Ett hot mot Allemansrätten, igen

Vad som är logik i det här fallet kan ju diskuteras. En skogsägare äger ju bären i skogen men han kan ändå bli av med dom utan ersättning. Dessutom är ju inte "catch and release" tillåtet om man inte har fiskekort.
Å andra sidan så är ju vardagen full av motsägelser av det här slaget! :unsure:

Jag tycker också det är märkligt att man tämligen fritt får plocka bär i någon annans skog. I grunden till allemansrätten var det väl att man fick ta för eget bruk under färden genom skogen, men det är väsenskilt från att kommersiellt dammsuga skogen på bär, ofta med arbetskraft med tuffa förhållanden.
Sen hade nog många bär blivit kvar och ruttnat bort om de inte plockats kommersiellt.

/Patrik
 
Jag tycker också det är märkligt att man tämligen fritt får plocka bär i någon annans skog. I grunden till allemansrätten var det väl att man fick ta för eget bruk under färden genom skogen, men det är väsenskilt från att kommersiellt dammsuga skogen på bär, ofta med arbetskraft med tuffa förhållanden.
Sen hade nog många bär blivit kvar och ruttnat bort om de inte plockats kommersiellt.

/Patrik
Så är det även med det fria handredskapsfisket som väl var tänkt att underlätta för den enskilde sportfiskaren men som även blivit grogrund för kommersiell sk guideverksamhet. Sedan är det ju, vad gäller allemansrätten, långt ifrån solklart var dess gränser går eftersom det inte finns någon lagtext, i konsekvens därmed inga sk förarbeten och heller ingen nämnvärd rättspraxis. Även det som står att läsa på Naturvårdsverkets hemsida får därför tas med en nypa salt.
 
Så är det även med det fria handredskapsfisket som väl var tänkt att underlätta för den enskilde sportfiskaren men som även blivit grogrund för kommersiell sk guideverksamhet. Sedan är det ju, vad gäller allemansrätten, långt ifrån solklart var dess gränser går eftersom det inte finns någon lagtext, i konsekvens därmed inga sk förarbeten och heller ingen nämnvärd rättspraxis. Även det som står att läsa på Naturvårdsverkets hemsida får därför tas med en nypa salt.

Det finns nog ett antal prejudcerade rättsfall om en del tolknignar av allemansrätten för den som vill söka en inte om alla olika beteenden i naturen.
Sen tror inte jag man kan ta så lättvindigt på vad Naturvårdsverket skriver på sin hemsida. De är trots att en myndighet som har statens uppdrag - där borde finnas expertkompetens, så i brist på förarbeten tror jag ändå naturvrådsverket har ett visst tolkningsföreträde.


/Patrik
 
De
Fast det där säger ju att du betalar för att cykla på markerade leder.
Och har inget med grusvägar och vanliga stigar att göra...

Precis som du betalar för att skida på lederna på vintern.
Den diskussionen kanske varit uppe tidigare, men jag är nyfiken på vad som gäller vid skidåkning. Kan jag om jag inte betalar led-/spåravgift tvingas ta en flera kilometer lång omväg bara för att en kommersiell aktör har kört med en skoter och spårat? Eller är det OK så länge jag står utanför själva spåret (t ex en dm bredvid)? Är det till och med så att jag måste betala för att korsa spåret då jag trots allt måste stå "i" spåret för att göra det?

Vissa av dessa frågor har paralleller till cykellederna, men går att tillämpa på många andra ställen också. Är det exempelvid OK att klättra längs med en via ferrata om man inte använder sig av de fasta installationerna? Osv... Jag är osäker på svaret till alla dessa frågor, och jag tycker det är tråkigt att man ska behöva känna sig stressad om man är ute i naturen och kommer fram till en led eller liknande och måste tänka: "tänk om någon kommer på mig här och ber att få se bevis på avlagd ledavgift".
 
De

Den diskussionen kanske varit uppe tidigare, men jag är nyfiken på vad som gäller vid skidåkning. Kan jag om jag inte betalar led-/spåravgift tvingas ta en flera kilometer lång omväg bara för att en kommersiell aktör har kört med en skoter och spårat? Eller är det OK så länge jag står utanför själva spåret (t ex en dm bredvid)? Är det till och med så att jag måste betala för att korsa spåret då jag trots allt måste stå "i" spåret för att göra det?

