Epoxi på insidan kåsa?

Är det en bra idé att belägga insidan av en, (läckande), hemgjord träkåsa med tunn epoxi eller kommer läskiga saker att lösas ut av varma drycker eller whisky?

/Roy

Tyvärr är väl rådet att läcker det är materialet för tunnt, glest, då får man göra en som inte läcker.
Se det som en läroövning.
go tur

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Kallpressad linolja som kan förtunnas med terpentin är den klassiska träsmörjningen, men smakar terpentin så länge den finns kvar, medan mattallrikar och stånkor smordes med ister. Enligt Kulturen.
Att fräsa en kåsa i en bänkborrmaskin är ingen svår sak. Lägg tiden på att hitta ett värdigt ämne.
go tur

Paraffinolja

skulle jag använda till trä produkter som ska nyttjas med livsmedel då det är smaklöst... däremot kör man med linolja på kniv handtag etc. :)

Mvh troswe

Epoxi är ju inte hälsan själv, om man säger så. Håller med övriga här.

Halaj!

Utan att ha järnkoll gissar jag att epoxy är väldigt inert efter att ha härdat färdigt så länge man blandar det rätt. Precis som Rhoca-Ghil.
Däremot undrar jag om det kan leva med i träets rörelser. Tror inte det.

//T

Halaj!

Utan att ha järnkoll gissar jag att epoxy är väldigt inert efter att ha härdat färdigt så länge man blandar det rätt. Precis som Rhoca-Ghil.
Däremot undrar jag om det kan leva med i träets rörelser. Tror inte det.

//T

Ja, men det är ju just därför vi i flera år haft debatt om mängden bisfenol-A i olika livsmedel!

"Paraffin är inte bevisat hälsovådligt" :)

Eller via Syntetiskt Fischer-Tropsch-syntes. Paraffin finns i krämer, läppbalsam, vaselin och inom medicin etc.

Den lilla mängd man får isig är försumbar...

Mvh troswe

Sista smörjelsen för gammla träbåtar med torrsprickor...

Fyll kosan med lämpligt fint sågspån och kaffe (billigare), låt det rinna genom så sväller det och tätar förhoppningsvis sprickan.
Tar du för mkt så spricker den nog.än mer.

Att sen hålla kosan konstant fuktig kan innebära vissa hälsoproblem....kaffe... magsår etc... Whisky... Ja..eee :-S
Hmm en ny vril att bearbeta är kanske bäst ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips