg. Det är alltid enklare att förhålla sig till något om man är delaktig. Dessutom är det bra om någon är väl förtrogen med ens planer ifall något skulle hända.

Du pratar om att gå/vandra. Jag antar att du tar skidor eller snöskor på turen. Att gå är nog inte lämpligt. Sedan krävs det ganska mycket packning och proviant, speciellt när du har hund. Även om du klövjar den, så kan den inte bära all mat den behöver för 8 dagar. Har du pulka, om inte, så kan jag rekommendera det.

Mvh /Joel (som gjort veckolång solotur i vinterfjäll)
 
Jag föreslog att jag kan skicka ett sms till honom varje dag, men jag är osäker på telias mobilmottagning. Det kan ju ge motsatt effekt, att han blir ännu mer orolig för att jag inte messat på två dagar där det varit dålig täckning.. Är det någon som minns hur mobiltäckningen är i det området? (Vålådalen/Lunndörren/Gåsen)

Ser nu att jag skrivit gå. :) Menar förstås gå på skidor. Jag brukar vara väldigt försiktig när jag är ute själv, är det brant nerför eller dålig sikt så släpper jag lös hunden och kryssar långsamt ner med stighudarna på. Onödigt att skada sig.

Blir det oväder så går vi inte upp till Gåsen, utan håller oss nere vid trädgränsen.

Pulka har jag ingen, men funderar på att låna en. Framförallt för att kunna dra hunden om den skulle skada sig. Hon har klövjeväskor med det mesta av sin mat i, men min ryggsäck blir ändå extremt fullpackad. (Fjällstugorna är stängda vecka 4, så all mat och bränsle måste med.)
 
Korta dagar, risk för extremkyla och få ute. Det är en rejäl skillnad mot sommar eller hösttur. Det finns många solister som gjort det väl. Det finns även erfarenheter av par och sällskap som inte kommit imål.
Det handlar inte bara om egen förmåga och tilltro, det handlar oxså om att man själv fungerar väl hela turen samt att vädret samarbetar så att det är möjligt.
Det senaste brukar vara det svåraste. YMMV
 
En tanke med hunden o klövjeväskor,är de mkt mjuksnö så kan de bli väldigt jobbigt för hunden och bära en klövjeväska..

Jo, jag vet. Har tidigare fått spänna på klövjeväskorna ovanpå min egen ryggsäck. Men just i år är jag mer orolig för att det ska vara för lite snö, och mycket stenar som sticker upp.
 
Det beror ju på "när" under vintern du tänker ge dig ut. Är det första veckan i januari så är det nog ödsligt med lite folk ute, kallt och korta dagar, vilket kan innebära större risker. I mars -april så är det gott om folk ute längs lederna i det område du tänker besöka och det är längre dagar. Skulle det då hända något så är det lättare att få hjälp. Håller du dig längs lederna och lämnar färdmedelande för varje etapp om vart du ska och hur lång tid du bedömer att det ska ta, så är det oftast ingen större fara. Telias täckning är mkt god i dessa områden.
 
Jag föreslog att jag kan skicka ett sms till honom varje dag, men jag är osäker på telias mobilmottagning. Det kan ju ge motsatt effekt, att han blir ännu mer orolig för att jag inte messat på två dagar där det varit dålig täckning.. Är det någon som minns hur mobiltäckningen är i det området? (Vålådalen/Lunndörren/Gåsen)

Telia har mottagning i Vålådalen och vid Lunndörrsstugan vid vålåstugan kan det vara sämre mottagning men rör man sig en bit bort så går det nog att skicka sms allafall. Vid Gåsen brukar det oxå finnas mottagning
 
Det beror ju på "när" under vintern du tänker ge dig ut. Är det första veckan i januari så är det nog ödsligt med lite folk ute, kallt och korta dagar, vilket kan innebära större risker. I mars -april så är det gott om folk ute längs lederna i det område du tänker besöka och det är längre dagar. Skulle det då hända något så är det lättare att få hjälp. Håller du dig längs lederna och lämnar färdmedelande för varje etapp om vart du ska och hur lång tid du bedömer att det ska ta, så är det oftast ingen större fara. Telias täckning är mkt god i dessa områden.

Det kan nog vara en bra idé att ge sig ut senare, kanske slutet av februari. Mera snö, mera folk ute, öppet i stugorna, ljust lite längre på dagarna.

Jag har bara sån enorm snö- och fjällabstinens!! Det här måste vara varmaste december på hur länge som helst. Regn, regn och mera regn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.