Erfarenheter av Hydrologgrottan?

Har någon erfarenhet av att vandra upp till Hydrologgrottan (isgrottan) i Hydrologrännan på östsluttningen av Kebnetjåkka? Hur ser glaciären där ut? Krävs is-/klätterutrustning? Går det korsa Darfaljohka för att ta sig dit sommartid?

Jag har bara varit där vintertid, men då såg det ut så här. Om jag inte missminner mig går det att ta sig över på någon form av brokonstruktion vid den hydrologiska mätstationen (lämpligt nog kallad Rännan) precis nedanför.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tackar för den rapporten! Har letat efter info om vart exakt denna rännan ligger och om det går att ta sig över där men hittar enbart lite information från http://www.ink.su.se/tarfala-forskningsstation/vetenskaplig-information/hydrological-data samt en bild uppladdad på facebook från 2011 som får mig att undra över status på rännan idag https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/301584_254775854545505_5477996_n.jpg :)

Någon som har varit i området nyligen och vet mer?

Tydligen är den öppen så att man kommer in i den ibland och ibland inte. Nu är den öppen och det går att gå in i den och passera ur på övre sidan. Det krävs ingen särskild utrustning. Pannlampa kan vara bra att ha om man ska passera igenom grottan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips