Er käraste frilufts-ägodel

Det är eventuellt min Jukkasticka. kan man få eld kan man få allt.
Eld går som bekant att få ändå, men en liten 2000 graders magnesiumgnistsprutare underlättar massor.

/H
 
Topp 5

Kul trådidé... har funtat på att dra igång en liknande... men jag skulle vilja ha en topp 5 lista med de bästa prylarna rankat och motiverat...

1. En Castelli/Kona cykeljacka som jag använder till löpning, mtb/racer och snabba dagsturer. en mycket enkel jacka som är tunn, lätt och tight med ventilerande mesh i sidorna och ficka på rygg. Har säkert, i snitt, använt den 2 gånger i veckan i 11år nu... Har många jackor som är betydligt dyrare och finare men denna fyller många behov och vägrar ge upp...börjar få lite väl mycket patina och är sliten i ärmslut och sömmar nu, så jakten efter en ersättare är påbörjad, och det blir inte lätt.

2. Garmin Forerunner 305... en gps som är sjukt beroendeframkallande... har använt den i några år nu och den följer alltid med oavsett vad jag skall göra, vandringar, svampplock, löp och cykelturer... Information, dokumentation, motivation och säkerhet på ärmen.

3. Akto, ett fantastiskt stort, litet tält, överträffade mina förväntningar i fjällen i somras och kommer att vara min följeslagare i många år framöver. Kärlek vid första ögonkastet, trots en liten vattenläcka i en söm.

4. Kona Explosif, min kära mtb, en trippelreducerad Columbus stålhoj som hängt med sen 1997.. iofs är det mesta utbytt och i stort sett bara ramen kvar som orginal... steel is real!

5. Haglöfs Tight large ryggsäck, hängt med ett tag nu och verkar hålla för det mesta. perfekt dagsrygga på dagsturer, alltid med.

Några som ligger på lur att komma in på listan...

- Canon 400D... med lite mer fotokunnande så...
- Garmont kängor som jag haft i snart 5 år, sulan släppte dock nyligen men som nya efter en liquisolebehandling.
- Mountain Hardwear Monkey man. Fiberpälsaktig tröja, nyinköpt på rea i höstas.
- Haglöfs Victor 50l ryggsäck, som är skön och enkel, har tålt en del.. Det som talar emot den är vikten 1800g, strippad... en Bergans Helium kanske brädar den.

Men viktigast av allt, det millimeter skrev:
"Men min egen kropp är prio ett. All träning går i princip ut på att spara knän, fötter & rygg. Packningsvikten minskas av samma skäl"

Kloka ord.

Stämmer bra in på mig... man blir ju inte yngre direkt.

Thomas
 
Hej Tomas!


med ref!

2. Garmin Forerunner 305... en gps som är sjukt beroendeframkallande... har använt den i några år nu och den följer alltid med oavsett vad jag skall göra, vandringar, svampplock, löp och cykelturer... Information, dokumentation, motivation och säkerhet på ärmen.

det låter kompakt ?


vill du berätta lite mer om den?


mvh

H
 
Tre i topp

1 Haglöfs Skarja, ramrygga

Den var ett jätte lyft från päron ryggan när jag fick den för mer än ett kvartssekel sedan, den tog friluftslivet till nya höjder. Man kunde nu stoppa ner hur mycket som helst, rymdes det inte i säcken, inget problem häng det på ramen eller knyt det där. Höger "pinne" vattten flaskan, vänster kameran, kamera stativet var fastremmat på samma sida, fiskespöna på höger sida...

Kör förnärvande med en Ferrino Overland 80 + 10 med extra sidofickor på 8l, kommer nog att köpa en Bergans viking 110l tillsommarens fjällsemester. Ferrinon är det inget fel på, men den är gjord för en lite kortare person än jag på 184cm...

2 Vaude Taurus 1

Har bott i det mina senaste fem semestrar och otal helger, ALLTID skyddat mig från väder och vind, ibland jävligt kallt ibland lika varmt... men ALLTID torrt! Har tittat på nya tält, men varför kasta ut X antal tusingar på att få en större absid och ett häftigare namn??? Ska man istället dekaltrimma ;-))

3 fickkniven

Den som har varit med de senaste åren är en Victorinox Spartan, den skulle jag inte vilja bli av med! Använde en Victorinox Champ (och en cold steel tanto) i militären och senare, den var stor, klumpig, inte 100% på något, men på baskerprovet när vi skulle bygga en bår och bära en "skadad" ett par km, så fällde den sågen de två träden som behövdes mycket snabbare än de som hade "combat" knivar och "yxade" ner träden, då började jag få respekt för Victorinox!
 
Kameran är ett helt system av prylar så det går ju inte att skriva...vore ju som fusk.

Mitt hilleberg (muddsu) är ju också ett system av prylar som kombineras på lämpligt sätt...

