"Claiming to climb anything with Oxygen is BULLSHIT" Steve House

Ganska likt debatten har pa utsidan...

Ett axplock av kommentarer i samband med traden jag lanka till i inlagg 159

Steve House:

"Nice discussion people! My interest here isn't to be right, or enforce my own opinion on others, but rather to help facilitate this discussion.
Three things stand out to me.

A) Breathing supplemental Oxygen is is a clear and obvious performance enhancer, and by this definition it's doping.

B) In my opinion, safety is not a valid reason to use supplemental oxygen. Climbing big mountains is SUPPOSED to be dangerous people! No risk, no adventure. You want to be safe? Go climb a smaller mountain within your personal abilities.

C) You want to solve all the enviro problems with 8,000-meter peaks? If you took away the bottled oxygen option, you remove almost all of the people, and then the trash, fixed ropes, and human waste will also disappear (in time).

As Willie said, Peace out."

Freddie Wilkinson:

‎"Using oxygen is doping" - Provocative, but not really logical. The only ethical considerations are that oxygen bottles need to be carried down or they become trash, and then the oxygen users making false claims to the public about the importance of their ascents. If you don't leave any trash and you don't lie about what you did, it's a debate about style, not ethics. There's a difference.

David Falt: ‎

"@Freddie. True Its about style. But is that in conflict with saying that O2 is doping? Is this not a question related to mainstream media and the lack of insight to what we climbers refer to as different style? Lack of public scrutiny gives a lot of pretenders leaway for "iffy" reporting of what has been achieved and how it was done. One issue is what is a valid non O2 ascent? Its not uncommon for "non" O2 ascents to being acompanied by a Sherpa with O2. Is instant access to O2 on an no o2 ascent a valid claim?"

Willie Benegas(10 ggr pa Everest):

"Or for that matter the ropes they fix, and that includes K2 Anapurna, Kanche, and the list is long, if someone summit with or with out is a personal choice, and that should not make a climber lest than others, Ales hannold for soloing half Dome, or someone who needed to use ropes and equipment for, the question he cheat because that ?. Is all the same. I do agree with Freddie the biggest issue is the environmental part, but lest sincere as well K2 and any other 8000 peak is cover with miles of fix ropes, tents, solid waste, epi gas and that is for all levels of climbers from the hardcore that at the end of the rappels they packs weight two pounds, and is not because we eat allot. still yes we have a problem with empty bottles laying on the mountain, and we are working on stopping that In the last 12 years i have experience a sad degradation of the state of the Himalayas and the Karakorum, if we need to discuss about something that has value to our society, is on how we could stop our destructive use of this majestic ranges, Commercial or independent is not different, I'm truly open to discussions and ideas for solutions, We have implemented a system of cash for trash, that it has been working well on Everest, one kilo one dollar, Sherpas so far collected 6 tons of rubbish, in the two of years, severe melting of the glacier has cleared rubbish all the way from the Hillary expedition. included a Helicopter that has crashed at CI on the seventy's

I do apologias if I sound to personal, since i use O2 and i will like to think that I'm not a lest climber because that." peace to all Willie.

Michael Shannon:

"Mays Actually the REAL argument solely centers around those who actually CLIMB a mountain using ONLY their own natural ability, and those who claim a summit made possible ONLY through the use of supplemental O2? The TRUE sprite of mountaineering (and its official groups) should only recognize those who truly conquer a 8000 m peak through ONLY natural ability...PERIOD.

If a individual wants to SAY they have been to a 8000m summit, fine, let them claim away, but as a sport, we should ONLY recognize those who are truly worthy of this achievement!"
 
Et cetera et cetera...

Är det inte så att det vi hela tiden diskuterar är om det borde göras större skillnad mellan att "Ha befunnit sig på toppen av Everest" och att "Ha bestigit Everest"?

På samma sätt som det är skillnad mellan att ha besökt Mora och att ha åkt Vasaloppet.
 
Jag vet inte om jag riktigt förstod den meningen men jag vill poängtera att man nog inte ska nämna EPO och O2 i samma sammanhang . EPO är doping , det är inte O2.

