"Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya"

@ all: Jag förvånas verkligen hur otroligt korkade många på utsidan är. Man hoppas verkligen att detta inte på något sätt återspeglar medelnivån på intellekt i Sverige.

Om alla utom jag körde mot färdriktningen och mötte mig i min fil skulle jag ganska snabbt misstänka att det var jag som körde i fel körfält.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur ett sånt troll som du får fortsätta att medverka på forum som detta.

Hybris var ordet.

Om alla utom jag körde mot färdriktningen och mötte mig i min fil skulle jag ganska snabbt misstänka att det var jag som körde i fel körfält.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur ett sånt troll som du får fortsätta att medverka på forum som detta.

Hybris var ordet.

Nu är det i och för sig så att de med starkt intellekt är en minoritet.

-

Det här började väl i början av 90-talet? Rob Hall dog ju när han försökte starta packagetour ala everest 1996. Jag trodde det skulle verka avskräckande men icke, det blev bara värre. Som utomstående icke alpinist tyckte jag detta var ett ganska speciellt fenomen och det kändes inte seriöst. Men visst, pengar rules.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu är det i och för sig så att de med starkt intellekt är en minoritet.
Heh, jo, eftersom "starkt intellekt" vanligtvis definieras som "de X % med högst intelligens" där X generellt sett är ett ganska litet tal så skulle jag påstå att det definitionsmässigt är så... Att kategoriskt idiotförklara alla andra, till synes för att de inte håller med en, är dock sällan ett tecken på att man tillhör X-percentilen.

Hybris var ordet.

Fast här måste jag försvara David. Låt vara att hans argumentationsteknik är provocerande och att jag kanske inte alltid håller med honom. (Eller rättare sagt, även när jag håller med honom i princip drar han det ofta så långt att jag käftar emot)

Men att reducera honom till ett forumtroll vore futtigt. Han har trots allt ganska mycket mer än ett hypotetiskt principtyckande från tv-soffan att bidra med.

Forumtroll låtsas vara extremister. David är extrem på riktigt. Det är en j-kla skillnad.

Att kategoriskt idiotförklara alla andra, till synes för att de inte håller med en, är dock sällan ett tecken på att man tillhör X-percentilen.

Jaha, vad grundar du det på?

Jag känner till många såna fall. Till och med einstein gjorde det.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Vilka är dessa "många fall", och enligt vem var dessa människor intelligenta?

Jag tror dessutom Einstein var intelligent nog att inte tro att han kunde exkludera sig själv ur mänskligheten i det uttalandet ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips