Vindskydd på ETA power vs Trangia?

Ni som testat Primus ETA power-kök, hur funkar vindskyddet? Jag tycker det ser lite mjäkigt ut för fjällbruk, eftersom det på bilderna ser ut att vara öppet nertill och inte nå ner till marken? Är det kanske lika bra att hålla sig till Trangia på fjället? Vill ju ha de där festliga "värmeväxlargrejerna" på eta-kastrullerna :)
 
Ni som testat Primus ETA power-kök, hur funkar vindskyddet? Jag tycker det ser lite mjäkigt ut för fjällbruk, eftersom det på bilderna ser ut att vara öppet nertill och inte nå ner till marken? Är det kanske lika bra att hålla sig till Trangia på fjället? Vill ju ha de där festliga "värmeväxlargrejerna" på eta-kastrullerna :)

Jag kör Trangia med gas när vi är ute 2+ personer (T27 till 2 personer, eller T25 när vi är 3-4 pers) sommar/vår/höst. Litar på att vi kan laga varm mat oavsett väderlek. Jag lagar även mat i tältet, gott med varm frukost i tältet innan man ger sig ut eller när det regnar/blåser. Om du gör samma sak kan det vara bra att undvika grytor med värmeväxlare då de bidrar till ökad halt av giftig kolmonoxid (finns flera trådar på detta ämne). Dessutom är det svårt att vinna tillbaka den ökade vikten på grytan som värmeväxlaren bidrar till i form av minskad gasåtgång på normallånga vandringar.

Lagar du mat (dvs inte bara värmer vatten) kan en gryta med värmeväxlare vara mer svårhanterlig, då grytbotten där värmeväxlaren är insvetsad ofta blir punktvis mycket varm.
 
Trangiaprincipen

Ni som testat Primus ETA power-kök, hur funkar vindskyddet? Jag tycker det ser lite mjäkigt ut för fjällbruk, eftersom det på bilderna ser ut att vara öppet nertill och inte nå ner till marken? Är det kanske lika bra att hålla sig till Trangia på fjället? Vill ju ha de där festliga "värmeväxlargrejerna" på eta-kastrullerna :)

Äger inte ett ETA-kök men en kompis har ett, och som sagt är det bäst på att värma vatten.
Trots ytbehandlingen gör alla detaljer att det är svårdiskat när det kokar över, jämfört med Trangia gas- eller multifuelbrännare. Matrester gör även att piezo-tändarna ofta slutar fungera, och lägger brännaren kan man inte byta till sprit som med Trangia. Vindskyddet fungerar även om mycket värme går förlorat. Trangiaprincipen där värmen leds upp ut med kanten på kastrullen funkar fortfarande och känns säkrare med barn eller tältduk i närheten!
 
Senast ändrad:
Jag köpte ett primus eta i samband med att någon sportbutik kursade. Det är väl i sig ett ok kök. Vindskyddet går hela vägen ner till toppen av brännaren, men underredet står på 3 "fötter"där det är lite luft mellan.

Man måste också montera vindskyddet innan man fäller ner kastrullstöden, vilket är lätt att missa, inget problem men irriterande.

En nackdel är också att man inte kan ha vindskyddet monterat till stekpannan utan måste ta bort det.

Köket har ju dessutom bara en kastrull (+en salladsskål i plast)
Förpackningen är ganska rymlig, sist fick jag i hela köket med allt som medföljer +3 stora tallrikar 2små talrikar gas-behållare 2 sporkar, konservöppnare/potatisskalare, vikkåsa liten toppbrännare + reservtändare.

Det är ett ok och ganska smidigt kök, men jag tycker trangia är en mer genomtänkt konstruktion. Dessutom kan ju två kastruller vara ganska mycket värt.

En smart sak med etan är ju att "fodralet"också isolerar så man kan ställa kastrullen i på varmhållning.
Stekpannan till Trangia(25) är tveklöst större.

Jag är inte missnöjd med mitt eta power, men några uppenbara fördelar över Trangia tycker jag absolut inte det har. Möjligtvis att en 230g gas får plats inuti, vilket nog är svårt med Trangia om man inte förvarar brännaren separat.
 
Tysk ingenjörskonst

Ni som testat Primus ETA power-kök, hur funkar vindskyddet? Jag tycker det ser lite mjäkigt ut för fjällbruk, eftersom det på bilderna ser ut att vara öppet nertill och inte nå ner till marken? Är det kanske lika bra att hålla sig till Trangia på fjället? Vill ju ha de där festliga "värmeväxlargrejerna" på eta-kastrullerna :)

Måhända är jag elak mot både Primus och tyskar, men jag har både Trangia och Primus Eta och jag måste säga att Primus ingenjörer tycks köra efter den gamla tyska ingenjörsprincipen "varför göra en enkel konstruktion när man kan komplicera det på ett så skönt sätt"! Det är inget fel på Primus, det gör sitt jobb bra (med reservation för brännaren, se annat inlägg) men jag ser egentligen ingen stor fördel med Primus. I labmiljö drar det säkert mindre bränsle är Trangia men med alla hålen i vindskyddet tvivlar jag på det ute på fjället eller en blåsig kobbe i skärgården, där vinner nog Trangias heltäckande skydd, men det är en subjektiv bedömning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...