Pikmakarn svart asymmetrisk

Hej, mail från Nederländerna. (översatt via google translate så förmodligen inte helt rätt ) Vi ska åka långfärdsskridskor i Sverige i slutet av januari och håller på att köpa in utrustningen. Vi vill också gå med i en långdistansisklubb och göra detta oftare som en vandring/semester. Är det någon som har erfarenhet av Pikmakarn asymmetriska modell. Finns det tydliga fördelar med detta? Eller kanske stora nackdelar. Är det en mycket använd skridsko i Sverige? Och har de fortfarande problem med dåligt limmade strykjärn. Jag ser dem inte listade på deras hemsida. Det finns nya asymmetriska set till salu i NL för 99 €! Låter det för bra för att vara sant? Skulle gärna höra vad för- och nackdelarna skulle vara. Jag är en långbana med bra teknik. Stort tack för feedback.
 
Skyllermarks röda är ett bra val om man vill prova assymetriska skridskor.

Personligen föredrar jag assymetrisk placering av skenan jämfört med placering mitt under fåran på skidåkningspjäxor med Rottefellas eller Salomons bindningssystem. Jag parallellförskjuter skenan 6-8 mm mot stortåsidan på foten. Ger mig bättre balans och kraft i både inner och ytterskär.

Thure
 
Tack för svaret Thureb, Sitter BC-skon bara på rottefella som binder under skridskoåkning eller sitter den även på skridskons horisontella yta. Med andra ord; ger det bredare horisontella planet på Pikmakarn mervärde? Här är en länk till erbjudandet i NL
 
Bindningen är stabil. Något behov av kontakt mellan aluplattan och sulan finns knappast.

Skyllemarks skridskor är något tyngre men kvalitén är utmärkt. Finns risk att Pikmakarens skridskoskenor lossnar från aluprofilen. Jag har hört om sådana haverier, men kan inte bedöma om det är vanligt.

Thure
 
Skyllermarks har ingen assymetrisk modell men det har Pikmakarn
Pikmakarn Svart Assymetrisk har ena sidan av "plattan" borttagen för att spara vikt och för att man ska kunna vinkla ner mer vid kraftiga skär utan att "plattan" tar i isen
Altså världens enda verkligt assymetriska skridsko
Har dem själv
 
Alla skridskor med fast sko är assymetriska och äldre löstagbara skridskor var också assymetriska och framför allt medgav de oftast justering av skenans position under foten.

Vänster och högerskor är assymetriska som grund.

Nackdelen med många långfärdsskridskomodeller är att skenan inte sitter på samma ergonomiskt fördelaktiga position som den gör på t ex hastighetsrör eller konståkningsskridskor.

Löshälsskridskor är enklare att lära sig åka på än fasthälsskridskor. Men min käpphäst är att den position som skenan får mitt under skidskons sulkanal inte är optimal för växlingen mellan ytter och innerskär och balansen samt avvecklingen av skäret vid åkning rakt framåt och vid saxning.

Mina olika par delvis hempulade löshälsskridskor har varit assymetriska i mer än 20 år så konceptet är inte nytt för löshälsskridskor. Det väsentliga är inte assymetrin utan att skenan går att förskjuta enligt ovan.

Thure
 
Rottefella NNN-BC men andra funkar också
Det blev vissst lite förvirring
Altså Pikmakarn har en vanlig symetrisk med sidojustering OCH en assymetrisk med sidojustering
( det står att det bara finns några få kvar av den )
Det var den jag skrev om
 
Jag använder de asymetriska pikmakarn svart och är otroligt nöjd. Tror de åtgärdat problemet med skenor som lossnar.
Till och med min flickvän som är helt ny på långfärdsskridskor märker stor skillnad när hon använder dem mot sina egna zandstra-skridskor. Det är knappt så jag får använda dem själv längre.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...