Exped Downmat, läckage

Det låter bra, och dåligt... Man vill ju gärna slippa ligga fem nätter på marken om man har otur. Hur har det gått med ditt tredje? Tredje gången gillt? Faktum är att jag förvarat mitt underlag inomhus i 20 grader och tältat i temp från 10-20 grader vanligtvis och endast en natt i -1 grader.

Reklamera!

Har själv fått två nya efter liknande problem. Tydligen är det så att materialet är känsligt för temperaturförändringar och kan börja läcka (lite överallt). Försökte själv med såpvatten men hittade inga hål alls (många bäckar små).

Inga problem att få nya!

/Petri
 
Det löste sig

Jag mailade min butik bilderna osv och de vidarebefordrade till grossisten/importören. Efter en kort stund så fick jag samtal om att det är OK att få ta ut ett nytt. Det känns riktigt bra och löste sig snabbt.

Teorierna om hur det kunnat ske är, utan ordning:
- Underlaget har legat uppblåst hela dagen i varm temperatur och utvidgats till bristningsgränsen och då har 'liningen', eller vad det nu kan heta, lossnat.
- Tillverkningsfel.
 

avslutad210712

Gäst
Har för mig att Exped varnar för att låta underlaget ligga uppblåst i varmt väder men var går gränsen för varmt väder. Egentligen är det väl en temperaturhöjning som är problemet eftersom trycket då stiger i madrassen men på vintern är det inte ovanligt med -20 på natten och sen lägger man ut underlaget i solen för att torka underlaget och sovsäcken. Om ett underlag inte tål det så känns det lite sisådär kvaliytetsmässigt.
 
Jag fick ett nytt Downmat 7 (pump) och det står att man bör passa sig för det där men det blir ju en tolkningsfråga. Jag ska i alla fall tänka på det när det är varmt och släppa ut lite luft om det blir liggande över dagen. Det står också att man bör förvara det ej ihoppackat när det inte används. Sov första natten inatt och slapp vakna på marken denna gång :)

Har för mig att Exped varnar för att låta underlaget ligga uppblåst i varmt väder men var går gränsen för varmt väder. Egentligen är det väl en temperaturhöjning som är problemet eftersom trycket då stiger i madrassen men på vintern är det inte ovanligt med -20 på natten och sen lägger man ut underlaget i solen för att torka underlaget och sovsäcken. Om ett underlag inte tål det så känns det lite sisådär kvaliytetsmässigt.
 
Exped

Hej!
Har själv många produkter från Exped och är väldigt nöjd med dom!

Vet att andra bla min bror fick problem med sitt downmat men fick lämna tillbaka det utan problem alls! (inköpt hos addnature)

Själv så har jag inga problem alls med min downmat och har haft den i 4år nu...
 

avslutad210712

Gäst
Hej!
Har själv många produkter från Exped och är väldigt nöjd med dom!

Vet att andra bla min bror fick problem med sitt downmat men fick lämna tillbaka det utan problem alls! (inköpt hos addnature)

Själv så har jag inga problem alls med min downmat och har haft den i 4år nu...

Problemet som jag ser det med Expeds downmat är den ojämna kvaliteen. Köpte två stycken och har bytt ut två stycken. Det första var DOA som man säger på dataspråk dvs läckte redan vid leveransen (kvalitetskontroll........) och det andra gick sönder efter en veckas användning. Att man sen får det utbytt utan diskussion känns som att Exped är väl medvetna om sin lite svajiga kvalitet men man bör åtminstone inte leverera madrasser som läcker innan första användnning.
 
Håller med

Problemet som jag ser det med Expeds downmat är den ojämna kvaliteen. Köpte två stycken och har bytt ut två stycken. Det första var DOA som man säger på dataspråk dvs läckte redan vid leveransen (kvalitetskontroll........) och det andra gick sönder efter en veckas användning. Att man sen får det utbytt utan diskussion känns som att Exped är väl medvetna om sin lite svajiga kvalitet men man bör åtminstone inte leverera madrasser som läcker innan första användnning.

Jag håller med helt att Exped kan kolla kvaliteten på mattorna innan dom skickar ut dom då många har fått problem med mattorna.

Men som sagt tidigare så har jag själv inte haft några problem alls med Exped, varken min downmat eller någon annan produkt. Så man kanske är unik när man inte har haft några problem alls med sin downmat :) dax att köpa en lott kanske :)
 

avslutad210712

Gäst
Jag håller med helt att Exped kan kolla kvaliteten på mattorna innan dom skickar ut dom då många har fått problem med mattorna.

Men som sagt tidigare så har jag själv inte haft några problem alls med Exped, varken min downmat eller någon annan produkt. Så man kanske är unik när man inte har haft några problem alls med sin downmat :) dax att köpa en lott kanske :)

Nja sanningen är väl att de som haft problem har lite lättare att ge luft för sina åsikter. Hursomhelst är det synd att de läcker ibland för de är gudabenådade att sova på och då inte bara utomhus utan även framför tv'n eller som extrabädd när man har främmande. Pga storleken kan man tom ta med dem när man skall besöka kompisar och sova bättre än på den vanliga lösningen med en skumgummimadrass på golvet :)
 
Mina erfarenheter att alla liggunderlag som jag haft läcker på grund att jag varit för oaktsam med dem, om jag bara har ett tält golv så är det möjligt att vassa föremål sticker små hål i madrassen. Nu har jag precis köpt mitt första Exped 7 DLX, testat hemma på golvet några nätter inga problem, men jag blir orolig över att jag måste vara vaksam på kalla nätter och strålande sol sken, det har jag aldrig behövt göra med Theramersten.
 

avslutad210712

Gäst
Mina erfarenheter att alla liggunderlag som jag haft läcker på grund att jag varit för oaktsam med dem, om jag bara har ett tält golv så är det möjligt att vassa föremål sticker små hål i madrassen. Nu har jag precis köpt mitt första Exped 7 DLX, testat hemma på golvet några nätter inga problem, men jag blir orolig över att jag måste vara vaksam på kalla nätter och strålande sol sken, det har jag aldrig behövt göra med Theramersten.

Släpp bara ut lite luft när du vaknar på morgonen så gissar jag att risken blir minimal.

Lade ut mitt Thermarest prolite för att torka på senaste vandringen och gissa om det var uppblåst på nolltid i solen :) Nåja bara att öppna ventilen lite men jag var lite småskraj.
 
Bra tråd! Väldigt bra att veta hur kvalitén är när jag som nybörjare ska införskaffa mitt första liggunderlag.

Någon som har någon uppdatering på detta sedan 2009? Har det blivit bättre eller sämre?
 
Har använt Exped 7UL på franska rivieran i juli. Som med alla uppblåsbara liggunderlag är det klokt att ha ventilen stängd endast när man ligger på det...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.