Ensamvandring - vad tänka på?

Om du samkör det med rådet att sysselsätta dig på kvällen kan du ju ringa dig själv:)

Nä allvarligt, jag tror inte man ska behöva planera utifrån att ha en massa extra mobiltelefoner med sig. Och ska man gå i täta områden, som det handlade om nu, så är det gott om folk som går förbi.

Men just kvällsaktiviteten är jag intresserad av. jag har gjort kortare vandringar ensam men tycker att kvällarna blir så långa. vad gör ni? Är alla superhurtbullar och tar en extra toppbestigning varje kväll?

Jag har också mobiltelefon med sig. Den kan ju skicka morsesignaler och lysa upp natten om man hamnar i nöd när man hör räddningssällskapet närma sig :)

När jag gick själv i fjällen förra året så började jag gå sent så man kom fram sent lagade mat och somnade.
Annars letar jag kottar, stenar och pinnar och gör mig en liten bonngård ;)
 
Jag skulle vilja säga att om du går en led så är det lugnt. Alltid kommer det någon, någon gång om man bryter benet. Är man inte "ensamhetstaliban" så är det bara trevligt att möta någon då och då. Blir kvällarna långa kan du bo i stuga i stället. (Om du tältar alltså. I en stuga finns ju alltid någon att prata med.) Vill du gå upp ensam på en topp kan du kanske lämna färdmeddelande till en stugvärd.

Gillar du korsord eller soduko så är det ultralätt underhållning :)
 
Det viktigaste på mina ensamturer, förutom tält, mat och sånt, är en bok eller två. Helt ovärderligt som tidsfördriv om det är risigt väder eller som kvällsläsning.
Just kvällarna har en förmåga att bli lite längre på ensamturerna.

/Magnus
 
Njut av friheten

Senaste åren har jag nästan alltid vandrat ensam i de svenska fjällen. Det funkar mycket bra. Har samma utrustning med mig som när jag vandrar tillsammans med någon annan.
1. Brukar lämna en liten färdbeskrivning hemma så att anhöriga kan efterlysa mig om jag inte hört av mig inom i förväg uppgjord tid.
2. Brukar planera in 2 extradagar (inklusive mat för dessa).
3. Dagbok är trevligt att skriva och läsa igen senare när man kommit hem.
4. Sysselsättning finns hela tiden med klädvård, fotvård m.m. Spana efter fågel, vilt eller andra vandrare med kikaren. Bättre än TV!
5. Vid planeringen av turen brukar jag undvika svåra vad och att korsa glaciärer, vilket man absolut inte ska göra ensam!
6. Enligt mig är fjällkartan den enda nödvändiga "litteraturen" man behöver ha med sig! Kan aldrig läsas för mycket! Lämna böckerna hemma, de är onödig vikt! Ta med något extra gott istället!

God tur!
 
Det viktigaste på mina ensamturer, förutom tält, mat och sånt, är en bok eller två. Helt ovärderligt som tidsfördriv om det är risigt väder eller som kvällsläsning.
Just kvällarna har en förmåga att bli lite längre på ensamturerna.

/Magnus

Jo, eller om man bara har lust att slappa och solbada en dag. Gillar man pappersvarianter är "Det Bästa" skitbra, oftast 3 kortare sammanfattningar men med handlingen kvar. Så även om det är så spännande att man har svårt att lägga den ifrån sig så tar den slut på 1 1/2-2 timmar. Brukar finnas på loppisar el. dyl för max 20 riksdaler, så det svider inte att riva av pärmen.


valdemar
 
Senast ändrad:
Jag har lite halvkonkreta planer på att ge mig ut på min första ensamvandring nu till sommaren (juli-augusti spannet). Iochmed att jag inte har gjort det innan så är jag lite intresserad av vad mer erfanra ensamvandrare har för tips och does&dont´s.
Vad är det jag ska ta hänsyn till och tänka till på?

Utöver vad som redan är sagt skulle jag tillägga:

- En extra tändare, om köket tänds med sådan. Har man piezo-tändare på köket skulle jag bara ha med en vanlig tändare (vilket exempelvis var väldigt trevligt när piezo-tändaren på mitt tidigare JetBoil gav upp helt ett par dagar ut på fjället) BIC mini är både lätta, billiga och bra.

- Lite extra marginal med gas skadar inte, om man använder gas. Ska man till riktigt öde marker känns det bra att ha gasen fördelad på olika flaskor, ifall en ventil skulle gå sönder. Har aldrig haft sådana problem själv men det lär ha förekommit vad jag förstår.

- Mental beredskap på olika situationer.
 

avslutad210712

Gäst
Har vandrat ensam en gång och mitt tips är en eller två böcker eller förresten tre om vandringen är ungefär en vecka. Fler böcker om vandringen är längre.

Min erfarenhet av att vandra ensam är att det är något av det vedervärdigast tråkigaste jag varit med om. Sällan har jag pratat så mycket med nästan alla jag mötte.

I valet mellan att stanna hemma eller att vandra är valet såklart mycket lätt och för min del är valet mellan att gå ensam eller med någon minst lika lätt.
 
Håller med om att kvällarna kan bli långsamma då man vandrar ensam. Jag brukar försöka att inte komma iväg alltför tidigt på dagen och ta god tid på mig vid rast och under lunchen.

Men börjar rastlösheten ändå sprida sig då väl tältet är uppslaget är små utflykter alltid att rekommendera. Att ta med sig kameran till en topp i närheten brukar vara givande både för stunden och för fotoalbumet.
 
Jag är har varit ute en ensam en hel del, både i fjäll och i skog och har aldrig haft tråkigt vad jag kan minnas. På kvällarna går tiden åt till "lägerbygge" och matlagning, allt i maklig takt, sen brukar det bli något litet strövtåg i omgivningarna. Att sitta tyst och stilla och förgäves hoppas på att se något djur är också spännande. En bra bok behövs också. Någon särsklid utrustning man behöver kan jag inte komma på bortsett från en visselpipa i fickan.
Pär
 
Fast%20Find%20210%20small.jpg

Själv har jag köpt mig en PLB (nödsändare).
Valet mellan Spot och PLB var lite svårt, men det var kostnaden som fick överväga till PLBs fördel.

När jag går själv brukar det sluta med att jag går rättså länge, tycker inte att jag behöver ligga i tältet och fundera så mycket. Då jag går själv går jag i mitt eget tempo och då går det lätt att gå (tycker jag).

Jag tycker inte att det är tråkigt att gå ensammen, så länge man håller sig efter leder så träffar man alltid folk att prata med. Jag pratar mer med folk en dag på fjället än jag gör en dag i en storstad.

En bok är bra att ha med. Ofta finns det ett bibliotek i fjällstugorna där man kan byta sin bok mot en annan om man läst ut den.

Ha en trevlig tur
/Ulf
 
Inte utan att göra!

Om du samkör det med rådet att sysselsätta dig på kvällen kan du ju ringa dig själv:)

Nä allvarligt, jag tror inte man ska behöva planera utifrån att ha en massa extra mobiltelefoner med sig. Och ska man gå i täta områden, som det handlade om nu, så är det gott om folk som går förbi.

Men just kvällsaktiviteten är jag intresserad av. jag har gjort kortare vandringar ensam men tycker att kvällarna blir så långa. vad gör ni? Är alla superhurtbullar och tar en extra toppbestigning varje kväll?
Sommartid i fjällen, med ljuset dygnet runt, så brukar jag ofta sätta mig någonstans och spana runt omgivningarna med kikaren. Relativt ofta får man syn på något vilt eller några fåglar att artbestämma. Senaste gången i Sarek, satt jag på en sten ovan trädgränsen, norr om Rapadalen, och tittade på 6 älgar som betade i älven och rörde sig längs stranden. Jag kollade in dessa älgar hela kvällen!
Att ströva runt i de närmaste omgivningarna med kameran är kul tidsfördriv. Kolla om det finns några intressanta växter o.s.v. Skriva anteckningar(dagbok) om vad som varit under dagen är nästan som att kommunicera med en kompis. Anteckningarna är dessutom bra att läsa igenom sen man kommit hem för att se vad som var bra eller dåligt till planeringen av nästa tur.
Till detta kan tilläggas bestyr med att skölja ur och torka vandringskläderna, inte minst torkning av kläder i fält är litet av en vetenskap. Oftast får jag dra på mig dem fuktiga på morgon igen. Tvätta sig själv och smörja in fötterna är både skönt och nödvändigt.
Ägnar också mycket tid åt att läsa in kartan för nästa etapp, då behöver jag knappt ta fram kartan nästa dag, även om den alltid finns lätttillgänglig.
Jo, det händer att jag gör någon liten toppbestining nån kväll också ibland!;)

God tur!
 
Själv har jag köpt mig en PLB (nödsändare).
Valet mellan Spot och PLB var lite svårt, men det var kostnaden som fick överväga till PLBs fördel.

Hej!
Kan du skriva lite mer om det, t.ex. vad du menar med Spot? Och hur är det med kostnaderna? Har själv ofta funderat på sådana apparater.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22
Kroppe Köpa isyxa, vad tänka på? Fjällvandring 11
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.