Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt?

Jag har tänkt ta en kortkort tur upp i fjällen till helgen. Jag äger sedan tidigare ett par normala turskidor. Nyligen införskaffade jag toppturs-/randonée-utrustning, som jag naturligtvis är sugen på att testa.

Mitt sällskap på turen kommer att åka på vanliga hederliga turskidor. Rutten kommer att vara relativt platt, så det är inte så att randonéeskidor behövs för att ta sig ner någonstans.

Kommer jag att kunna hålla ett vettigt tempo på plattmarken med randonéeskidor på fötterna, eller borde jag sikta på att åka på turskidorna, och sätta randonéeskidorna på ryggsäcken tills jag hittar en lämplig sluttning att köra några provsvängar på?
 
Vad har du för pjäxor? Med randoneepjäxor och inte allr för tunga skidor är det helt ok att hasa på platten en mil. Blir dock betydligt jobbigare med alpinpjäxor då du inte kan ta ut steget pga för brant vinkel i underbenet.

Med lite smalare skidor (80-90mm i midja) och stighudar med lite bättre glid (mohairblandning) går det att glida några dm i steget, det gör stor skillnad. Har du däremot breda skidor blir det mycket hud i snön, det både väger mycket och ger sämmre glid.
 
RAndo

Jo men ha med randopjäskorna i ryggsäcken, stanna vid en liten backe, byta pjäxor stoppa på sig de andra skidorna låter mer jobbigt än att gå med randopjäxor direkt.

Frågan är om ni skall gå långt och fort, skall man gå mer en en mil i timman så är ju inte randoskidor roligt...

VIKT
Sen beror det ju mycket på vad man har för skidor/bindning/skor, stor skillnad att gå med ett par dynafit TLT speed 335g + Dynafit World Cup race 710g + ett par Dynafit DY.N.A. TF 950 g jämfört med ett par toppturmonster som Marker Duke 2600g + BD Megawatt 4600g + Garmont Endorphine 4 kg

Dynafitprylarna under 2 kg så kan du ju lika gärna köra istället för turskidor (eller längdskidor) men kör du rejälara varianten 10 kg + så är det inge roligt på på platten. Sen skall ju hudarna med och de är ju inga lätta saker på breda skidor och kör de andra på välvallade turskidor med svag nedförsbacke så blir det ju riktigt jäkligt...

Moderna lössnöskidor med rocker eller riktigt breda är inge roligt att gå på platt hårt före...
 
Skidåkning skall vara ett nöje

och att välja rätt grejor för den aktuella turen höjer nöjet avsevärt. Att komma sist och ha sämst grejor för ändamålet i en grupp minskar i varje fall mitt nöje.

Men sen beror det också mycket på föret. Kicker skins kan t ex funka bra i vissa lägen.

Thure
 
Är du mer eller mindre vältränad än den person som du ska gå med? Om du är mer vältränad så kanske du kommer på samma nivå som din kompis, o då funkar ju randonée-skidorna bra. Kommer du lite efter är det nog en bra upplevelse att veta hur det är att inte riktigt hinna med i andras tempo. Brukar du däremot orka lite mindre än din kompis verkar det dumt att använda lite jobbigare skidor.

Jag förstår varför du vill prova de nya skidorna, och det kan ju vara bra att göra det på en kortkorttur innan du ska ut på en längre. Det skulle jag nog också vilja ha gjort, även om de inte var avsedda för turen. Men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av rando´nnée skidor så jag vet ju faktiskt inte hur mkt jobbigare det blir.
 
Det beror som sagt på utrustningen. Gå läge på pjäxorna, vikt, skidbredd mm.

Men även på vad ni bär med er. Ska ni tälta och har 20 kg i ryggsäcken så blir skilnaden mindre än med dagsturs-säck på 5 kg. Med tung ryggsäck blir det ju mer gå än åka även med turskidor.
 
Det lutar nog åt att ta ett par skidor på ryggsäcken.

Skidorna är ett par Dynafit Seven Summits (1330 g) med TLT Speed-bindningar (335 g). Pjäxorna är Scarpa Skookum (1790 g).

Så att döma av svaren är det väl egentligen helt okej skidor att åka på platten med i det här sammanhanget, men jag är lite osäker på om mina fötter kommer att hålla värmen i pjäxorna, så jag vill ändå ha med andra skodon. Och ett par skidor på ryggsäcken, oavsett om det blir turskidorna eller de nya som åker där mest, är inte så himla jobbigt.

Sen väger det naturligtvis tungt att med båda paren med ut på turen så kan jag testa och jämföra. Med bara randonée-kitet så hänger hela turen på att de löser sin uppgift.

Så det blir troligast två par skidor som följer med ut, sen får vi se vad som fungerar och inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
humbug Gå på toaletten Turskidåkning 11
skogsflicka Farligt att gå ensam i fjällen vintertid? Turskidåkning 45
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...