"Claiming to climb anything with Oxygen is BULLSHIT" Steve House

Jassa.... Stil ar uppenbart inte viktigt for "allmanheten" men traden sprider i alla fall ett budskap som ni alla en dag kommer fatta, den dagen ni sjalva klattrar.

Jag förstår ditt budskap men håller inte med.. och ja jag klättrar (dock ljusår från din nivå). Men jag är nog mer entusiastisk än en normal turistklättrare med tanke på att jag har 5 klätterresor inplanerade det närmsta året.

Men ja.. jag är en sådan "pseudoäventyrare".. du hade troligtvis spottat på mig i ren avsky om du stött på mig på berget..


mvh Lars
 
Jag förstår ditt budskap men håller inte med.. och ja jag klättrar (dock ljusår från din nivå). Men jag är nog mer entusiastisk än en normal turistklättrare med tanke på att jag har 5 klätterresor inplanerade det närmsta året.

Men ja.. jag är en sådan "pseudoäventyrare".. du hade troligtvis spottat på mig i ren avsky om du stött på mig på berget..


mvh Lars

Aldrig Hor av dig om du ar i Alperna sa kan vi klattra
 
Yes!

Fick detta av Steve House i dag pa Facebook.

Steve House 1/12 2010:

"From the perspective of the cycling world, using bottled Oxygen looks like doping. The climbing community will eventually accept this idea:"


Fran artikeln:

"Looking at the matter objectively reveals little difference between supplementing blood with red-blood cells in order to compete in a three-week bike race and using supplemental oxygen to reach a mountain top."

http://www.velominati.com/blog/doping/doping-the-acceptability-of-a-method/


Skickar ocksa en lank till en sak jag skrev i Rock&Ice nyligen.

http://www.rockandice.com/articles/letters/article/820-letters-issue-189
 
Mark Twight on O2!

"Suplemental O2 is doping – without question. It is not a medical necessity, which is proven by many, many ascents of 8000m peaks without supplemental O2.

Choosing to use it is not an issue of safety (only) it confers an advantage that may be the difference between success or failure. The consequence of failure has less to do with the choice to use O2 than does the need to succeed, to perform well, to accomplish the goal, etc. If O2 allows one to accomplish a task when he or she otherwise could not do do or was not willing then O2 is a PED and should be treated as such. Make no mistake, O2 is not the only PED used in the mountains it is simply the most blatant.

Cheating is cheating – no matter the sport, the apparent advantage, i.e. there is a huge difference between 4-liters/minute and 8-liters/minute of O2 at high altitude, or the consequence. One is either equal to the task presented by the natural world or not."

By Mark Twight 29/11 2010

MFT

Extremt kul att se att detta ar en rellevant och aktuell fraga. Hoppas att ni orkar lasa posten i inlagget ovan och kommentarerna. Kanske kan lyfta debatten har lite.

http://www.velominati.com/blog/dopi...ity-of-a-method/comment-page-1/#comment-10855
 
Återigen dopingfrågan. O2 är inte doping enligt wada. Det finns så många tävlingsformer där syrgas är ett måste så det lär nog dröja innan det dopingklassas, oavsett hur högt du skriker och gapar.

Om det till mot förmodan någon gång kommer att klassas som doping så kommer det alldeles säkert att hamna bland preparaten som bara är förbjudna inom vissa sporter och jag är ganska övertygad om att höghöjdsalpinism inte är en av dessa då det endast är en bråkdel av folket uppe i bergen som är där i tävlingssyfte.

Jag skulle inte vilja se en segelflygtävling i en värld där extra O2 inte är tillåtet. Jaktplanspiloter skulle tvingas säga upp alla medlemskap i eventuella idrottsförbund osv.

Dopingfrågan har väl en egen tråd, den här tråden handlade väl om att man på något magiskt sätt aldrig vistats på toppen av ett berg (även om man fysisk vart där) om man gick dit på ett fult sätt eller andades luft på burk på vägen dit.
 
Style and Claims

Tycker det ar uppenbart att traden handlar om att claiming to climb any thing wit O2 is Bull shit och da ar det ratt uppenbart att O2 tar bort ratten att havda en bestigning.

Sedan har du extremt fel nar du sager att WADA inte overvager ett "sport specific ban" av O2. Delar av UIAA MedCom lobbar for det och WADA ar pa UIAA att de ska ta stallning till detta. UIAA MedCom ar splittrat men jag ar ratt saker pa att UIAA kommer rosta for att stodja ett sport specific forbud.

Tycker det ar intressant inga auktoriteter i Sverige uttalar sig bara en massa tyckande... Det ar ju uppenbart att alla utan en agenda tycker O2 ar BS!
 
Suck!

Jag har ingen annan agenda än den att jag vill att utomhusklättring, som jag förutsätter vara tävlingsfri, skall vara fri från formella regler och att "stil" skall behandlas som en etikfråga vare sig det handlar om att hålla i bultar eller att använda O2. Givetvis skall man alltid ärligt redovisa på vilket sätt man gjort en klätter- eller bestigningstur, sedan är det omvärldens sak att värdera prestationen efter det.
 
Suck!

Jag har ingen annan agenda än den att jag vill att utomhusklättring, som jag förutsätter vara tävlingsfri, skall vara fri från formella regler och att "stil" skall behandlas som en etikfråga vare sig det handlar om att hålla i bultar eller att använda O2. Givetvis skall man alltid ärligt redovisa på vilket sätt man gjort en klätter- eller bestigningstur, sedan är det omvärldens sak att värdera prestationen efter det.

Amen!

Det goda som ligger i bättre stil äts upp tio gånger om av det onda som ligger i ökad byråkrati.

Vill jag bestiga ett berg eller klättra en led är det min förbannade ensak vilken stil jag väljer, så länge som jag lämnar det i samma skick det var och inte utsätter andra för onödig risk.
 
Suck!

Jag har ingen annan agenda än den att jag vill att utomhusklättring, som jag förutsätter vara tävlingsfri, skall vara fri från formella regler och att "stil" skall behandlas som en etikfråga vare sig det handlar om att hålla i bultar eller att använda O2. Givetvis skall man alltid ärligt redovisa på vilket sätt man gjort en klätter- eller bestigningstur, sedan är det omvärldens sak att värdera prestationen efter det.

Och så är det för oss flesta klättrare. Vi klättrar för oss själva, utmanar oss på den nivå vi klarar av och skiter blankt i vad andra tycker. Ja, vi tog linbanan upp till A d Midi och vi använde fasta repen upp mot Maudit, men i övrigt bar vi med allt vi behövde, campade, var pålästa om leden och klarade oss själva upp på Mt Blanc o hem. I något puritanskt hänseende "fuskade" vi kanske, men det spelar ingen roll. Ingen kommer se mig på en scen prata vitt och brett om min prestation. Jag kommer aldrig att söka sponsring eller andra bidrag. Inte ens en ynka notis i lokalblaskan. Min klättring är helt privat och privat hävdar jag att jag klättrat Mt Blanc på den nivå jag klarade av.

Men det är inte klättringen för alla. Klättring är också en tävling. Förstabestigningar, första kvinna/svensk/benlös/unaided/solo att göra ett visst berg eller flera ( t ex 7 summits). Det finns gott om folk som försöker slå mynt av sin klättring och då betyder stilen faktiskt något. Då har jag förståelse för att personer som gör det svårare i en viss stil faktiskt vill ha lite mer cred än den som guidats upp av ett sherpasteam. Tråden heter just Claiming to..., och det tolkar jag i kommersiellt syfte. Och då får man också tåla kritik.

Om man inte får kritisera användandet av O2, bör man väl också få injicera egna blodkroppar för att förbättra acklimatisering. Eller varför inte EPO direkt. Det är ju inte olagligt utom tävlingssammanhang, om det kontrolleras av läkare.
 
Regulation? No thanks!

@ Staffan

Jag ar inte heller for att nagon byrakrat ska regler klattring och i min mening ar det helt onodigt att reglera. Det ar skit enkelt for for Svenska Klatter Forbundet att ha en policy som sager "vi anser inte att toppar som nas med O2 ar en stil vi vill legitimera eftersom inga garantier att all utrusting som behovs for en O2 bestigning inte garanterat kommer tas ner fran berget". Vill nagon trotts detta gora toppar med O2 sa fine sa lange de tar ner flaskoran efter sig. Gor dom inte det sa ar ett botes system enkelt. Kanske sa att det ar O2 markanden som ska regleras sa kan sporten att klattra i berg lamnas i fred?
 
@ Staffan

Jag ar inte heller for att nagon byrakrat ska regler klattring och i min mening ar det helt onodigt att reglera. Det ar skit enkelt for for Svenska Klatter Forbundet att ha en policy som sager "vi anser inte att toppar som nas med O2 ar en stil vi vill legitimera eftersom inga garantier att all utrusting som behovs for en O2 bestigning inte garanterat kommer tas ner fran berget". Vill nagon trotts detta gora toppar med O2 sa fine sa lange de tar ner flaskoran efter sig. Gor dom inte det sa ar ett botes system enkelt. Kanske sa att det ar O2 markanden som ska regleras sa kan sporten att klattra i berg lamnas i fred?

Kanske lägga på en "miljöavgift" på försäljning av syrgastuber? Folk reagerar ju inte så länge det inte slår på deras plånböcker...
 
Om man inte får kritisera användandet av O2, bör man väl också få injicera egna blodkroppar för att förbättra acklimatisering. Eller varför inte EPO direkt. Det är ju inte olagligt utom tävlingssammanhang, om det kontrolleras av läkare.

Jag vet inte om jag riktigt förstod den meningen men jag vill poängtera att man nog inte ska nämna EPO och O2 i samma sammanhang . EPO är doping , det är inte O2.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Svensk Speed climb av Cassin Ridge!!! Alpin / Bigwall 17
surfarn The Climb Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.