Er käraste frilufts-ägodel

Alternativresenär;347822 sa:
Hej Tomas!


med ref!

2. Garmin Forerunner 305... en gps som är sjukt beroendeframkallande... har använt den i några år nu och den följer alltid med oavsett vad jag skall göra, vandringar, svampplock, löp och cykelturer... Information, dokumentation, motivation och säkerhet på ärmen.

det låter kompakt ?


vill du berätta lite mer om den?


mvh

H

Det är ju egentligen mer ett träningsinstrument än gps... men jag har med den så fort jag ger mig ut, oavsett vilken typ av aktivitet det gäller...

17f65e64e11d0c2ff1fd6ccce7ea1511.jpg


Träning:
Puls, distans, tid, tempo är de funktioner jag visar i display huvuddisplayen... men det finns massor av funktioner.... hastighet, snitt, max, pulslarm, laps och multisportfunktioner...det finns en virtuell partner/ghost som du kan träna emot, mycket effektivt när du skall pressa dig mot pb´s... eller skador :-(

Hiking, t ex dagsturer på Sörmlandsleden:
Använder mest distans, snitt km/h, riktning, tidtagning och klocka... att hålla koll på att man håller rätt tempo känns bra om det riskerar att bli mörkt innan man kommer hem. Distans fågelvägen till start verklig distans om mna lagt in en rutt, och beräknad tid till startpunkt eller mål. Riktningsvisare är grymt om man knallar rakt ut i skogen efter svamp... när jag vill hem behöver jag aldrig oroa mig för att inte hitta tillbaka... bara att trycka fram "gå till start" så kommer riktningsvisare med distans och tid till start upp. Bra svampplatser markerar du.

Vandring:
Krux 1 är batteritiden 10 timmar... har jag löst med ett batteripack som drivs med AA batterier helt ok, vandrade 15 dygn i kebområdet i somras, inga problem, förutom den extra vikten då.
Krux 2 är att den bara kan logga 19 timmar... bara att gilla läget och anteckna istället.

Bortsett från ovanstående krux... användbar på t ex toppturer om du vill gå exakt samma väg tillbaka... t ex över vad eller andra kluriga passager... lägga in waypoints på platser du vill återuppleva, t ex fina tältplatser.

Sen är det ju intressant att titta tillbaka på kartbilder där man gått, det är lätt att dela med sig via mail eller t ex här på utsidan.

Dagstur igår:
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=5215101

Kebnekaise´s sydtopp:
http://trail.motionbased.com/trail/activity/3387367

Thomas
 
Senast ändrad:
Tappade en sån sketen 9-kronors plastkåsa i Ruothesvagge, var lite irriterande eftersom jag haft den i kanske 10 år och det är den jag skulle använda för att äta ur, dricka ur och mäta upp ingredienser med.

Sett till affektionsvärde ligger farsans gamla Trangiakök från sent 50-tal bra till och om man ser till pengarna är det Hillebergtältet som är mest värdefullt. Hunden är trevlig att ha med, alltid någon att prata med som inte blir sur på en så lätt, men den är ju inte en sak.
Men måste jag välja något får det bli kängorna, man har lagt ner omsorg för att gå in dom och gör sitt bästa för att vårda dom.

/Ulf
 
prylar utan status

jag tokuppskattar min jättebilliga fleecemössa, vill verkligen inte bli av med den
- samma passform/färg/tjocklek hittar man inte i första taget. samma gäller min gamla fina tättvävda bomullsjacka från Tierra (tillverkas inte längre) och min mjukskalsjacka från "Asterix".

och oj vad jag gillar gamla klassiska klätterryggor från Haglöfs (Vertical o Climber) - omöjliga att hitta liknande idag.

för min del är inte slantarna i sig det stora bekymret... utan bara det lilla faktum att det inte är helt lätt att hitta samma/liknande produkter. sån är jag. inte direkt en dröm för skaparna av senaste-nytt-trenderna. :)

(för övrigt, om du inte nyttjar din gamla haglöfs vertical 30l eller din haglöfs climber 35l - låt mig köpa den. den blir garanterat uppskattad och använd hos mig.)
 
Jag funderade ett tag utan att komma på något. Mina kameror är ju förvisso trevliga, men de ser jag inte som friluftsutrustning. Tält, sovsäckar och sånt känns inte heller som mer än redskap. Men så kom jag på tre saker som jag trivs lite bättre med: Mina Bestard Top Trekking pro, med urtagbar innersko som i år kommer in på sjätte året av nyttjande, mina Mammut champ pants som är de bästa byxor jag ägt och slutligen mitt Thomas & Thomas Horizon flugspö som är det bästa flugspö jag ägt. Min kära manchesterkeps som hade platsat på listan här glömde jag dock vid Jotka fjellstue på Finnmarksvidda i somras.. *snyft*
 
Konstaterar att trots 29 inlägg är det inte en enda kvinna som svarat...

Det enda jag inte skulle kunna tänka mig att åka utan är mig själv. Allt annat är mer eller mindre oväsentligt för upplevelsen.
 
Mina Lundhagskängor.

De är väldigt funktionella och sköna. Jag gillar att jag kan ha dem sommar som vinter och även inne på jobbet. Trots dubbla strumpor svettas jag mindre än när jag har sneakers på mig.
Enkelheten i konstruktionen tilltalar mig, ett skal där jag själv bestämmer isoleringen.

Dessutom var de det första jag köpte när jag beslutade mig för att skaffa friluftsprylar på nytt.
Efter många års uppehåll var det dags att satsa på vandringar och friluftsliv igen och när jag hittade dem på Naturkompaniets rea för halva priset slog jag till. Att köpa kängor för tretusen var (och är) otänkbart men 1500 kunde jag stå ut med.

Äntligen skulle jag bli ägare till ett par Lundhags. Den känslan kittlade mig i magen.
Jag har haft Ecco-kängor, Graninge och Haglöfs ToGo (låga modellen) samt någon mer modell men Lundhags ger tankar om svensk urskog och doft av tjära.

Så därför väljer jag mina kängor som käraste friluftspryl.
 
Det är ju egentligen mer ett träningsinstrument än gps... men jag har med den så fort jag ger mig ut, oavsett vilken typ av aktivitet det gäller...

17f65e64e11d0c2ff1fd6ccce7ea1511.jpg


Tack för utförligt svar Thomas!r

Några frågor och funderingar:

oom du måst ha batteripack så: finns det lite större modeller med längre arbetstid?
eller andra lösningar för längre användbarhet`?

kan du stänga av gps funktionen och bara aktiver när du vill för att få koordinater
samt när du byter batteri, minns den allt fram till dess?

/H
 
Jo mina egna handgjorda knivar brukar jag väl, men sådana jag fått av andra behåller jag gärna i knivlådan, det är ju inte så att jag har för få knivar att ta med ut, så då får de käraste knivarna stanna hemma.


Jo... så kan det nog vara. Jag antar att jag helt enkelt måste köpa på mig nån/några knivar som jag inte vill förstöra/tappa :)
 
Några frågor och funderingar:

oom du måst ha batteripack så: finns det lite större modeller med längre arbetstid?
eller andra lösningar för längre användbarhet`?

kan du stänga av gps funktionen och bara aktiver när du vill för att få koordinater
samt när du byter batteri, minns den allt fram till dess?

/H

Visst finns det större gps modeller... men då blir det ju "riktiga" gps:er handhållna sådana... och då tycker jag att mångsidigheten försvinner lite...

Alternativ till batteri är ju solpanel... lite dyrare bara... batteripacket kostade 79kr hos Kjelle...

Det finns olika inställningar för gps:en där man kan logga olika frekvent, smart registrering som registrerar viktiga punkter som fart och riktningsförändringar... eller så loggar den varje sekund... men då kan man bara logga 3,5 timmar. Det går även att stänga av gps funktionen helt, så visst går att lägga in enbart waypoints. Jag har ju t ex alla mina tältplatser i fjällen markerade...

Batteri byter man inte ofta eftersom det är uppladdningsbart batteri i klockan....

Thomas
 
Min käraste friluftspryl är nog ändå min (ur-)gamla gröna Gleipnerjacka. Tyvärr kan det hända att den måste pensioneras, eftersom dragkedjan inte vill vara med längre. Om jag inte lyckas byta den själv, alltså. Laddar upp för ett försök snart.
Det fanns en produkt på Vildmarksmässan som man bara spänner på kedjan, om det bara är själva "dragaren" som är trasig.
Tänkte det vore synd att pensionera en så fin klenod:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.