Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Etrex vista och Magellan Meridian?
- Trådstartare pher_
- Start datum
Äpplen och morötter
Jag tycker nog att jämförelsen Magellan Meridian och Garmin Vista haltar lite. Garmins GPSMAP 76S är väl en mer logisk kandidat i den jämförelsen, speciellt om man nu jämför med Magellans Marine-version?
76S är ju också lite mer marint inriktad, flyter, har större men grovkorningare display, likadan antenn som Magellan osv.
Anders
Jag tycker nog att jämförelsen Magellan Meridian och Garmin Vista haltar lite. Garmins GPSMAP 76S är väl en mer logisk kandidat i den jämförelsen, speciellt om man nu jämför med Magellans Marine-version?
76S är ju också lite mer marint inriktad, flyter, har större men grovkorningare display, likadan antenn som Magellan osv.
Anders
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kartmässigt ??
Jag sitter i valet och kvalet här oxå, men av det jag hört hittills så verkar det vara lättare att få tag i kartor till Garmin, ta bara friluftskartan tex. Har Magellan något liknande ?
Jag är helt grön när det gäller GPS så det kanske blir lite dumma frågor nedan, men:
Minnesmässigt, klarar man sig på 8 mb ?
Finns det bra fjällkartor till Magellan ?
Vilken GPS skulle ni här som har rutin rekommendera för vandring, skridskoåkning od.
En som verkar kanon är Garmin MAP76S, bra antenn, tar friluftskartan men den är STOR!!
Skulle vara mycket tacksam för rekommendationer och synpunkter - man kanske kan börja sova på nätterna då.
Mvh
Uffe
Jag sitter i valet och kvalet här oxå, men av det jag hört hittills så verkar det vara lättare att få tag i kartor till Garmin, ta bara friluftskartan tex. Har Magellan något liknande ?
Jag är helt grön när det gäller GPS så det kanske blir lite dumma frågor nedan, men:
Minnesmässigt, klarar man sig på 8 mb ?
Finns det bra fjällkartor till Magellan ?
Vilken GPS skulle ni här som har rutin rekommendera för vandring, skridskoåkning od.
En som verkar kanon är Garmin MAP76S, bra antenn, tar friluftskartan men den är STOR!!
Skulle vara mycket tacksam för rekommendationer och synpunkter - man kanske kan börja sova på nätterna då.
Mvh
Uffe
Ja, tack för den kommentaren, du har rätt, det är mer lika varandra, samma antenn konstruktion osv. Undrar om de kostar ungefär lika mkt? Extern antenn har den också, bra. Det hade väl inte meridianen, visst fastställde vi det?
Fast det där med SD minneskort lockar också, känns mer framtidssäkert. Vad händer rent processor mässigt på dessa GPS som finns idag. Har de haft kvar ungefär samma "data" kraft som för några år sedan eller rör det sig mkt där också?
Har en kompis som har en Magellan 315 som duger rätt bra, förutom minnet i den. Skulle den vara utbyggbar med minne så skulle den duga gott åt mig än idag. Kanske är möjligheten till extraminne det som kommer avgöra. Med senaste programvaran i meridian så kan man ha 512 Mb kort i den... Det är en hel del karta de.
Fast det där med SD minneskort lockar också, känns mer framtidssäkert. Vad händer rent processor mässigt på dessa GPS som finns idag. Har de haft kvar ungefär samma "data" kraft som för några år sedan eller rör det sig mkt där också?
Har en kompis som har en Magellan 315 som duger rätt bra, förutom minnet i den. Skulle den vara utbyggbar med minne så skulle den duga gott åt mig än idag. Kanske är möjligheten till extraminne det som kommer avgöra. Med senaste programvaran i meridian så kan man ha 512 Mb kort i den... Det är en hel del karta de.
Stöder inte Garmin 76S Egnos? Det står i specen att den stöder Waas men inget om Egnos? Vet någon något om detta?
En till fråga, på http://www.gpsw.co.uk så vilket pris gäller och vad menas med:
276,55 ex vat
324,94 inc vat
Dessa prisuppgifter är i pund. Är det inkl moms den med inc eller? Någon som begriper?
[Ändrat av pher_ 2003-08-08 kl 19:58]
En till fråga, på http://www.gpsw.co.uk så vilket pris gäller och vad menas med:
276,55 ex vat
324,94 inc vat
Dessa prisuppgifter är i pund. Är det inkl moms den med inc eller? Någon som begriper?
[Ändrat av pher_ 2003-08-08 kl 19:58]
Den klarar bådadera men amerikaner tenderar att vara en aning hemmablinda och nämner därför bara WAAS.pher_; sa:Stöder inte Garmin 76S Egnos? Det står i specen att den stöder Waas men inget om Egnos? Vet någon något om detta?
