Fästingar

Japp!

Så här känns det: 100 personer går över ett stort fält, jag är en av dem. Det finns en fästing. Den kommer att kravla upp på mig.
Eller så här: 100 personer vandrar i fjällen, jag är en av dem. Det finns en mygga (!!!). Den kommer att bita mig!

Jag är själv hårt ansatt av mygg och knott så det skulle då innebära att fästingarna skulle ge sig på mig i stor skala om de fick möjlighet. Kanske man ska se till att vaccinera sig då?

Lite OT Men jag blev faktiskt testad för borrelia (harpest och sorkfeber också för den delen) nu i augusti då jag varit och fjällvandrat (fästingarna brukar inte finnas i fjällen? ...men, men) Jag hade feber, ont i lederna och var ovanligt törstig och hade även blod i urinen. Dessa symptom som stämmer överens med dessa tre sjukdomar. Läkaren sa att om det var harpest eller borrelia så blev det en penicillinkur. Var det sorkfeber så skulle jag bli inlagd på infektion!!! ...det skulle sedan visa sig att jag hade fått gikt! :( ...jag hade föredragit något av de andra diagnoserna! :(
 
Aj fan men vill du ha möjlighet och undslippa TBE, vaccinationen är inte 100% så skall du börja nu för och vara klar till sommaren.

3 sprutor det är viss tid mellan dom - men det skall man verkligen ta om man är ute
 
Nu finns det inte så mycket fästingar i Jämtland där jag bor och knappast TBE men det händer ju att jag flänger runt i andra landsändar och runt kusterna också, så en vaccination verkar vara rätt tänkt. (Om man drabbas av sorkfeber har man sedan en livslång immunitet mot den sjukdomen. Ca: 5 -6% av norrlänningarna är immuna mot den)
 
Dom sprids och skapar små populationer, finns tydligen en isoleradsmittö i Kalix och Överkalix t.ex.

Notera att orterna ovan är en populär transportled för turister på väg uppåt söderifrån.
Ni vet rasta vovve,vovve tappar fästing,fästingnymfer kliver på rådjur och så är det igång.
Eller kan vara en gubbe som tappar fästing och så vidare.

Så det sprids hela tiden
 
Jag har extrema problem med mygg och knott, och alltid haft det. Får dessutom större "bölder" än många andra, så är lite överkänslig. Och fästingar är tyvärr inget undantag... Jag har inte vandrat så mycket men börjat klättra en del och det är helt sjukt hur många fler fästingar jag får än dom andra. Vi snackar alltså 10 gånger fler, och då kan jag gå som andra person i gräset..
Dessutom går jag ibland i TBE-områden. Så borde absolut vaccinera mig, ska bara få tummen ur!

Tänk om inte fästingar fanns... :p
 
Du kan ju trösta dig(och jag) med att vi får 10 gånger mer brudar också.
Skall tydligen vara så , dom tvåbenta är lika kräsna på att få bra blod

Man får äta mycket vitlök...haha
 
Jag går gärna i kängor med höga skaft av rent läder. Hittade ett extra plus vad gäller just fästingarna.
Fästingarna verkar inte få fäste på kängorna.

Jag har sett en blodfylld fästing (alltså som har växt till en ärtas storlek efter att ha sugit blod på en katt) klättra över en meter upp på målad puts. Det såg ut som om den upphävde tyngdlagen. Så om den kan klättra på en helt blank yta bärandes på kanske hundra gånger sin egen vikt, så lär den nog tyvärr kunna klättra upp på en läderkänga.
 
Inga upplyftande kommentarer :-( Kanske jag får ge vitlöken en chans till. Vardagsbruk verkar inte funka men kanske lite överdosering mha kapslar.

Min Borrelia var obehandlad under 4 veckor vilket inte är att rekomendera och ja det kan sätta sig på nervsystemet. Tidigare var jag ganska lugn när jag fick fästingar men nu förstör det upplevelsen :-(

Det finns nån ultraljuds-skrämmor men jag vet inte om det är en bluffprodukt. Ett alternativ som någon skrev är ju att stanna inne, gå på gymmet, promenera på breda asfaltvägar. Roligt....

eller flytta.
 
Hur var sjukdomsförloppet för dig , beskriv det så noga som möjligt utan att skriva en bok

Bäst o har alla varianter u huvet efter ett rekordår av fästningsbett
 
Jag har sett en blodfylld fästing (alltså som har växt till en ärtas storlek efter att ha sugit blod på en katt) klättra över en meter upp på målad puts. Det såg ut som om den upphävde tyngdlagen. Så om den kan klättra på en helt blank yta bärandes på kanske hundra gånger sin egen vikt, så lär den nog tyvärr kunna klättra upp på en läderkänga.

Jag vet att de kan klättra och inte så långsamt heller. För den delen kan de hamna på aviga ställen. Däremot är det få som sitter särskilt högt i väntan på byte och oftast brukar de lägga sina ägg där de ramlar av. Så det är mer ovanligt att få dem från en vägg tex. Dessutom olika med de olika stadierna hur högt eller långt de går.

Det var anmärkningsvärt att de inte ville klättra på mig men på sambon och den enda förklaringen jag kan se är just den att de flesta sitter så pass lågt och inte ville klättra på mina kängor. Annars är de ju väl anpassade för lurpass och att kroka tag i lämpliga offer. Och som sagt är jag godare än sambon :)
 
Hur var sjukdomsförloppet för dig , beskriv det så noga som möjligt utan att skriva en bok

Bäst o har alla varianter u huvet efter ett rekordår av fästningsbett

Jag fick ont i nacken och ryggen. Gjorde många och långa flygningar under samma period så jag trodde det berodde på det.

Åkte sedan på semester och badade (2 veckor efter bettet), efter första doppet i havet kände jag att någonting brände lite lätt på benet. Eftersom jag precis badat kopplade jag det till att det var något i vattnet som "brännt" mig. Tex en brännmanet. Fortsatt ont i nacke och rygg, dessutom hälseneinflamation som jag inte haft på 20 år och då i samband med hård träning. Först 2 veckor senare när jag kom hem och min fru sa att det såg ut som en ring på benet kopplade jag det till fästingbettet (kanske jag även blev trögtänkt eftersom jag inte gjorde kopplingen tidigare :)).

Jag fick starkaste antibiotikan när jag kom hem. Nackont satt kvar ett tag men är mkt bättre nu. Hälseneinflammationen är kvar men jag får behandling nu.

Vad jag vet så har det inte satt sig på nervsystemet, glömska och trötthet är på samma nivå som tidigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Kartläggning av fästingar Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.