Etik i klättring

Det finns dock en stor skillnad mellan borrbultar och andra säkringmedel.

Och den skillnaden är att borrbultar lämnar bestående men på klippan.
 
Min åsikt

Hej!

Bulta där inga naturliga säkringar går att lägga och där ett fall kan få ödesdigra konsekvenser (typ markfall eller långa pendelfall).

Bulten/hålet ger en bestående förändring av klippan och det känns egentligen inte bra. Hur kan man motivera en bult ur det perspektivet? Sura industriregn och bortsprängning av hela berg vid vägbyggen med mera ger dock betydligt större förändringar; alla orsakade av människan. Vad gör då ett litet hål?

Tillkommer då vem som är ansvarig för att bultarna underhålls. Lägger du en naturlig säkring är du själv ansvarig för att den är sund. Hur är det med en bult? Kan man skylla på någon för att bulten floppade?

Låt anta att du klättrar en bultad led och ska till att klippa i när du upptäcker att bulten är rutten. Vad göra? Inga naturliga säkringsmöjligheter finns och ett fall i höjd med nästa bult gör att du går i backen. Vad göra? Knepig situation!*

Naturligtvis kan man aldrig vara bergbomb på att en bult är sund bara för att den höll igår. Därmed sagt att bultarna inte bör sitta för glest.

Jag efterlyser här en bultlag i Stockholm liknande den i Bohuslän.

Bultar kostar pengar. Men kan man sätta upp räcken på motorvägar för att minska trafikolykorna så kan statliga medel finansiera några tusen bultar om året i Sverige. Svenska klätterförbundet bör kunna äska statliga pengar för detta ändamål.

Bultning tycker jag bör ske i regi/medtyckande av den lokala klubben. Att lägga ansvaret för att underhålla en bult på en enskild person känns inte bra. Ansvaret bör ligga hos en klubb som ges underhållsplikt så att bultarna ses över med jämna mellanrum.

Sannolikt kommer man aldrig kunna hålla någon ansvarig för att bultar floppar då detta antagligen skulle ruinera klubbarnas ekonomi. Klättringen utomhus bör alltid ske på egen risk.

M v h
Örjan :)

* "When in doubt, run it out!"
 
Alternativ till att bulta...

...bara för nybörjare och oss med litet rack:

Om man gör firningsankarna riktigt rejäla så kan ju alla som inte vill leda på kil (eller har någon duktig klättrare att klättra andreman med sig) klättra topprep. I allafall kan sådana ankate sättas upp där stadiga träd saknas (eller träden slits hårt) och ingen risk för pendling finns.
 
Bultning

Om det finns chans att slå i marken vid ett fall så får man väl antingen gå ner eller också ta risken att slå i marken och fortsätta.
Borrultar är ena riktiga sattyg som borde förbjudas. Det många tar upp här är att det blir säkrare med borrbultar men jag tror att om borrbultar inte fanns så skulle det i stort sett bara bli erfarna klättrare som leder. Jag tror även att det sker olyckor idag för att klättrare litar för mycket på borrbultar. Nu när det blir vanligare med inomhusklättring så tror jag att det bara kommer bli värre eftersom det är många inomhusställen som bara har sina rep säkrade i en borrbult och sedan när en klättrare som bara klättrat inomhus gör utomhuspremiär så säkrar han/hon ofta i bara en borrbult.
 
Varför begränsa klättringen för nybörjare

Naturligtvis får vi alla ha våra åsikter om borrbultarnas vara eller icke vara, men jag håller inte med föregående talare. Jag anser att borrbultarna fyller en funktion för att bredda sporten och göra den mer tillgänlig för fler klättrare.

Man måste nog vara vidsynt nog och acceptera att inte alla klättrare idag behärskar kilsäkring, varför det är nästintill farligt att skicka ut dem med ett rack. Själv bor jag i Skåne där vi nästan varje år hör om olyckor på Kullaberg, ett stort klätterområde, i princip utan borrbultar. Är det värt att offra människoliv för att hålla klippan "ren" från några små, små metallbrickor? Jag tycker inte det (tyvärr är bultning inte tillåten på Kullaberg för miljöns skull, men en golfbana har de!).

Sedan blir det ju så att om man förbjuder borrbulten helt så måste ju även nybörjare göra sin första tur med kil. Förmodligen är inte alla så pass smarta att de går som andreman först och lär sig eller går en kurs. Därmed har vi tvingat osäkra nybörjare att experimentera med sitt liv som insats. Sist vill jag bara tillägga att den rena sportklättringen med riktigt hårda leder klättras ju i stort sett bara på bult. Jag känner inte många, om någon, som ger sig ut på en 8-9 med sitt kilset. Jag ser gärna att det finns leder både med och utan bult för all typ av klättring.

/Micke
 
Jag tror inte folk är så dumma...

att han/hon ger sig ut med ett kilset utan att veta vad man pysslar med. Precis som det behövs en viss kunskap för att leda på bult behövs det kunskaper hur man lägger en kil. Jag förstår inte varför vissa tycker det är så tråkigt att lära sig saker. Jag gillar att utvecklas som klättrare, på alla plan.

Tvinga osäkra nybörjare att experimentera med sitt liv som insats bara för att det inte finns bult. Är man en osäker nybörjare så ska man uppenbarligen inte leda. Är man osäker ska man kanske inte klättra alls men topprep går ju bra. Ärligt talat så vill jag hellre se färre och smartare klättrare än fler och som dessutom gör idiotgrejer.

Olyckorna i Kullaberg tror jag mer beror på den lösa klippan än huruvida man leder på bult eller kil. Skulle man bulta Kullaberg så skulle jag nog känna mig osäker på rätt många bultar.

Rätt fräsig diskussion det här! Börjar likna det gamla forumet när DD härjade som värst. (Låt oss hoppas att det inte ballar ur lika mycket nu bara.) ;)

Tjo
/H
(fortfarande inte bulthatare, jag klättrar gärna både bultat och trad.)
 
8:eek:r och 9:eek:r...

...bör inte klättras om man inte kan klättra dem utan borrbultar.
Det jag menar är att klättrare borde klättra mer på naturens vilkor, annars kommer olyckor att se. Se bara på de två amerikanska kommersiella expeditionerna på Everest 1996 som slutade i en tragedi. Antagligen berodde tragedin på att klättrarna inte klättrade efter naturens vilkor utan efter sina egna.
 
Bulta och porten skall öppnas!

Fann detta i ett annat inlägg av Karl Olsson:

"Jag är fjorton år och har "söndagsklättrat" i ett år. Jag vill nu bli mycket bättre, jag har inga andra fritidsaktiviteter så jag kan träna i stort sätt varje dag i veckan. "

Återkom när du klättrat turerna du snackar om. Jag är mycket bättre och tycker som 99% av alla aktiva att bultar är både vackra och vänliga. Ta och höj rösten på http://www.jug.nu (den svenska klättersiten) och smaka på den allmänna opinionen, snorvalp!
 
Ta en toy!

Tycker verkligen 99% av all aktiva att bultar är både vackra och vänliga? Representerar verkligen JUG den allmänna opinionen? ;-)

Razor
 
vänliga bultar

bultar är väl verkligen vackra eller vänliga och folket på jug representerar garanterat inte hela klättersverige men :

*hur många låter bli att klättra bultade leder av princip?

*hur många låter bli att klippa en bult av principskäl?

om man svarat ja på båda frågorna så kan man med gott samvete kalla bultar för ett djävulens påfund eller liknande, om svaret är nej på nån av frågorna så kanske man ska tänka till innan man uttalar sig.

yadayadayada, bultar för/emot - det finns naturligtvis ett helt knippe argument både för och mot bultar men kategoriska ogenomtänkta uttalanden har jag svårt att ta på allvar

/erik hultman

med oräkneliga antal öl och drinkar innanför en numera ganska fläckig skjorta... :)
 
Vet inte riktigt om jag kan halla med. Skulle vilja se folk plasera nagra bombsakra kilar pa en 8:a led. Finns plattser (kanske inte i Sverige) dar inte ens en bult kan anses som saker. Dar kilar ar an mindre palitliga.

Sjalvklart bor man vara mycket sparsam med hur man bultar och som det sagts tidigare sa bor bara bult forekomma dar andra sakringsmetoder ar omojliga.

Jag klattara for narvarande i Australien och har fatt se en del som tagit fall pa sina kilar. De var mycket erfarna klattrare men deras kilar holl inte anda. Om man klattrar 150 leder vart ar och placerar i snitt 10-20 kilar, cams, etc. per pitch sa tror jag att det ar fel att pasta att alla av dessa 1500-2000 placeringar kommer att vara bombsakra. Sa man far nog lara sig att leva med risken. Men att dra paraleller till Everest ar nog lite val haftigt.

Min uppfattning ar att klattring ska vara kul inte begravningar! Bulta med fornuft!
 
Tack för tillrättavisningen

Jag böjer mig självklart för din oerhörda expertis och sakkunninghet inom ämnet och skall i fortsättningen passa mig för att öppna min stora snorvalpskäft.
Faktum kvarstår dock att när, (om) jag blir så duktig, lämnar mitt pottstadium och börjar klättra 8:eek:r och 9:eek:r så kommer dem att vara bultade.
Jag hoppas du finner det i ditt inre att förlåta mig för min ovishet, o du store vise.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
alien Eiger Nordvand-etik. Klättring allmänt 3
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.