EtaPower kastrull inuti ett Trangia?

Annars har ju ETA Power EF både vindskydd som ser helt ok ut och gasbrännare - kunde det vart idé att köpa till en "vanlig" kastrull till det setet?
Eftersom ingen ändå verka ha svaret på din fråga så fortsätter jag med motfrågor istället :) Varför inte köra med Primus vindskydd och brännare?
Jo, visserligen.. men jag har ändå nån slags kärlek till Trangia. Tycker de står stabilt och så håller de i all evighet om man vårdar dem. Erfarenheten av Primus är inte samma.

Jag är mer sugen på att skaffa ett begagnat Trangia 25 i bra skick och så senare då skaffa en Primus-EtaPower-kastrull.. för att jag tycker Trangia är av enastående kvalitet.

men om du sätter Primuskastrullen i Trangiat borde värmeväxlaren göra att kastrullen hamnar lite väl högt både i förhållande till brännaren och till vindskyddet?
Jag provade i vintras och jag tyckte inte det. Primuskastrullen passade ganska bra.

Någon som har gjort några proveldningar och sett hur mycket mindre med gas det går åt med kylflänsad gryta i tex trangia med gasbrännare.

själva vidskyddet som plåt är bara en del av hur bra skyddet verkar - det är också viktigt hur luften matas in mot lågan och där har trangia ett bra koncept med lagom små hål göra inkommande luft bromsas och jämnas ut med med mikrovirvlar bakom gallret som tar bort som stora virvlarna samt dessutom en 90-gradesböj med ytterligare galler gör att luften går rakt upp och är homogent runt om lågan utan stora virvlar - den delen är ganska svår att simulera med en enkel plåtskärm halvägs runt lågan på en toppmonterat kök...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nej men ja.......

jo, på två vinterturer i år körde jag primus 1,7 liter etapowerkastrull i mitt trangia 25.

Jag upplevde att det gick åt mindre bränsle pga att det gick snabbare att smälta snö.
Kollade hemma i köket med gasbrännare och vatten, och fick en skillnad på typ 30 procent har jag för mig. (använde 2 liter bensin till två pers en vecka med snösmältning hela tiden.)

MEN tyvärr passar inte etapowergrytan i trangiat när man packar ihop det, värmeväxlaren gör att grytan blir för hög. så den får man lägga nån annan stans....
Grytan passade inte heller i själva köket från början, men om man böjde kastrullstöden lite lagom så funkar det bra med både etan och originalgrytorna. (själva etagrytan vilar på stöden, växlaren, som har lite mindre diameter, hänger ner innanför.)

summering, det funkar, men inte optimalt. Etan gör skillnad, men jag lämnar den nog hemma på sommaren...
funderar på en annan kökslösning....

(ena turen tillsammans med kanis)

Primus EtaPower passar i Trangia 25

Jag lyfter tråden igen.

Jag var på GetOut i förrgår och provade. En av Primus EtaPower-kastruller (tror det var den på 1,7 l) passade som handen i handsken i ett Trangia 25. Nästan för bra för att vara sant! Inga problem att få på locket/stekpannan när man packar ihop.

Fungerar 1,7 borde även 2,1 fungera bra. skiljer bara lite i höjd.

Klippt ur Primus workbook:
733880 Volym: 1,7 liter. Mått: Ø 180 x 100 mm. Vikt: 347 g.
733890 Volym: 2,1 liter. Mått: Ø 180 x 110 mm. Vikt: 412 g.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips