Europaresa - Gas, alkohol el. bensin?

Planerar att köra en lång sväng i Europa. Nederländerna, Franke, Italien, Slovenien, Balkan, Grekland, Polen & kanske Turkiet.
Vad är era erfarenheter att hitta bränsle (alkohol/gas)?

Alla 3 kan du köpa på vilken bensinmack som helst. Men det gäller att planera noga, ofta är det många meter, inte sällan kilometer mellan dessa. Men så är det när man är på expedition i dessa ociviliserade områden.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag vet inte hur det är nu längre (haft gas senaste decennierna) men när jag på 80-talet i UK skulle köpa spritbränsle till Trangian så visade det sig att det var på apoteket det fanns (som blandning med metanol). Men du skulle väl kanske inte över den kanalen.

T-Röd heter Spiritus på Tyska och finns i de flesta affärer. För Gasol är det enklast att kolla i affärer som säljer camping attiraljer. Där har jag i alla fall köpt gasoltuber med gänga. Kallas för Vertikalkartusche på tyska.

Spikbjörn: Tack för bra info! Jag har i dagsläget inte bestämt om jag ska köra UK ännu, tror det kan vara fint men sparar det nog till ett annat år.

Detlev: Tack för bra info 👍

I södra Europa är det enklast att få tag i 190g punkteringsflaskor med gas, så du behöver en adapter för denna typ av behållare. Att hitta gasbehållare med skruvanslutning går säkert men är inte lika vanligt förekommande.

Jag har en gammal behållare med toppmonterad brännare för just 190g flaskor från CampingGaz som jag tänkt göra mig av med. Bor du i Göteborg kan du få den av mig.

Senast ändrad:
Hej smux,

det var därför jag startade tråden då jag hade för mig att det inte var glasklart. Bra info! Det var jättesnällt att du tänkte på mig, men jag känner spontant att jag enklast kör på bensin & skippar gas/alkohol.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips