Färga tält

Hej

Jag köpte ett trevligt litet två-personers cykeltält på runt 1,5 kilo. Enda felet med det är att det är ill-orange. Utöver att det är fult som stryk är det ganska opraktiskt då jag tänkte resa/vandra runt i Europa i sommar, och då vill man ju ofta undvika att synas alltförmycket för att inte sticka i ögonen på folkilskna markägare.
Så, min fråga är således - går det att färga om tält utan att förstöra impregneringen? Hur gör man? Skulle vilja ha det klassiskt grönt.

Alternativet är ju att ha med en grön presenning att täcka över det med, men är ju ganska opraktiskt och påverkar ju tältets ventilation.

Tack på förhand för hjälpen!

Nja, det är ju plastfibrer i duken så att bleka först reducerar livslängden rejält och hur du än färgar i mörkare nyanser kommer slutresultatet att ligga inom den brunare färgskalan.....så mitt tipps blir avstå.
Ett tält med grön eller brun ytterduk är vida lättare att vara smygare med. Men det finns säkert avsättning för ditt felköp, marknaden tycks vimla av folk som vill ha röda och oranga tält.....
Friluftsprylar är lite som att dansa, två framåt och ett tillbaka....håll bara riktningen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Undertecknad har provat att färga en hel del textilier tidigare. Enklast att färga är bomull och ylle. Syntetiska fibrer/tyger är svåra, för att inte säga nära nog, omöjliga att färga med fullgott resultat.
Försök att sälja det tält du har. Köp ett annat istället!

Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips