Ett och endast ett UL-tält

I jakten på ett lätt tält med stor volym provade vi i år ett MLD Supermid med samma dimensioner som Khafra. Vår uppfattning var att det inte kändes liika ombonat som det mindre Trailstar som fått följa med tidigare. Kanske gjorde valet av Cuben istället för Silnylon att det inte fick samma tighta uppsättning...

Vårt Khafra har väv istället för nät i innertältet vilket gör att det känns som ett vanligt tält. Blir ju lite tyngre, men vi tycker båda att nätinner är för dragigt och kallt på fjället.

//J
 
Vi har använt bl a Locus gear Khafra med gott resultat även i väldigt blåsigt väder.

En mindre en-mansvariant är ju Khufu från samma tillverkare. Khufu kan användas med A-setup vilket ger större rymd inuti och stormsäkerhet. Nog vad jag skulle satsa på (eller motsvarande från t ex MLD) om jag ville ha lätt och samtidigt någorlunda rymligt och stormsäkert. Mindre pyramider är starkare än man kanske tror...

//J

Ok, sista kommentar från mig. Ett trevligt skydd säkert Khufu, men inte något jag skulle vilja stå ut med i stark vind och regn eller våt snö på berget. Med lite vana är ett tunneltält det enklaste och snabbaste att få upp under dessa omständigheter. Bara min ödmjuka åsikt.
Tält test: Högsta officiellt registrerade vindhastigheten i Sverige på 81 m/s från den 20 december 1992. Det har dock förekommit senare episoder med extremt starka vindbyar varvid minst ett tillfälle när utrustningen blåst sönder och därför inte medgivit att uppgifter om vindstyrka kunnat mätas

Ha de så bra...
 
Senast ändrad:
Ok, sista kommentar från mig. Ett trevligt skydd säkert Khufu, men inte något jag skulle vilja stå ut med i stark vind och regn eller våt snö på berget. Med lite vana är ett tunneltält det enklaste och snabbaste att få upp under dessa omständigheter. Bara min ödmjuka åsikt.
Tält test: Högsta officiellt registrerade vindhastigheten i Sverige på 81 m/s från den 20 december 1992. Det har dock förekommit senare episoder med extremt starka vindbyar varvid minst ett tillfälle när utrustningen blåst sönder och därför inte medgivit att uppgifter om vindstyrka kunnat mätas

Ha de så bra...
Just stark vind var det jag funderade kring för större pyramidtält som Khafra (eller då vårat snarlika tält). Däremot brädar mindre varianter en hel del andra konstruktioner vad gäller vindtålighet (dit jag kan hänföra MLD Trailstar även om det inte är en pyramid-design). Horisontellt regn hanteras dock mindre bra!

81 m/s, huga! Gissar att vi är många som fått problem långt innan dess ;)
 
Just stark vind var det jag funderade kring för större pyramidtält som Khafra (eller då vårat snarlika tält). Däremot brädar mindre varianter en hel del andra konstruktioner vad gäller vindtålighet (dit jag kan hänföra MLD Trailstar även om det inte är en pyramid-design). Horisontellt regn hanteras dock mindre bra!

81 m/s, huga! Gissar att vi är många som fått problem långt innan dess ;)
Stark vind för oss var 17-20 m/sek och kraftigare byar, det gick fint. Tricket är att hörnen måste sitta bergfast och tältet ska vara uppsatt så att sidorna är i markhöjd. Alla linor ska naturligtvis också förankras.

...tälta i december i Tarfala skulle jag hellre göra med mitt HB Tarra eller Soulo, olika utrustning för olika förhållanden 😉.

//J
 
Stark vind för oss var 17-20 m/sek och kraftigare byar, det gick fint. Tricket är att hörnen måste sitta bergfast och tältet ska vara uppsatt så att sidorna är i markhöjd. Alla linor ska naturligtvis också förankras.

...tälta i december i Tarfala skulle jag hellre göra med mitt HB Tarra eller Soulo, olika utrustning för olika förhållanden 😉.

//J
Det var nämligen just min poäng med "ett ordentligt tält"
 
Jag har provat en del del tält i jakten på det perfekta, men fortfarande inte hittat "the one". Men min uppsättning nu för att ha bara ett UL-tält är ett HMG Ultamid 4 med både halvt och helt innertält.
Hela innertältet fungerar när både fru och barn är med, och halva innertältet när det bara är jag eller jag och dottern (de flesta gångerna). Vikten blir runt 1500g med tältpinnar och mittstång (Ruta Loca). Inte Hilleberg-kvalitet men ok. Jag hade tidigare ett Ultamid 2 som var utan problem. 4:an har jag dock haft problem med att det sipprar in vatten igenom vissa sömmar som var slarvigt tejpade (dock åtgärdat nu).
 
Efter många års intresse för ämnet, förmodligen flera år än de flesta användares livstid här, skulle jag säga att det inte finns något definitivt bästa tält för någonting - det är en mycket personlig sak för individen vad som fungerar bäst. Många små detaljer som är oumbärliga för en är en plåga för en annan. När du väl har definierat om det ska vara ett "skydd" eller ett "riktigt tält", säsong och syfte, etc, kan du börja sortera utifrån uppenbara felaktigheter, baserat på samma idé som att inte åka skidor i löparskor, jag menar, förväntar du snö, vind, regn, värme, kyla, fuktighet, och vad är din referens angående vikt. Ett pyramidskydd som nämnts flera gånger här tycker jag är bra, faktiskt perfekt om det fungerar för användaren för ändamålet - min poäng var bara att jag personligen inte vill sätta upp något sådant i storm og regn på berget
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.