Erfarenhet avTurskidor: Fischer country crown
- Trådstartare Snowtigher
- Start datum
För att återgå till skidorna.
Jag åkte en 11-dagars tur i Abisko-Kebnekaisetrakten med mina då nya Fischer E109 Crown xtralie backcountry med stålkant. Jag är i huvudsak nöjd med skidorna. Men så en dag var det nysnö och plusgrader när jag åkte ospårat. Och då klibbade snön fast under hela skidorna, decimetertjockt! Kort sagt omöjligt att åka. Skrapa rent, försöka åka någon meter innan snön hugger fast igen. I spår fastnade det mindre. I alla andra snöförhållanden ok glid och fäste.
Nu har jag inhandlat Swix Nordic Easy glide for waxless skis. En vätsla som ska strykas på hela skidan med burkens skumgummitopp. Alewalds påstår att det kan läggas på före en tur och ska sitta kvar till den dagen det blir nysnö och plusgrader. Det finns också i en engångsförpackning typ våtservett. Ska prövas kommande vinter. Men det var ju för att slippa "vallor" jag köpte vallningsfria skidor.
Även i denna tråd diskuteras denna skidtyp:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83022
Tack för era kommentarer. Blev ett par så hoppas på nysnö i helgen så jag kan ut och ta en tur
En grej jag glömde fråga på butiken som jag upptäckte när jag kom hem. Verkar som att kanten på sidan av skidan- alltså sidan runt hela är slipad- (färgen borta och därför blankt) det ser lika dant ut på båda sidorna och båda skidorna- lika långt - från spetsen och en bit ner- någon annledning ? Hade nästan kunnat tro att det var slitage ( trots nya skidor) men då det är så på båda skidorna och lika långt ner känns det konstigt om det skulle blivit något vid ur och inlastning i lager osv.
Blev ett par nya pjäxor också- riktigt peppad nu att dra ut på tur![]()
Ta det lite lugnt med glidvallan, då den är giftig för både människor och miljö. En liten burk för nödlägen kan jag tycka är okej, men inte att använda hela tiden.
Kikade på andra Fischer idag för skoj skull- såg att deras sidor ser likadana ut. Som att plasten försvunnit runt spetskanten typ- så inga konstigheter alltså...Kan du ta en bild på dä o ladda upp här?