Vissa av dessa frågor har paralleller till cykellederna, men går att tillämpa på många andra ställen också. Är det exempelvid OK att klättra längs med en via ferrata om man inte använder sig av de fasta installationerna? Osv... Jag är osäker på svaret till alla dessa frågor, och jag tycker det är tråkigt att man ska behöva känna sig stressad om man är ute i naturen och kommer fram till en led eller liknande och måste tänka: "tänk om någon kommer på mig här och ber att få se bevis på avlagd ledavgift".

Lite juridiskt killgissande igen: Att sätta upp ledstolpar längs en befintlig väg/stig utan att i sig förbättra vägen/stigen tycker jag inte borde räknas som anläggning och därmed inte kunna avgiftbeläggas. Men bygger man en träbro över ett dike eller liknande så börjar det lukta anläggning och mer stöd för att ta betalt. Markägare äger ju rätt att använda sin mark (givet att det finns miljötillstånd osv om sådant behövs) som de finner gott.
Men jag förstår dilemmat om man har sin runda uttänkt och planerad på kartan och så visar den sig vara "delvis anlagd". Kanske rundan man kört/gått regelbundet i flera år i natur, helt plötsligt kanske den blivit något annat, men äger man inte själv marken har man bara den "till låns". Liknande diskussioner brukar uppstå då någon vill bygga hus ivägen för någon annans utsikt. Allemansrätten ger som sagt rätt till vistelse i naturen men inte på/i anläggning.

/Patrik
 
Det framgår ingenstans att man inte får cykla på dessa leder om man inte betalar, vilket troligtvis inte är möjligt vid en rättslig prövning.

Däremot kan jag ju tycka att det är väl i eget intresse att lägga en slant till den som iordningställer MTB-banor, leder och annat som man åker upp dit för att nyttja. På samma sätt som man kan lägga en slant på en kanotrastplats, för att den som servar ska vilja fortsätta driva anläggningen. Annars blir det inget av det, eftersom det inte är gratis att sköta om saker. Därvid lag har jag inget problem.
 
Folk får helt enkelt låta bli att köpa de där passen och sen ta diskussionen om de blir stoppade i en razzia på gruvägarna av funäsdalens insatsstyrka.
 
Fast det där säger ju att du betalar för att cykla på markerade leder.
Och har inget med grusvägar och vanliga stigar att göra...

Precis som du betalar för att skida på lederna på vintern.

Det finns ju en massa förslag på cykelturer här. Bra med tips ! https://www.funasfjallen.se/sommar/gora/cykla/cykelturer/ Men det är turer på befintliga småvägar och stigar som har funnits i området länge... Bedrägeri att försöka ta betalt --- :)
 
Kan säga att jag bor nära en sjö som ägs av en fiskevårdsförning och vi betalar per år en summa för att fiska.
Så nog kan man betala för cykelleder lika väl skidleder.
För det är ju några som måste underhålla leder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
aronwidforss Två sätt att se ett fjäll Allmänt om friluftsliv 0
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Kan inte ett skvatt om fiske Allmänt om friluftsliv 6
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
E1 Ett halvår Allmänt om friluftsliv 14
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
fuchs Ett tack! Allmänt om friluftsliv 1
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
Glännman Ett tips om ett drömjobb Allmänt om friluftsliv 2
TROY GARNER Tältutställning i Göteborg med möjligheter att ta med ett gratis Allmänt om friluftsliv 4
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231
graylingman Hot mot myggmedelsförsöjningen? Allmänt om friluftsliv 0
Lewis Skydd mot möss o andra gnagare Allmänt om friluftsliv 12
Skogsstjärnan Den moderna tidens attacker mot våra naturvärden Allmänt om friluftsliv 12
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Polarnatt Naturen - medicin mot stress Allmänt om friluftsliv 15
Hunter98 Byta Iphone mot kniv? Allmänt om friluftsliv 34
dag.lunden_telia.com HFD (Högsta förvaltningsdomstolen) prövar om skidavgift strider mot allemansrätten Allmänt om friluftsliv 18
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
ödemark Genetiskt övertag mot kyla Allmänt om friluftsliv 45
Ante J Allergimedicin mot myggor. Allmänt om friluftsliv 8
Piranha_paradise Mot mygg Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.