Fällkniven F1

Verkar som en hel del anser att Fällkniven F1 är överlägsen i sin kategori. Jag är helt ny på knivar, men jag blir väldigt sugen på att ev. införskaffa en.

Vad tycker ni? Finns det bättre alternativ än F1 i prisklassen 1500-2000kr?
 
Vad som är "bäst" går ju inte att mäta eller så. Ungefär som vilket kaffe som smakar bäst... Så min amatörmässiga synpunkt är att köpa en snygg kniv som man sen lär sig att slipa så att den blir skarp. Det sista är viktigast. Det finns miljoner inlägg om knivar just därför att det inte går att kvantifiera & mäta ---
 
Jag har en f1 och är nöjd med den. Något att tänka på är att kniven har en konvex egg vilket innebär att eggen är svårare att slipa. Bryna kan du göra men förr eller senare behöver kniven skickas in för att återställa den.
 
Jag har en F1 som jag är jättenöjd med. Greppet passar mina händer bra, dvs lagom stort.
Zytelslidan har jag fäst till byxorna med karbinhake, för att lätt kunna ta av kniven. Eller hängas på ryggsäck.
Man jag kan tycka att bladet är lite kort, speciellt när jag ska spänta ved i skogen.
Så skulle jag idag köpa en ny kniv så skulle jag starkt kolla på en S1. Eller kanske deras Taiga-knivar?
Skulle rekommendera att åka till butik för att känna på kniven i handen. Kanske till och med ha med ett pinne och fråga om man får prov tälja. Hur känns den att jobba med, både med handskar och även våta händer.
 
Helt klart en mytomspunnen kniv som bara måste vara bäst =)
Så enkelt är det naturligtvis inte. Knivar väljs efter användningsområde.

Det är väl inget snack om att det är en "bra" kniv.

Nu är jag inte helt bekant med de nyare stålen 3G och CoS, men jag har under många år brukat en S1 med VG10-stål.
VG10 är lätt att bryna, och får en riktigt vass egg tål att användas ganska brutalt. Jag har aldrig slagit ur en flisa ur eggen, något som hänt på andra knivar. Definitivt rosttrögt. Har aldrig fått en fläck på min S1.

Konvex slipning gör att den tål att misshandlas. Medaljens baksida är att ett så pass tjockt blad med konvex slipning är närmast värdelöst att tälja med.

Bladformen på F1 är jag inte överens med. Hyffsat bra att flå med, men till alla andra användningsområden som jag prövat på är det ingen bra bladform.

Det är en kvalitativ kniv, men den kostar ju en hel del och glänser bara till uppgifter av två typer: Brutalitet och icke finlirsbetonade arbeten.


Min mest mångsidiga kniv är en Casström No10 i K720.

Den överträffar, för mina användningsområden, F1 på alla punkter utom två. Slipningen medger inte samma typ av brutala användning, och K720 rostar omedelbart om det inte sköts om.
Annars är det en kniv som ligger mycket bättre i handen, bladform och slipning går att tälja avancerat med, och stålet är lätt att slipa och lätt att bryna.
Finns även i stålet Sandvik 14C28 som är lika rosttrögt som VG10. Välj ett skaftmaterial som tål vatten och fukt så har du i min mening en lika lättskött kniv som F1, fast betydligt mångsidigare (dock något ömtåligare egg p.g.a. slipningen). Priset är dessutom betydligt trevligare.
 
Är du helt ny på knivar kanske du ska börja med en enkel morakniv, när du väl använt den ett tag vet du kanske mer vad du vill ha. Jag gillar flatslipade knivar men det är inte alla som gör. Min egen favorit är en egentillverkad som bygger på bladet Enzo Elver med flatslipning och d2 stål. Det är en relativ snarlik kniv med bra och lättslipat stål. Lite tunnare stål och kortare blad vilket passar mig bättre.

F1 är en bra kniv men att just den skulle vara bäst för dig är osannolikt helt enkelt för att det finns så många att välja på som är reltativt snarlika. Ska du lägga så mycket pengar på en kniv vill du nog veta att det blir rätt. Även om jag får betrakta mig som lite av en kvivnörd kan jag avslöja att jag till 100% skulle klara mig på en morakniv som bara är marginellt sämre på det jag vill kunna göra med kniven. Sen kan kniven vara mer än nyttig och det är väldigt fint med en handgjord i bältet.

Att kniven är vass är viktigare än allt annat, så lär dig slipa. Bra stål håller skärpan längre men till sist måste alla knivar slipas, brynas och eventuellt striglas.
 
Jag tycker att F1 är lite för tjock i bladet för att vara en bra allroundkniv. Bra om jag skulle bli strandad på en öde l, men det har inte hänt (ännu;-) Så jag tar nästan alltid med mig en WM1 istället eller en nättare kniv.

vet jag att jag behöver en rejälare sak så tar jag hellre med mig en yxa trots att jag har även S1 och A1.
 
Funktionsmässigt tycker jag vilken vanlig kniv som helst från byggmax duger. Om det inte behöver vara fällkniv-modell dvs. Jobbar som fritidsledare och vi har många såna knivar i använding som ungdomar får banka loss på när de batongerar för att spänta ved. Väldigt få som har gått sönder hittills trots idog misshandel av alla möjliga slag.
 
Jag tycker Fällkniven F1 är den mest överskattade kniven jag har. Jämfört med en Mora 2000 förlorar den i det mesta förutom att splinta ved fast jag brukar ha en yxa med. Så för mej är det ett av mina sämsta köp.
då har jag ändå velat gilla den. Jag har ofta haft med den och gett den många chanser.
 
Har haft en F1, det är ingen dålig kniv. Men som det sägs inte bra att tälja med, samt att jag inte kom överens med greppet. Så jag sålde den och köpte för pengarna en Casström av gamla modellen i O2 stål den var bra mycket bättre, men ett helvete att slipa... Så den åkte också... Blev en till Casström i rostfritt och stabbad masur, den är en som jag kommer att behålla!

Sedan Fällkniven gör knivar jag gillar har en WM1, LTC och en GP från en testserie alla i 3G stål, men tyvärr F1, nej tack.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.