Fällknivsval

Kul. Hoppas att det går vägen. Jag skall se om jag kan hitta lite sprängskissar i morgon på olika låstyper. Vet att jag haft sådana tidigare.

~Paul~
 
låter bra. Vad skulle du valt för stål depaul?
Hm. 2140 är ju ett beprövat stål och ganska enkelt sådant. Du hittar en hel del info om värmebehandling på nätet. Det är ett stål som inte borde ge dig så många problem. Värmebehandlingen är mycket enkel, lufttemperering osv.

2240 är däremot en annan femma. Inte lika vanligt och du hittar heller inte lika mycket info. Nitritstål som bekant. Du kommer att få ett mindre he....e när du skall bandslipa det här stålet. Det är ett mycket nötningståligt stål. Du kommer att avverka en stor mängd band men det kan det vara värt ;).

Gnistan har en trevlig orange ton. Får du till det så har du ett stål som är ytterst nötningståligt, känt i knivblad för att behålla sin skärpa ytterst väl. Bättre än 2140. Båda stålsorterna lufttempereras som bekant.

Personligen hade jag valt 2140 (O1) för att det är så mycket enklare dock ändå otroligt bra stål.

~Paul~
 
Värmebehandlingen behöver du inte oroa dig över.. Hehe, den biten kan jag. O:et i O1 står ju faktiskt för oil quench, men kan kyla med vatten, olja, emulsion eller luft, blir bara lite olika egenskaper. Jag föredrar nog olja eller emulsion. Nitritstål är lite marigare att härda, det har du ju rätt i, noga kontroll på atmosfären osv. Så det lutar ju åt 2140..

Tror jag ska köpa 2140 och göra nåt blad i det, och nåt blad i 1770, då det är gratis för mig.

Hur gick det med sprängskisserna?

Vad föredrar du för handtag förresten? Säg inte thermorun eller nåt sånt. ;)
 
Värmebehandlingen behöver du inte oroa dig över.. Hehe, den biten kan jag. O:et i O1 står ju faktiskt för oil quench, men kan kyla med vatten, olja, emulsion eller luft, blir bara lite olika egenskaper. Jag föredrar nog olja eller emulsion. Nitritstål är lite marigare att härda, det har du ju rätt i, noga kontroll på atmosfären osv. Så det lutar ju åt 2140..

Tror jag ska köpa 2140 och göra nåt blad i det, och nåt blad i 1770, då det är gratis för mig.

Hur gick det med sprängskisserna?

Vad föredrar du för handtag förresten? Säg inte thermorun eller nåt sånt. ;)
Dum jag är. Självklart står O-et i O1 för oil.

A1 är däremot självklart lufttempererat.

Jäkla glömde sprängskisserna också. Jag får skylla på att det har varit lite jäktigt här både igår och idag, hade ett litet kalas här de här två dagarna. Fyllde nämligen år idag.

Jag föredrar så långt det är praktiskt naturmaterial. Men Micarta, kolfiber och G-10 är också bra. Thermorum gillar jag inte så värst, liksom Zytel (FRN).

~Paul~
 
Oh, tack tack. Var inte meningen att framkalla sympatier
redface.gif


~Paul~

PS Skall se i morgon om jag kan hitta sprängskissarna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.