Du har helt rätt, "inc vat" betyder inklusive moms eller Value Added Tax som britter säger. En av fördelarna med EU-medlemskapet är att vi betalar den lägre utländska momsen (alla har väl lägre än vi?) och utan att smuggla eller andra ljusskygga verksamheter kan vi få det skickat till Sverige. Det fungerar likadant från alla EU-länder, man betalar deras moms och aldrig någon tull eller svensk moms.En till fråga, på http://www.gpsw.co.uk så vilket pris gäller och vad menas med:
276,55 ex vat
324,94 inc vat
Nedladdningsbara kartor kräver processorkraft, väldigt mycket om de har stor skärm, WAAS/EGNOS kräver processor och framförallt autorouting kräver en hel del. Så nej, de har generellt mer processorkraft idagpher_; sa:Fast det där med SD minneskort lockar också, känns mer framtidssäkert. Vad händer rent processor mässigt på dessa GPS som finns idag. Har de haft kvar ungefär samma "data" kraft som för några år sedan eller rör det sig mkt där också?
Magellan 315 är en bra GPS (har haft en själv) men när du i nästa sekund talar om 512 MB minne växlar du mellan sådana extrema ytterligheter att det blir helt vansinnigt.Har en kompis som har en Magellan 315 som duger rätt bra, förutom minnet i den. Skulle den vara utbyggbar med minne så skulle den duga gott åt mig än idag. Kanske är möjligheten till extraminne det som kommer avgöra. Med senaste programvaran i meridian så kan man ha 512 Mb kort i den... Det är en hel del karta de.
Försök bestämma dig för om du behöver karta eller inte i enheten. Vill du ha det är du i ett helt annat kapacitets- och prisläge än Magellan 315. Jag tycker att nyttan mångfaldigas med en karta men det är individuellt. Generellt sett räcker 8 MB till att ladda ner ett närområde (några mils radie) och antingen laddar men sedan ner nya data vartefter man förflyttar sig eller så köper man en enhet med större minne. Gillar man nedladdade kartor köper man helst mer än 8 MB.
Varför meredian?och inte Spor trac?
Etrexserien kan man nog utesluta direkt
om man prioriterar mottagning under
tuffa förhållanden.- antennen räcker
inte-Då krävs 76serien!
Varför Meredian?
Enda skälet är väl det utbytbara
SDminnet?
Magellan Sportek pro är väl den bästa
gpsen till "rimligt pris" just nu om
man vill använda den ute i skogen och
prioriterar en säker fix.
Magellan har dessutom billigare kartor
än Garmin som tar hutlöst betalt för kartmaterial enligt uppgift.
Jag har analyserat den frågan i GPS
spalter around the world och fått många
rekommendationer på Sportek pro.
Mina analyser visar att Magellan Sport
pro är bäst och mycket prisvärd
speciellt om man kan köpa den i /via
USA.
Etrexserien kan man nog utesluta direkt
om man prioriterar mottagning under
tuffa förhållanden.- antennen räcker
inte-Då krävs 76serien!
Varför Meredian?
Enda skälet är väl det utbytbara
SDminnet?
Magellan Sportek pro är väl den bästa
gpsen till "rimligt pris" just nu om
man vill använda den ute i skogen och
prioriterar en säker fix.
Magellan har dessutom billigare kartor
än Garmin som tar hutlöst betalt för kartmaterial enligt uppgift.
Jag har analyserat den frågan i GPS
spalter around the world och fått många
rekommendationer på Sportek pro.
Mina analyser visar att Magellan Sport
pro är bäst och mycket prisvärd
speciellt om man kan köpa den i /via
USA.
Hej Bengt,
Av det jag hört så håller jag med dig men finns det bra kartor till Magellan ?
Garmin har ju friluftskartan men har Magellan ngt liknande om man tex. vill ut och vandra i naturen?
Skulle vara mycket tacksam för ett svar då kan jag äntligen komma till ett beslut.
Mvh
Uffe
Garmin har ju friluftskartan men har Magellan ngt liknande om man tex. vill ut och vandra i naturen?
Skulle vara mycket tacksam för ett svar då kan jag äntligen komma till ett beslut.
Mvh
Uffe
Det säljs nu sportrac map med valfri karta från lantmäteriet har jag settuao; sa:Hej Bengt,
Mvh
Uffe
http://www.axhedehansson.se/produkter/magellan/outdoorpaket.shtml
Vad det är värt vet jag inte har ställt en mängd frågor till leverantörerna
Bengt
magellan
Det finns nu en världstäckande topografisk karta till magellan som kostar ca 2500:-
Den går dessutom att använda tillsammans med magellans vägkarta (vilken enligt uppgift kommer att uppdateras under hösten).
Dessutom kan man använda sig av lantmäteriets kartor med kartex 3.05 eller nyare för att skapa waypoints och rutter. Det går även att flytta över punkter till kartan från GPSen.
Jag har själv en magellan och skulle aldrig byta bort den mot en garmin. Jag har alltid bra mottagning och menyerna är mycket enkla att använda.
Det finns nu en världstäckande topografisk karta till magellan som kostar ca 2500:-
Den går dessutom att använda tillsammans med magellans vägkarta (vilken enligt uppgift kommer att uppdateras under hösten).
Dessutom kan man använda sig av lantmäteriets kartor med kartex 3.05 eller nyare för att skapa waypoints och rutter. Det går även att flytta över punkter till kartan från GPSen.
Jag har själv en magellan och skulle aldrig byta bort den mot en garmin. Jag har alltid bra mottagning och menyerna är mycket enkla att använda.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg