Exped Downmat, läckage

Hallå!

Jag har fått problem med mitt liggunderlag. Ett Exped Downmat 7.
Har haft det i ca 2 år och det har aldrig varit några problem. Nu har det helt plötsligt börjat att läcka. Det är inte mycket men efter en hel natt så är ca hälften av luften borta. Trodde först att jag hade skruvat åt ventilenrna lite dåligt med det har varit likadant nu flera nätter. Testade att hålla ner ventilerna under vatten men dom verkar täta. Det som istället bubblar lite är på flera ställen längs kanten i sömmen.

Någon som har haft liknande problem?
Någon som har en idé om det går att täta på något smidigt sätt?
Vad har jag för rättigheter gällande garanti och reklamation?

/Daniel
 
Jo, jag funderade på LiquiSole men det verkar ju som det är väldigt många väldigt små hål.
Känns lite tråkigt att dra en lång rand med LiquiSole runt hela kanten.
Fast om det är enda utvägen så kan det ju vara värt ett försök.

/Daniel
 
..längs kanten i sömmen.

Om du orkar kan det kanske vara värt ett försök att reklamera som fabrikationsfel. Vet inte vad Exped har för policy. Ett thermarest skulle man nog få byta med det felet.

Annars Marinspackel (elastiskt & fäster bra men vitt, rätt fult) eller liquidsol eller cykellagningslappar etc.
 
Hej!

Du kan prova att ringa den svenska återförsäljaren. Han heter Ulf Waldekrantz på New Element Scandinavia AB och har telefon 070-5841463.

/Johan
 
Funderade på om jag ska gå till butiken där jag köpte det men det kanske är bättre att ta kontakt med den svenska generalagenten direkt.
New Element Scandinavia AB är det alltså.

Tack för tipset! /Daniel
 
Hallå!

Nu har det helt plötsligt börjat att läcka. Det är inte mycket men efter en hel natt så är ca hälften av luften borta.
Någon som har haft liknande problem?

/Daniel

Känner flera som har haft samma problem med Exped så det verkar tyvärr vara ganska vanligt förekommande problem.

Reklamera, det är ju ändå ett dyrt liggunderlag som skall hålla.
 
Har köpt två Thermarest och har samma problem med läckage.
Vi har varit mycket försiktiga och använt dem enligt rekommendationer. Trots detta så läcker båda liggunderlagen. Test under vatten visar inga tydliga hål, men luften försvinner.

Efter inlämnande för reklamation fått besked att det finns läckage vid ventilen samt stickhål som skulle vara orsakade av oss. Vilket inte kan vara sant. Endast vi själva har använt dem och inga stickande föremål har varit i närheten. Jag är helt säker på att detta inte är orsakat av oaktsamhet. Det är få saker jag varit så försiktig med som våra Thermarest. Dom har aldrig varit utanför tältet och är packade ordentligt efter varje användande och noggrannt förvarade.

Jag är mycket besviken på Thermarest och vill påstå att om vår hantering är vårdslös (vilket Thermarest påstår) då är Thermarest överreklamerade och alldeles för dyra. Om dom efter varsam hantering ändå ska gå sönder efter 25 nätters användande, kan jag köpa andra märken till betydligt bättre pris.
Och deras livstidsgaranti är inte värd något alls!
 
Massor med hål

Mitt Exped Downmat läcker som ett såll visar det sig sen jag kom på rätta sättet att kolla. Dvs. jag blåste upp underlaget hårt och sprayade såpvatten med blomspruta på det. Först kollade jag med vatten och en svamp med såpvatten. Trodde jag hittat hålet men det visade sig vara något värre...

Jag har mailat och ska se om det går att reklamera trots strax över två år gammalt och troligen inget kvitto kvar. Jag har sovit kanske 20 nätter på det. Det jag trodde hade hänt var att jag sov ute med min tjej och hennes hund. Hunden försökte smyga in från absiden en gång och hade tassen på mitt underlag ca 30 cm in. Jag smålog åt det och nu när det var dags att laga långt senare så är det massor med hål och inte ett enda där hunden skulle ha kunnat komma åt.

Underlaget har alltid förvarats i förvaringspåsen och jag är extremt petig med mina saker. Downmat:en är i mint condition förutom den laglapp jag satte på det hål jag hittade först. Det ska bli intressant att se vad jag får för respons.

Jag känner att jag inte kan köpa ett nytt Exped framöver om det blir helt negativt besked. Jag undrar också vad som kan ha hänt. Som man kan se på bilderna så är det massor med hål där det skummar i vitt. Inte ett enda är uppe vid ventilerna där hunden försökte smyga sig in.
 

Bilagor

  • clip_image002.jpg
    clip_image002.jpg
    37.3 KB · Visningar: 1,335
  • clip_image001.jpg
    clip_image001.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1,500
Prova enligt mitt tips nedan för att hitta hål. Blås upp underlagen hårt och spraya sen såpvatten på ett från början torrt liggunderlag. Jag sprayade på med dimma, inte flödigt med vatten, tills hela framsidan var blöt och väntade sen och då syntes det väldigt tydligt.

Har köpt två Thermarest och har samma problem med läckage.
Vi har varit mycket försiktiga och använt dem enligt rekommendationer. Trots detta så läcker båda liggunderlagen. Test under vatten visar inga tydliga hål, men luften försvinner.
...
 
Jag har fått två nya downmat 7

Reklamera!

Har själv fått två nya efter liknande problem. Tydligen är det så att materialet är känsligt för temperaturförändringar och kan börja läcka (lite överallt). Försökte själv med såpvatten men hittade inga hål alls (många bäckar små).

Inga problem att få nya!

/Petri
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.