Ett hot mot Allemansrätten, igen

HasseQ

Temp. avstängd
I Funäsdalen med omgivningar så försöker nu Funäsfjällens organisation att avgiftsbelägga allemansrätten. Dom vill ta ut en avgift för cykling på gamla grusvägar och stigar som funnits i området under lång tid. Obviously så har dom fel, enligt allemansrätten så får man vandra och cykla i naturen utan att betala. Men dom försöker nu att bluffa/lura folk till att köpa "Cykelkort" osv för att cykla i området. Trist utveckling, och hoppas att alla som åker dit och cyklar vägrar att betala med hänvisning till allemansrätten.

I Funäsdalen med omgivningar så försöker nu Funäsfjällens organisation att avgiftsbelägga allemansrätten. Dom vill ta ut en avgift för cykling på gamla grusvägar och stigar som funnits i området under lång tid. Obviously så har dom fel, enligt allemansrätten så får man vandra och cykla i naturen utan att betala. Men dom försöker nu att bluffa/lura folk till att köpa "Cykelkort" osv för att cykla i området. Trist utveckling, och hoppas att alla som åker dit och cyklar vägrar att betala med hänvisning till allemansrätten.

Länk till detta påstående...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vad blir nästa påfund ?

Jag tycker nog att vid allt sådant ska det tydligt framgå att det är helt och hållet frivilligt att betala och inget som krävs.

Ja, blir mer och mer sånt där att man försöker profitera på allemansrätten och lura turister på pengar.

Borde stå att det är frivilligt som sagt eftersom de inte har rätt kräva pröjs.

Och juridiskt uppstår frågan när naturen övergår till att vara en anlägning som med lagstöd kan avgiftsbeläggas som krav.

Jag kan mycket väl tänka mig för att betala för spångar och en slant till markägare, även om jag inte måste.

/Patrik

Med risk för att spåra ur helt så kommer jag osökt in på tanken om hur många sjöar som belagts med fiskekort utan att några som helst investeringar gjorts av de ursprungliga fiskerättsinnehavarna. Nu ingår ju inte det i allemansrätten men jag betalar ogärna för saker som andra inte lagt ner någon form av arbete på. Pengar är för mig en form av "lagrat" arbete.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips