Ett mindre tält är varmare

Hej
Ett ovetenskapligt test gjordes i helgen där jag och frun tog med oss två tält för övernattning utomhus. Dels ett Hilleberg Keron 3 dvs ett fullstort tremanstält med sitthöjd i hela tältets längd. Natt nr två användes ett Bergans Trysil tvåmanstält med sluttande tak och lägre sitthöjd. Första natten i Kerontältet upplevdes lite kall och vi sov med mössa på och en tröja på kroppen. Andra natten i Trysil bjöd på ungefär samma utomhustemperatur men märkbart varmare i tältet, ingen mössa eller tröja behövdes. Trots det kunde sovsäcken öppnas och det var behagligt i tältet hela natten.

Möjligen lite mindre vindrörelser andra natten men inte så stor skillnad varken gällande vind eller temperatur (skogstältning). Inget av tälten visade på kondens eller dålig cirkulation på insidan.

Jag hade räknat med att det mindre tältet skulle vara varmare men inte att skillnaden skulle vara så stor. Kerontältet har större ventilationsöppningar och säkert dubbelt så stor innervolym. Detta ger högre boendekomfort och det är trevligt med varsin absid men det större tältet håller värmen sämre.

Någon fler som har liknande erfarenheter?
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag hade räknat med att det mindre tältet skulle vara varmare men inte att skillnaden skulle vara så stor. Kerontältet har större ventilationsöppningar och säkert dubbelt så stor innervolym. Detta ger högre boendekomfort och det är trevligt med varsin absid men det större tältet håller värmen sämre.

Någon fler som har liknande erfarenheter?
Någon större skillnad borde det inte vara. Ganska säkert är det ventilationen i Keron som är bättre utformad (och ställd mera öppen) så att värmeförlusten genom luftväxling blev större där.
 
Sett lite på tält konstruktion och för att få maximalt drag på ventilation så jfr samma höjd på inoch utg ventilation ger högre luft omsättning och vinden drar ut lite bättre.
Sedan jfr du ju applen och bananer keron kostar väl 3-5 gr mer ber på normalpris jfr.
Sedan har täthet på duken stor betydelse jfr tex dyneema där man redovisar diffution lika kläder.
Jag nu i veckan anv ett Bergans trollhetta 1p som går ner till marken ganska bra samt har högt´badkar´men stora myggnätspaneler och räknar med att det blir regjält kallare än mitt HB unna som jag anv förra året men B är ca 500 gr lättare och provar iaf en gång
 
Markfukt, vind, ventilation samt verklig yttertemperatur spelar nog mer roll, skillnader mellan nätter och lägerplatser även. Har frusit i småtält och varit varm i rymligare. YMMV

go tur
 
jag glömde skriva i huvudinlägget att tälten stod tio meter från varandra så förhållandena var snarlika.

som någon skrev så är det nog ventilationen som spelar störst roll, vi körde med helt öppna ventiler på bägge tälten men Keron har sannolikt större flöde genom öppningarna.
 
Sett lite på tält konstruktion och för att få maximalt drag på ventilation så jfr samma höjd på inoch utg ventilation ger högre luft omsättning och vinden drar ut lite bättre.
Om du har tilluft och frånluft på samma höjd så får du inte särskilt bra naturligt drag. Det är därför alla hus har tilluft i väggarna och frånluft i taket.
 
Jag vet ju att tex ej lägga ut stormattorna när det ej behövs för att tältet ej ska blåsa bort utan ist vika in dessa för att ej stänga draget,men draget i hus beror ju på att den uppvärmda luften stiger få eldar ju med MF i innertälpåtet men vissa med mkt god vana ,då får du lika effekt samt om man har takvent och då drar en grövre slang typ damsugare ut genom takvent och till utr mellan tältväggarna
Jag har ett HS Himmalaya 2 med stor tak ventil + 2 luftstrutar och dörr vent då har jag Alltid tak öppet och sidostrutar ev den stängd på vindsidan och lite dörr vent dörr öppen,på HB u har jag Alltid lite öppen vent på innertält samt lite under huvan saknas takvent på tält blir det sämre vent.HB har ju på alla tunnelmodeller hög in och ut vent i olika ändar men det blir ju på sommaren Alldrig tätt mot marken på något tält och på många tält kan man ju själv reglera draget med att dra ner stroppar olika mkt mot marken.
Glömde jfr med i hus stor skillnad på olika stora rum hur mkt din egna ca 100 W avgivna värme som ökar temp men det mesta stannar ju innanför täcket eller i ovsäcken.
Men jag sover normalt med huvudet utanför säcken oftast för att ej andas ut fukt inne i säcken och har tunnast möjliga mössa tid i ribbstickad lika superställ men den nu utsliten.
Men ett stort misstag är att stänga till ventilation för mkt spec när det är kallt då blir det fuktigt och känns ´rått´men med myggnät lär det ej bli instängt.
De som köper med nät ända eller med 150-200 mm högt badkar lär frysa även på sommaren om stark blåst jag har ju en hel dörr samt ca 400-500mm upp med bara ett luftigt hörn av mig oklart som får fixas med regnjacka.
Ska även ta med tunn dubbel EPS plast som jag kan lägga över säck om kondens eller kallt samt har en ca 500-700mm L av mkt tunnt liggunderlag som jag lägger ryggsäck på i Abside när regn ev kanske mest nytta av som marktäck med båda i Abside om mkt fuktigt?
 
Senast ändrad:
Tyvärr klarar jag inte av att följa dit resonemang men en sak är klar - lägger du plast över sovsäcken när det är kallt så får du kondens på "sovsäcksidan" av plasten eftersom plasten inte släpper ut den fukt som vandrar från kroppen och ( i vanliga fall) ut genom sovsäcken.
 
Tyvärr klarar jag inte av att följa dit resonemang men en sak är klar - lägger du plast över sovsäcken när det är kallt så får du kondens på "sovsäcksidan" av plasten eftersom plasten inte släpper ut den fukt som vandrar från kroppen och ( i vanliga fall) ut genom sovsäcken.

Jo det blir ganska mycket kondens från kroppen under en natt. Inför en sexdagars skidmarsch med vintertältning provade vi VB-påsar vilket är en tät påse som man kryper ner i för att undvika att sovsäcken blir fuktig. Mycket obehagligt med all fukt som bildades i påsen.
 
Då gör kanske plasten mer nytta i absiden för att hindra markfukt eller som vindskydd i den öppna delen av inner tältet.Men det är ju på sommaren med ca +5 gr i luften på natten och ej jfr med kondens på vintern.
Jag har andra erfarenheter av hur regnkläder och räddningsfilt fungerar om man ofrivilligt behövde sova lite i bilen innan det ljusnade.
Jag blev försenad av punkteringar på väg upp till fjällen och han ej ut på fjället före det blev mörkt och kallt.
Jag satt på max värme i bilen körde fram till parkering fixade lite mat tog på mig varma kläder och ett regnställ och över detta en räddningsfilt.
Efter några timmar blev det ljus och jag hade sovit flera timmar Utan att bli fuktig eller kall.
Men ingen markfukt och bilsäte solerar nog bättre än alla dunfyllda liggunderlag på marknaden mot avkylning underifrån.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips