etrex i bil?

• Trådstartare peterhilmersson@yahoo.com (Peter)
  • Start datum

peterhilmersson@yahoo.com (Peter)

Gäst
Vill bara kolla om det är någon som vet hur bra GPS funkar i bilens framruta?t.ex en etrex eller liknande utan möjlighet till extern antenn...

leif.collstam@telia.com (Leif C)

Gäst
i bilen

Hej,
Jag har använt min Garmin GPS 2+ i bilen och det går utmärkt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

snoke@swipnet.se (Ulf Rodin)

Gäst
Nöjd

Jag använder ofta min Garmin 12 i bilen.

Monterad med magnetfäste på instrumentbrädan rakt under vindrutan
så upplever jag nästan ingen skillnad i mottagning jämfört med om jag
skulle ha varit utanför.

Däremot i baksätet blir det en klar försämring.

Anonym från gamla forumet

Gäst
GPS i bil

GPS i framrutan på en bil fungerar för det mesta bra men om du kör in i städer med höga byggnader eller skogsvägar med höga träd på sidan kan det vara bra med en yttre antenn som "ser" flera satelliter.
Altså GPS fungerar utan yttre antenn i bilen, men fungerar betydligt bättre med en yttre antenn som lämpligen placeras på bilens tak.
Tyvärr har inte eTrex uttag för yttre antenn.

Göran

Jesper E

Gäst
takruta

min GPS12 fungerar bra om jag lägger den i framrutan, i bergig terräng kan det dock vara problem då den bara tar in ca 180 grader. Ett tips om du har taklucka är att sätta en mobilhållare under luckan och sätta GPS:en med displayen uppåt, fungerar utmärkt.

eTrex i bil

Jag har en eTrex som jag använt en hel del i bil, och det fungerar utmärkt, förutom på trånga gator i städer. Jag brukar klämma in gps'en mellan fönsterbrädan och framrutan där den sitter fast bra.

/hh
henrik@heinerwall.com

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips