Etik i klättring

Hej!

Har varit lite "off" de senaste åren, men börjar komma igång igen i sakta mak. Vad är det för diskussioner kring etik nuförtiden? Chipping, eller är det etablerat på samma sätt som krita blev för länge sedan och borrbult för inte riktigt lika länge sedan?

Chip Chop, Joakim
 
Alla klättrare som jag pratat med så har jag aldrig hört någon som tycker chippning är tillåtet.
Givetvis är det ett ofog.
 
Finns det nån som chippar?

Detta är rätt intressant, i min värld är det så att debatten kring chipping har dött ut eftersom alla verkar till slut rörande överens om att det är väl galet.

Ibland råkar man ut för cementerade eller borrade grepp på skolklippor i alperna men där "räknas" ju inte vanlig klppklättring i alla fall så då upplever jag det mer som ok om instruktörerna vill anpassa en led på en liten klippa för sina elever ...

Men i Sverige, där vi måste ta reda på den lilla klättring vi har, här är det väl ingen som chippar längre?

För övrigt anser jag att Häggsta skulle må bra av lite fler borrbultar. Häggsta är en utpräglad skolklippa som generellt är ganska svårsäkrad. På flera ställen finns rostiga bladbultar som "orutinerade" klättrare använder som mellansäkringar.

Nej, i med lite schyssta petxzlbultar och rostfria hängare, det skulle slita mindre på berget, öka säkerheten och öppna möjligheterna för de nybörjare som vill börja leda men kanske inte har råd med hela rack!!

/Niklas
 
Skönt att höra

Skönt att höra att de flesta verkar vara överens om att chipping är skit. Tyvärr misstänker jag att ett fåtal individer (inga namn, jag tror de flesta vet vilka) fortsätter chippa i de högre graderna. När det gäller Häggsta kan jag delvis hålla med om borrbultsfrågan, men det skall vara på leder där det verkligen inte går att säkra med kil (typ Diretissiman, nedre delen). Däremot finns det många lättare turer i Häggsta som går ruskigt bra att säkra med kilar, och som är jäkligt bra för nybörjare att lära sig kilsäkra. Där skall det inte vara borrbult, tycker jag. Finns det någon Häggsta-kommite som ser efter Häggsta numer?
-Joakim
 
Om borrbult

Vill man inte använda bultarna så är det väl bara att klättra förbi. Jag tycker att det är bra med bultar, speciellt som jag inte äger så mycket kilar mm. (man kan ju oftast låna av prylgalna vänner....)
 
Håller inte riktigt med, Björn

Om nu borrbultarna är tänkt för nybörjare, så skulle jag vilja se den nybörjare som klättrar en 3/4:a led med perfekta killägen som tänker "äh, jag struntar i borrbulten, jag kan ju lägga en 3:a i sprickan ovanför". Åtminstone jag var ganska nervös när jag ledde som glad nybörjare, och fanns det en bult, aldrig så rostig, så var det klart att jag klippte den. Häggsta är det bästa stället vi har i Stockholm för nybörjare, och det inbegriper att lära sig leda på kil. Jag tycker det vore synd om vi "tog bort" den möjligheten genom att att sätta bult vid bra killägen. När man har gått en nybörjarkurs borde man kunna leda på kil utan att vara alltför livsfarlig för sig själv eller andra.

-Joakim
 
bulta eller inte

jag hade gärna sett att det var fler leder i de lättare registrerna som var bultade.

Idag är det så att en person som vill börja klättra ute är hänvisad till topprepets trygghet alt att vederbörande leder på kil. Att leda på kil är förbannat farligt om man inte gjort det förut och vet vad man gör och jag tycker det är mkt märkligt att det inte skett fler olyckor än det gjort.

Naturligtvis menar jag inte att man ska gå igång och bulta upp hela Utby eller nåt sånt men:
En eller ett par leder i varje gradregister tycker jag skulle kunna bultas. Det skulle innebära att fler "nybörjare" skulle ha möjlighet att klättra på en nivå som passar dem utan att de behöver riskera att skada sig.

Retrobultning är en svår fråga på många plan och något jag tycker bör diskuteras, stötas, blötas osv innan man gör något konkret.

Ojoj -det här blev längre än jag tänkt och jag har ändå inte skrivit mkt av det jag skulle vilja. Nån annan får helt enkelt fylla på...
 
Chipping är ett otyg

Om detta råder inget tvivel. Men kanske är det inte så många som orkar engagera sig i den debatten nuförtiden, och det tillverkas säkert lika många grepp nuförtiden som för ett par år sedan...Suck.
 
bulta eller inte...

Till att börja med vill jag säga att jag är ganska restriktiv vad gäller bultning, även om jag gärna använder de som finns. Visst ska det få finnas bult men jag är mer inne på principen att bulta där det inte går att säkra på annat sätt.

Som nybörjare kan jag hålla med om att det lätt blir topprep, men det är säkert och jag tycker inte det är nå´t fel på det. Steget efter är ju inte att börja leda utan att gå som andreman. Då får man ju dessutom se hur säkringar lagts, får böket med att pilla bort dem, vilket kan vara minst lika fysiskt krävande som att leda, även om psyket inte får sitt.

I stockholmstrakten tycker jag definitivt det finns tillräckligt med leder som är bultade i de lättare graderna för att man ska få lite omväxling.

Att folk ropar efter mer bult beror väl till viss del på att det numera är så många som kommer från inomhusklättringen och har vanan inne att klättra och sedan klippa en karbin...osv.
Då kanske det är svårt att inse tjusningen med att pilla med kilar men jag tycker absolut den finns där!

/H
 
Bort med bultar.

Jag skall precis börja leda och har sparat i ett halvår för att få ihop pengar till ett rack. Jag är inte där än och visst vill jag börja leda redan nu men jag tycker att bultade leder är reserverade för inomhusklättring. Utomhusklättring är, och bör så förbli, äkta klättring. De leder som inte går att säkra med annat än borrbultar bör klättras äkta eller inte alls.
 
hmm

"Utomhusklättring är, och bör så förbli, äkta klättring. De leder som inte går att säkra med annat än borrbultar bör klättras äkta eller inte alls"

vet inte riktigt om jag kan hålla med om det där.
När började man m riktig klättring? när folk började använda friends så ansågs dettta av många vara mkt oetiskt och nåt som absolut inte hörde hemma i "äkta" klättring. Jag antar att samma diskussioner fördes när träkilarna byttes ut mot metalldito (fast inom snävare kretsar då- det var ju inte så många som klättrade då). I Frankrike har det gått så långt att många när de talar om "traditionelle" klättring syftar till utomhusklättring på bult!

Vad jag försöker säga är att inställning till klättring och säkringsmetoder mm är något som förändras och utvecklas och att bara sätta sig på tvären och säga nej till bultar överallt inte är särskilt konstruktivt.

Jag säger som sagt dock inte att det ska vara fritt fram att bulta allt. Jag antar att du är med i klätterklubb - isf är ju dina klubbkamrater perfekta att diskutera era lokala klippor med. Tex kan det ju finnas en bult- eller säkerhetskommitté som säkert har en del att säga om det här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
alien Eiger Nordvand-etik. Klättring allmänt 3
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.