Ett till tält ska inhandlas, men vad!?

Sitter och spånar på ett till tält, har två men ett ska iväg nu till förmån för ett 2-mannatält. Men vad ska jag ha..

Krav (helst):

* Självstagande för paddelturerna, om ingen överbevisar mig om annat
* Lätt för min "image" ;)
* 2-personer ska få plats
* Gärna stor absid

Jag resonerar såhär..

* Nallo 2/Nallo 2 GT är tex inte självstagande men skulle det kunna fungera på en kal klippa med lite kilar när man paddlar och då vikten är av mindre betydelse?
* Allak är ett annat alternativ, om än lite tungt
* Om det ösregnar länge, så är det ju bara att slänga ut köket och brassa mat utanför. absid är inte någon jätteprio? Regnskyddet skyddar mot blöta om man lägger ryggsäcken på en sten/hög platå så att det inte rinner in vatten "underifrån".

Så det jag står och väljer mellan just nu:

* Nallo 2 GT
* Nallo 2
* Allak

Andra alternativ?

// Jocke

Måste det var Hille... ja det måste det kanske :) Hade själv valt Kaitum före Nallo pga dubbla absider och bättre ligglängd.

Hehe, nej, men frågan är om det finns något bättre? Kom med förslag som sagt! Kaitum blir för tungt och jag är ju i takterna med att nästan utesluta absider då man ändå har ett stort utrymme i tältet samt att det bara är att slänga ut köket på backen utanför tältet och laga mat inifrån tältet om det ösregnar samt täcka ryggsäckarna med ryggsäcksöverdraget och lägga dem på en sten om det ösregnar...

Varför behövs absid egentligen?

// Jocke

Vintertid är det besvärligt att köra bensinkök ute:
391991386_86d1b43518.jpg

Å skönt när det stormar och man vill slippa köra bensinköket INNE i tältet:

<object width="355" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FxSkwjaJXUE"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FxSkwjaJXUE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="355" height="355"></embed></object>

Om det är trångt i tältet slipper man ha saker utanför ( ryggan, inte kon ;) ):
203697900_93c61aa9a5.jpg

OT.. Haha, kul bild på kon, vart är den tagen?

Jo, visst är det så, en absid är ju trots allt en absid. Men att ha sådana extrema absider som ett Nallo 2 GT är kanske att ta i, ändå sitter jag och tittar på det tältet pga att det är relativt lätt (2.6 kg), men är ju inte självstagande..

// Jocke, som gärna tar emot tips om andra tält också!

Absiderna på Kaitum är inte stora, det går inte att sitta i de på det sätt som du ser på min filmsnutt i ett Nammatj 3 GT. Men du kan ligga ner, sticka ut armarna och brassa käk i absiden vid fulväder.

OT:picos de Europa, spansk nationalpark. Rekommenderas :)

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Självstagande ökar på vikten liksom absider. Men eftersom du skall ha det till paddling kan du glömma vikt och volym......
Vid fulväder är absid eller nerknäppbart tält som Nallo guld värt. Ändå lagar jag själv 98% av all mat utomhus (utan egen mjölkko).
Ligglängden är alltid en viktig faktor, har en kamrat som av längdskäl får fixa det mesta special...
Men än en gång är padling huvudskälet till nyförvärv? Eller var det bådeock?
//J

Självstagande ökar på vikten liksom absider. Men eftersom du skall ha det till paddling kan du glömma vikt och volym......
Vid fulväder är absid eller nerknäppbart tält som Nallo guld värt. Ändå lagar jag själv 98% av all mat utomhus (utan egen mjölkko).
Ligglängden är alltid en viktig faktor, har en kamrat som av längdskäl får fixa det mesta special...
Men än en gång är padling huvudskälet till nyförvärv? Eller var det bådeock?
//J

Uttryckte mig lite dåligt, paddling och vandring :) Därav vikten..

Nallo 2 GT är ju både lättare och har rejäl absid, men frågan är:

1. Får man plats med ett 4 meter långt tält överallt, i somras när vi låg på höjd med våra Akto var det knappt att vi fick plats med dem.. men i katalogen på HB 2008 finns en fantastisk bild när Daniel Rainwater med brodern Rob ligger på en hyllavsats med ett Nammatj som har samma längd..

2. Självstagande är alltid trevligt, speciellt vid paddling. Vet inte om ni testat kilar och övrigt klätterbestyr runt stenar och i sprickor om det skulle kunna funka?

// Jocke
2.

1. Får man plats med ett 4 meter långt tält överallt, i somras när vi låg på höjd med våra Akto var det knappt att vi fick plats med dem.. men i katalogen på HB 2008 finns en fantastisk bild när Daniel Rainwater med brodern Rob ligger på en hyllavsats med ett Nammatj som har samma längd..

Du kan ju tänka bort absiden när du letar tältplats, om det nu inte är ett stup eller liknande. Absiden behöver ju inte stå på platt torr fin gräsplätt ;)

Du kan ju tänka bort absiden när du letar tältplats, om det nu inte är ett stup eller liknande. Absiden behöver ju inte stå på platt torr fin gräsplätt ;)

Så man kan ta bort absiden, dvs rulla upp den? Det hade jag isåfall ingen aning om.

Hur är det med paddling och Nallo 2 GT? Kal klippa.. finns det något sätt att göra tältet självstagande eller går det att sätta kamkil eller liknande? Ideér och egna försök?

// Jocke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips