Ensamvandring - vad tänka på?

En herrans massa bra tips man fick här. =)
Ska skriva ut texterna och skriva ihop dem till ett litet "kompendium" hade jag tänkt mig.

Närmast nu innan första ensam-vandringen ligger Jämtlandstriangeln nu till midsommar.
Ska bli intressant, inte varit uppe på fjället såpass "tidigt" innan. Kommer bli skoj. (hoppas jag^^)
 
Telia går bra i Helags, Storulvån och Blåhammaren, och säkert på en del andra ställen däromkring. Kanske nån som vet ??

Junioren

Ja, just det jag glömde skriva det, allt jag skrev om mobiler i mitt inlägg utgår från Telia! Någon annan operatör verkar inte funka i fjällen. Så har man en annan får man väl byta :)

Jag har nog aldrig varit med om att inte ha mobiltäckning längs jämtlandstriangeln eller vid Helags.

Lapplandsfjällen är knivigare.
 
Ja, ska du gå Triangeln bör du vara noga vid valet av tältplats. Risken att bli nedtrampad är överhängande.

Jag tror det var tidningen Turist som en gång intervjuade tre tanter i fjällstugan Gåsen. De ville inte övernatta på någon av fjällstationerna i området för det var som att åka finlandsfärjan!

Men det kan ju vara ett bra område att börja i. Gott om folk att få hjälp av om det kniper.
 
Solovandring där det kryllar av folk

är ju knappast grejen. Riktigt solo kräver mera av utövaren, inget får gå fel.... kan vara en välsignelse och ett helvete beroende på i vilket läge man själv är i bäst är om man gillar läget och vågar anpassa längd och tempo efter tesen att ngt bra skall vi kunna göra om.....om än solo.
Fler en en ensamvandrare har jag vänligt plockat upp på mina till en början soloturer.... därför kan det vara vilsammare att från början veta vem din vandringspartner är....
 

avslutad210712

Gäst
Även om jag föredrar vara oensammen när jag vandrar så måste jag erkänna att det finns en del fördelar med att vandra ensammen och det är framförallt att jag kan styra min vandring helt efter eget huvud oavsett om det handlar var jag skall gå, hur länge jag skall gå, vilken tid på morgonen jag vill kliva upp etc etc. Och om jag skulle ge mig till att gå Fjällräven Classic så skulle jag definitivt vilja gå ensam för att slippa ta hänsyn till någon annan. En sak som jag märkte när jag gick ensammen var att jag drack kaffe på morgonen och på kvällen men inte under dagen vilket är lite förvånnade med tanke å hur mycket kaffe jag häller i mig på jobbet respektive om jag vandrar med någon.
 
Hej!
Kan du skriva lite mer om det, t.ex. vad du menar med Spot? Och hur är det med kostnaderna? Har själv ofta funderat på sådana apparater.

Det här hör egentligen hemma i en egen tråd, men lite kort.

Kostnader:
SPOT:
Inköp 2100kr
Årsavgift €99, plus €39 om man vill ha spår på karta på webben.
Batteri AA litiumbatterier rekommenderar även om den fungerar med vanliga alkaliska.
Kostnad på 10 år 12000-16000kr (plus batteri)

PLB (McMurdo 210):
Inköp ca3700kr
Batteribyte vart 5e år ca 1000kr.
Kostnad på 10 år 4700kr


Tillförlitlighet:
PLB har världstäckning.
SPOT använder satelittelefonnätet och har inte världstäckning.


Larm:
PLB nyttjar samma larmcentral som EPIRB, (finns i Göteborg?) som har "direktkontakt" med SOS.
SPOT: Hur??? Vilket land???


SPOT har fördelen att kunna skicka OK, hämta mig (inte akut) och SOS-meddelanden, plus ev. spårfunktionen.

http://www.findmespot.eu/sv/
http://www.cordland.se/plb.html

/Ulf
 
Det är absolut inga problem att gå ensam på sommaren så länge du håller dig till lederna. Jag antar att du ska tälta? Slå i så fall läger vid STF-stugorna så får du lite sällskap om kvällarna. Du kan ju också gå in i dessa stugor några timmar mot avgift. Läs i STF-katalogen! Bra vid dåligt väder eller om nu kroknar. Ska du övernatta i stugorna så är du inte ensam några längre stunder, det blir mycket snack om allt och inget.
Jag har gått ensam flera gånger och brukar be någon som vandrar samma sträcka att kolla att jag kommit fram på kvällen. Det känns tryggt att någon vet att man är på väg. En gång när jag var krasslig med feber kollade en stugvärd att jag kommit fram med hjälp av hjälptelefonerna i stugorna. Jag har bara gått i norra Lappland med noll mobiltäckning.
Ta med korsord, kamera och dagbok. Extra nödmat som russin och nötter. Vandringsstav! Du kommer att märka att du får en helt annan kontakt med andra när du går ensam, men passa på att njuta av tystnaden och ensamheten... Fjällan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22
Kroppe Köpa isyxa, vad tänka på? Fjällvandring 11
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.