Nej, EPO är endast doping i tävlingssammanhang för ickesjuka. För den med få röda blodkroppar är EPO livsviktig medicin. Går du raskt upp på hög höjd har du ju för lite röda blodkroppar till aktuell miljö. Om en läkare tar på sig ansvaret att behandla dig med EPO får du ta det, så länge du inte tävlar. Visst finns det risker med tjockt blod, men det är tillåtet som civil att ha blodvärden som överstiger WADAs gräns. Det kanske bryter mot läkarens etiska regler men du har nog inte gjort något olagligt.
Om bergsbestigning inte är en reglerad tävlingsform gäller heller inte WADAs regler. Endast nationella lagar om läkemedel gäller och EPO i kontrollerad form är inte förbjuden i Nepal vad jag vet. Det är helt ok att använda vissa smärtstillande liniment med morfin och andra ämnen. De blir endast doping om du samtidigt tävlar i idrott.
De som torskar på doping/narkotikabrott med sterioder, trots att de inte tävlar, är för att det inte är föreskrivna av läkare. Om någon läkare mot förmodan skulle skriva ut steroider till en ickesjuk, är det läkaren och inte skrotnissen som torskar.

Alltså borde en (mindre seriös) läkare kunna skriva ut EPO till den som kommer vara i syrefattiga miljöer utom tävlan. För en snabbare anpassning. Skulle någon faktiskt använda denna metod får denne nog få gott med kritik, men olagligt? Nope.

Varför inte dela ut små syrgasflaskor under bergsetapperna på Touren? O2 är ju inte doping och skall inte nämnas med EPO?
 
Varför inte dela ut små syrgasflaskor under bergsetapperna på Touren? O2 är ju inte doping och skall inte nämnas med EPO?

Skulle kunna tänka mig att det skulle vara lite besvärligt att fippla med en gastub mitt under tävling. Personligen har jag fullt sjå med att hålla mig på vägen när jag ska dricka vatten på cykeln. Dessutom så är väl målet att få cykeln så nära 6.8kg som bara möjligt. Nåjo. Lite OT kanske

O2 är fortfarande inte dopingklassat oavsett vad du tycker och EPO står klart och tydligt under prohibited substances men en gigantisk ruta ovanför som säger "SUBSTANCES AND METHODS PROHIBITED AT ALL TIMES (IN- AND OUT-OF-COMPETITION)" Om det vore så enkelt att man kunde komma med en lapp från någon obskyr doktor att man minsann behöver Erytropoietin till kaffet på morgonen så skulle varenda idrottsman ha en skopa med sådana recept.
 
Om det vore så enkelt att man kunde komma med en lapp från någon obskyr doktor att man minsann behöver Erytropoietin till kaffet på morgonen så skulle varenda idrottsman ha en skopa med sådana recept.

Höhö, det är väl inte så svårt att få recept på i stort sett vad som helst (detta är inte ett erbjudande!).

Och både EPO och tillväxthormon är väl alltså exempel på preparat som man inte får ha i sig när man tävlar (eller inför tävlingar), men som är tillåtna i högsta grad i andra sammanhang - om man inte alls ska tävla.
 
@ Staffan

Jag ar inte heller for att nagon byrakrat ska regler klattring och i min mening ar det helt onodigt att reglera. Det ar skit enkelt for for Svenska Klatter Forbundet att ha en policy som sager "vi anser inte att toppar som nas med O2 ar en stil vi vill legitimera eftersom inga garantier att all utrusting som behovs for en O2 bestigning inte garanterat kommer tas ner fran berget". Vill nagon trotts detta gora toppar med O2 sa fine sa lange de tar ner flaskoran efter sig. Gor dom inte det sa ar ett botes system enkelt. Kanske sa att det ar O2 markanden som ska regleras sa kan sporten att klattra i berg lamnas i fred?

Näst efter formella regler så är "fastställd policy" för vad som är lämpligt eller ej inom klättringen något som vi noga skall akta oss för. Det gäller såväl beträffande lednamn som "hjälpmedel" för att komma upp.

Återigen så anser jag att är det viktigt med en levande diskussion om vad som är lämpligt eller ej inom klättringen men det är allt som luktar "myndighetspåverkan" på klättringens stil som jag vänder mig emot.
 
Höhö, det är väl inte så svårt att få recept på i stort sett vad som helst (detta är inte ett erbjudande!).

Och både EPO och tillväxthormon är väl alltså exempel på preparat som man inte får ha i sig när man tävlar (eller inför tävlingar), men som är tillåtna i högsta grad i andra sammanhang - om man inte alls ska tävla.

Inte direkt. Utan ett godkänt tillstånd från RF så är det inte ok ens utanför tävlan, lite beroende på vilken klass man tävlar i. Motionsidrottare kan komma undan med endast ett läkarintyg men annars är det tvärstopp.

Ännu mer OT. :)
 
Jaha... nu har t o m jag lagt mig i den här tråden... sällar mig till skaran som tycker nåt utan att egentligen...


Jag har iofs inte en aning om Himalayaklättring men det här borde gå att reglera delvis med hänvisning till miljön. Pantamera... Inför nåt sorts pantsystem på O2 flaskor också! Inte 2:- då. Rejäla pengar! Har man med sig färre ner än man tog upp på berget ska det kosta rejält. Har man med sig fler flaskor ner (städning!) får man en bonus som också ska vara rejäl. Hur många O2 leverantörer finns det i området? Kan dom komma överens? Dyra O2 flaskor kanske också kan bidra till att färre O2 turister kommer. Och att de som klättrar utan O2 kan tjäna en slant på att ta med sig några slängda flaskor ner. Eller är jag ute och cyklar helt?
 
Jaha... nu har t o m jag lagt mig i den här tråden... sällar mig till skaran som tycker nåt utan att egentligen...


Jag har iofs inte en aning om Himalayaklättring men det här borde gå att reglera delvis med hänvisning till miljön. Pantamera... Inför nåt sorts pantsystem på O2 flaskor också! Inte 2:- då. Rejäla pengar! Har man med sig färre ner än man tog upp på berget ska det kosta rejält. Har man med sig fler flaskor ner (städning!) får man en bonus som också ska vara rejäl. Hur många O2 leverantörer finns det i området? Kan dom komma överens? Dyra O2 flaskor kanske också kan bidra till att färre O2 turister kommer. Och att de som klättrar utan O2 kan tjäna en slant på att ta med sig några slängda flaskor ner. Eller är jag ute och cyklar helt?

Håller med, någon form av miljöavgift på O2-flaskor borde vara möjligt. Jag har ingen aning om hur man skulle kunna lagstifta i dessa länder om ovanstående, kan mycket väl tänka mig att det inte är "topp"-prioritet direkt för dem...Att expeditionsfirmorna skulle gå samman vore ju förstås bra, men de är ju där för att tjäna pengar och troligen inte realistiskt av den anledningen. Samtidigt tror jag att det alltid kommer att finnas människor som vill betala stora pengar för expeditioner och att det av den anledningen alltid finns kundunderlag (även om andra då faller bort för att det blir för dyrt). Kanske om några av de större firmorna börjar och andra sedan följer efter?

Mycket spånande, jag vet, men det är ju uppenbarligen inte helt enkelt att komma tillrätta med problematiken...
 
Inte direkt. Utan ett godkänt tillstånd från RF så är det inte ok ens utanför tävlan, lite beroende på vilken klass man tävlar i. Motionsidrottare kan komma undan med endast ett läkarintyg men annars är det tvärstopp.

Ännu mer OT. :)

Du menar att ett barn med en störning, som ska få tillväxthormon förskrivet, behöver tillstånd från RF?
 
Du menar att ett barn med en störning, som ska få tillväxthormon förskrivet, behöver tillstånd från RF?

Om detta barn ska vara med i en sportklubb ansluten till riksidrottsförbundet , ja då behövs tillstånd.

Blanda inte ihop lag och regel. Han bryter inte mot lagen men han bryter mot RF: s regelverk.
 
Ok, men det var ju just det, blanda inte ihop vad som är tillåtet i alla möjliga sammanhang, med vad som är tillåtet inom idrotter som ligger inom RF...

Jag tror inte det är nån som missat att det finns regler för vad som gäller om du ska springa 100 m på OS, eller SM, men om du ska bestiga ett berg så är det ju inte samma sak. Senast jag befann mig på en topp var det ingen som brydde sig och ingen som hade nåt med det att göra, annat än min kamrat.

Du måste ju inte vara medlem i SKF för att bestiga Everest osv osv....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Svensk Speed climb av Cassin Ridge!!! Alpin / Bigwall 17
surfarn The Climb Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.