Etrex vista och Magellan Meridian?

Funderar på att skaffa mig en GPS och har väl hittils kommit fram till dessa två kandidater, men som jag förstått det hela så har meridian ingen möjlighet för extern antenn. Kan någon bekräfta detta?
Hur ligger det till med Vistan i samma fråga? och går det isåfall att skaffa en bättre antenn än den som sitter i den?

Mvh
 
inte på Meridian

Det finns ingen möjlighet till extern antenn på Meridian-serien. De brukar dock skylla storleken på att den inbyggda är extra bra. :)

Jag tror http://www.gpsinformation.net har mer information om olika antenner/mottagardelar. Jag skulle gärna kolla själv om det inte var för att jag brukar fastna där för länge...
 
Antenner

Har både en Meridian och en vista och får väl säga att till vistan skulle jag vilja ha en extra antenn medans meridianen alltid har toppentäckning även om jag har den liggande i benfickan på byxorna vilket inte vistan klarar
 
Min Vista är riktigt dålig på att hålla satellitkontakten. Det behövs inte mycket i vägen för att den ska meddela "ingen satellitkontakt". Mycket irriterande!!!!!

wicke
 
Mmm, Vistan verkar få lite kritik för att den inte har så bra kontakt med sateliterna som meridian i tester. Det känns ändå ganska viktigt.

Jag jämför vistan med meridian marine och vad är för resp nackdel förutom antennen?

Vistan bättre display
Vistan mindre.

Meridianen bättre utbyggnad med minne, vad kostar dessa SD minnen?

Nackdel Meridianen, inget uttag för extern antenn. Har någon svarat på om Vistan har det?

Tänkte försöka fortsätta och bena ut fördelar resp nackdelar. Hjälp gärna till.
 
pher_; sa:
Vistan bättre display

Vad är det som är bättre med displayen?

Meridianen bättre utbyggnad med minne, vad kostar dessa SD minnen?

Jag köpte ett 64MB SD-kort för 249:- så sent som idag.

Tanken är att inför framtida semestrar bara byta till ett färdigpreparerat fjällkort med relevanta kartor och waypoints. På samma vis kan man ha ett separat litet kort med Sveriges alla geocachar + karta över hemkommunen, osv. Asflott!

Tänkte försöka fortsätta och bena ut fördelar resp nackdelar. Hjälp gärna till.

Magellan är för dyra för att man skall vilja köpa dem i Sverige.

Garmin verkar bra på att mjukvaruuppdatera även sina stenåldersmodeller. Bara en sådan sak gör det värt att stödja företaget!
 
pher_; sa:
Nackdel Meridianen, inget uttag för extern antenn. Har någon svarat på om Vistan har det?

Tänkte försöka fortsätta och bena ut fördelar resp nackdelar. Hjälp gärna till.
Nix pix
ingen eTREX har uttag för extern antenn tyvärr.
Garmin GPSMAP 76 och GPSMAP76S är ju intressanta modeller med just uttag förextern antenn och fin display som är lättläst på lite håll.
 
Angående displayen så är det bara vad jag läst i "reviews". Iof är den väl något mindre, men upplösningen är bättre.

Vistans upplösning: 268 x 160 pixel, dock hittade jag även uppgift om 160x288, men någonstans där ligger dem.


Meridians upplösning: 160 x 120 pixels

Ja, mycket talar för Garmin, dock en viktig sak som mottagning talar klart för Meridian.


En annan fördel i mina ögon är att Meridian Marine flyter om man skulle tappa den i vatten, finns det någon uppgift om att Vistan gör det?
[Ändrat av pher_ 2003-07-29 kl 23:17]
 
vista sjunker?

I testet från Råd och Rön jag refererade till i en annan tråd skrev de att Meridian-serien inte var helt vattentät, men att de till skillnad från Vistan inte sjunker.
Skulle jag utsätta min MeriGold för exempelvis havsvatten skulle jag stoppa in den i vattentät (antagligen flytande) påse iaf, så för mig personligen spelar flytförmågan mindre roll.

Det var intressant det med skillnader i upplösning. Jag skall ta med min Meridian till jobbet imorgon så en Vista-ägande kollega får känna och gnälla lite. Skriver inte han ngt här efteråt så kan jag skriva hur han upplevde det.
Jag är iaf väldigt nöjd med min display. Den fungerar bra i solljus och det finns en speciell "Navigation Screen" med alla siffror lite större för de som använder den i båt eller på styret.
 
Jag har också läst att någon tyckte att batteriinfästningen inte kändes vattentät på Meridianen, men båda är ändå specade att klara 1 m djup i 30 minuter.

Aldrig fel att den flyter, då jag "vistas" rätt mkt på vatten och det är lätt hänt att något ramlar i.
Jag vindsurfar också och då kommer jag lägga GPSen i plastpåse och tejpa fast den på armen eller liknande. Mest för att se toppfart och liknande.

249:- kronor var inte farligt för SD-kort.

Med senaste programvaran kan man ha i ännu större minne, fast jag antar att 64 räcker rätt bra?

Jag menade inte att displayen var dålig, bara att Vistans upplösning gör saker skapare på skärmen om man zoomar osv.

Vistan får mkt kritik för sin dåliga mottagning i olika reviewer, hmm.
 
pher_; sa:
Med senaste programvaran kan man ha i ännu större minne, fast jag antar att 64 räcker rätt bra?

Nu har jag tyvärr prioriterat andra saker än kart-CD så jag vet inte hur mycket minne som behövs för hur stor karta. Jag köpte minne mest för att flickvännen skulle få tillbaka sitt kameraminne till semestern... :)

Jag köpte en 64MB för att den var mest prisvärd just nu. Jag har mailat fram och tillbaka lite med en som använder 128MB kort och han bekräftar det du säger.

Vad gäller storleken så är 64MB tokmycket jämfört med t ex vad Spor Trak, Garmin Vista och många andra har. Jag vet inte hur stor roll det spelar rent praktiskt idag, men det minneskort känns som helt rätt väg att gå!

Jag menade inte att displayen var dålig, bara att Vistans upplösning gör saker skapare på skärmen om man zoomar osv.

Vistan får mkt kritik för sin dåliga mottagning i olika reviewer, hmm.

Jag kan utan problem ha min GPS i jackfickan eller i ryggsäckens topplock. Det är skönt. Å andra sidan tror jag att den praktiska nyttan mest märks om man är svampplockare utan karta i Stora Skogen<TM>.

Displayen tror jag inte heller spelar så stor roll. Då är det nog mer intressant att det finns många fler Garmin- än Magellan-ägare i Sverige. Utbyte av tips kring handhavande och programvara kan vara värt en hel del, iaf i början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Garmin Vista eTrex Vista C Navigering 0
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
blomma etrex vista Navigering 7
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
Mogge8212 Etrex Vista vs Meridian Gold vs SporTrak Pro?? Navigering 9
Mogge8212 KARTOR TILL GERMIN ETREX VISTA Navigering 9
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
Nikno Etrex Vista: Skapa waypoints ? Navigering 5
riker Karta över Nya Zealand till Etrex Vista? Navigering 1
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
salgo60 Etrex Vista på Kajak under vintern Navigering 5
markusgus barometer/lufttryck etrex vista Navigering 1
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
rydde Etrex Vista eller Meridian Platinum? Navigering 11
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
biting Nogranhetsvisning etrex Vista Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.