Samma sak med kläderna mina...

...och likadant med sovsäckarna utom på varma sommaren (då de inte är lika viktiga).

Hm...kan man skönja ett "system" i mina utrustningsval måhända...mångsidighet är det ända som håller i längden!

Skulle det bara vara en sak skulle det kanske bli blötnäbbarna som bor uppe i norrbotten...de får aldeles för lite kärlek! Som det är nu kommer jag inte slita ut dem under min livstid...
 
Kameran är ett helt system av prylar så det går ju inte att skriva...vore ju som fusk.

Mitt hilleberg (muddsu) är ju också ett system av prylar som kombineras på lämpligt sätt...

Samma sak med kläderna mina...

...och likadant med sovsäckarna utom på varma sommaren (då de inte är lika viktiga).

Hm...kan man skönja ett "system" i mina utrustningsval måhända...mångsidighet är det ända som håller i längden!

Skulle det bara vara en sak skulle det kanske bli blötnäbbarna som bor uppe i norrbotten...de får aldeles för lite kärlek! Som det är nu kommer jag inte slita ut dem under min livstid...
 
Vikmuggen.

Efter moget övervägande kommer jag fram till att den lilla vikmuggen är min käraste frilufts-ägodel.
Den har tjänstgjort i över tio år nu och har aldrig svikit.
Tom. på de kortaste skogspromenader får den följa med. Även de gånger man inte ens har med ryggsäck, kastspö eller elddon.
Den har alltid sin plats i benfickan, redo att plockas fram när man passerar någon bäck.

Kan nog tyckes vara en enkel och billig liten pryl, men för mig är den en favorit.
 
Utan kniv, sked och kastrull samt sittlapp blir det föga friluftsliv, förstärkningsplagg, ryggsäck att bära det i och sen smula mat gör det än trevligare.Men en grej som följer med jämt, monucularet som dubblar som lupp.
//J
 
Hmmm... som prylnörd är jag inte så rädd för att förlora någon viss grej, eftersom jag oftast vet vad jag skulle ersätta den med. :)

Men bortsett från det: min käraste pryl är nog min Berghaus Vulcan. Den har hängt med länge, och kommer hänga med länge än. För tillfället pensionerad som ryggsäck, men herren på täppan bland hushållets resväskor.
 
Hmmm... som prylnörd är jag inte så rädd för att förlora någon viss grej, eftersom jag oftast vet vad jag skulle ersätta den med. :)

Problem kan uppstå när det man slitit ut eller tappat bort inte längre finns att uppbringa längre.

KAP köken börjar bli bristvara om jag förstått saken rätt.

Min Peak Performande GoreTex mössa med fleecfoder (vikt 46 g, speciellt vägt för Martin Fjäderlätt ;) ) tillhör nog de saker som inte går att få tag i längre.

Peak performance.jpg



Haksnöret och öglorna för snöret är ”homemade”. Vikt på haksnöret och snörlåset är ca 7 g, åter speciellt vägt för Martin Fjäderlätt.

Per
 
Mina käraste friluftsägodelar

1. Mitt fjälltält Hilleberg Staika: Hon har räddat mig många gånger, har alltid stått trygg och stark för mig när det har blåst snålt, har hållt tätt så tätt, och har framför allt aldrig nånsin svikit det minsta lilla; total kärlek från första ögonkastet; första natten var hon inte förpassad till nån garderob utan faktiskt rest i all sin skönhet mitt i vardagsrummet med mig inuti; en oförglömlig och underbar första natt.

2. Min ryggsäck Karrimor Independence 60-100: Hon hänger sig fast på mig tätt så tätt och följer mig vart jag än går, har slitsamt delat mina långa umbäranden men är märkligt nog ändå inte alls sliten nånstans trots att det har skumpat och skumpat, släpper aldrig taget förutom när jag inte alltid så varsamt lägger ned henne, och är framför allt totalt upprymd och fylld av nästan allt som jag åtrår och behöver.

3. Min vandringsstav Det naturliga urvalet Björk: Hon är min allra närmaste lappländska följeslagare t.o.m. när det är dags för en bestigning, är min trogna räddare närhelst jag ger mig ut på farligt och djupt vatten, leder mig tillbaka till fast mark, är stadig och stabil i alla lägen och nån som jag skönt håller om i ett perfekt grepp, och är framför allt unikt, föredömligt och naturligt svarvad.

Tristan
 
Hmm, förstår inte vad ni menar... är en kniv hemma i lådan så är det ingen kniv... Då är den ett konstverk.
En kniv skall brukas...

Jo mina egna handgjorda knivar brukar jag väl, men sådana jag fått av andra behåller jag gärna i knivlådan, det är ju inte så att jag har för få knivar att ta med ut, så då får de käraste knivarna stanna hemma.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.