Ett hot mot Allemansrätten, igen

HasseQ

Avslutat
I Funäsdalen med omgivningar så försöker nu Funäsfjällens organisation att avgiftsbelägga allemansrätten. Dom vill ta ut en avgift för cykling på gamla grusvägar och stigar som funnits i området under lång tid. Obviously så har dom fel, enligt allemansrätten så får man vandra och cykla i naturen utan att betala. Men dom försöker nu att bluffa/lura folk till att köpa "Cykelkort" osv för att cykla i området. Trist utveckling, och hoppas att alla som åker dit och cyklar vägrar att betala med hänvisning till allemansrätten.

I Funäsdalen med omgivningar så försöker nu Funäsfjällens organisation att avgiftsbelägga allemansrätten. Dom vill ta ut en avgift för cykling på gamla grusvägar och stigar som funnits i området under lång tid. Obviously så har dom fel, enligt allemansrätten så får man vandra och cykla i naturen utan att betala. Men dom försöker nu att bluffa/lura folk till att köpa "Cykelkort" osv för att cykla i området. Trist utveckling, och hoppas att alla som åker dit och cyklar vägrar att betala med hänvisning till allemansrätten.

Länk till detta påstående...

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Vad blir nästa påfund ?

Jag tycker nog att vid allt sådant ska det tydligt framgå att det är helt och hållet frivilligt att betala och inget som krävs.

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Ja, blir mer och mer sånt där att man försöker profitera på allemansrätten och lura turister på pengar.

Borde stå att det är frivilligt som sagt eftersom de inte har rätt kräva pröjs.

Och juridiskt uppstår frågan när naturen övergår till att vara en anlägning som med lagstöd kan avgiftsbeläggas som krav.

Jag kan mycket väl tänka mig för att betala för spångar och en slant till markägare, även om jag inte måste.

/Patrik

Med risk för att spåra ur helt så kommer jag osökt in på tanken om hur många sjöar som belagts med fiskekort utan att några som helst investeringar gjorts av de ursprungliga fiskerättsinnehavarna. Nu ingår ju inte det i allemansrätten men jag betalar ogärna för saker som andra inte lagt ner någon form av arbete på. Pengar är för mig en form av "lagrat" arbete.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.