Erfarenheter av Klättermusen Freke

Jag är inne på att köpa nya vinterbyxor för att använda till allt. Vad har ni för erfarenheter av Klättermusen Freke?
De ser grymt robusta ut. Gillar att de har "skitlucka" och rejäla förstärkningar på både knän och i baken.
Fördelar/ nackdelar med byxan? (Förutom priset som ju kan ses som en nackdel.)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har föregångaren och tycker att det är en helt underbar bralla..... Speciellt efter något år när dom verkligen börjar formas efter ens kropp.

Det du dock ska vara lite vaksam med är hur snölåset funkar på dem. Det finns ingen intern snödamask som på de flesta "skid-byxor" idag. Använder man en extra damask utanpå har man inte detta beskymmer. Men i alla fall en sak att tänka på.

Förutom den lilla punkten skulle jag nog säga att du inte kan hitta en skönare byxa..... Köp

Vad jag kan se så där det färgen som skiljer..... typ.

Någon annan som har klämt och känt på båda kanske kan ge ett bättre svar.

Var hem på lunchen och snabbkollad på mina Fimbul och på Freke. De stora skillnaderna är materialet i byxan. Freke är i stretch så den är lite bekvämare. Vikten kan skilja marginellt. På Fimbul byxan har jag, på ryggsidan, en extra rem över hängslena som håller i hop dem bättre.

Var hem på lunchen och snabbkollad på mina Fimbul och på Freke. De stora skillnaderna är materialet i byxan. Freke är i stretch så den är lite bekvämare. Vikten kan skilja marginellt. På Fimbul byxan har jag, på ryggsidan, en extra rem över hängslena som håller i hop dem bättre.

Har byxorna några svagheter som du ser det?

Svagheter?

När jag köpte FIMBUL byxan var det för att jag var less på alla byxor som gick sönder vid isklättring. Fibulbyxan höll bra, bättre än de andra byxorna jag ägt. När den byxan inte hade mycket kvar att ge föll valet på FREKE. Har nu använt Freke under två år och då under fyra långa turer med tält(+2 veckor/Januari-Mars ) i fjällen. Har även använt den vid när jag åker telisar och några gånger då jag kört hundspann. Byxan levererar vad den lovar och skyddar bra, det är gott om plats för förstärkningsplagg under. De gånger temperaturen kryper under -30* vill jag gärna dra på förstärkningsplagg Nackdelen är att då byxan är rätt rymlig kan det, för mig, känns trångt med en dunbyxa ovanpå. En stor fördel är"bakluckan"! Det är inte roligt att behöva dra ned byxan till knäna när temperaturen är under -20* men med"luckan" slipper jag det och fäller bara ned det som behövs. Ventilationsmöjligheterna är ypperliga. Dragkedjorna har fungerat klanderfritt, kanske för att jag sprayar dem med silicon?
I jämförelse med min Megin byxa upplever jag Freke som mycket mer rejäl. Priset är riktigt högt och om jag inte varit ute så mycket under vintern hade jag antagligen varit nöjd med min Megin. Om du har råd och behov av en sådan byxa är det "köpråd" på den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips