Jösses!
Noterar efter att inte ha följt denna diskussion under ett par dagar att både munhugg, skepsis mot lång erfarenhet av fjällvistelse, telefonering, och andra mindre "smarta" inlägg men också bra tillförts diskussionen!
Några tankar och reflektioner
Säkerheten
All vettig vandring bygger på ett genuint säkerhetstänkande, förutsäga/bedömma risker och risktagande, planering och objektiv självinsikt i sin egen förmåga att klara uppsatta mål!
Att "ens" tänka på att använda telefon i detta område är naivt, skulle telefonen fungera så är det ju bra, men planera inte att den gör det och då menar jag inte ”bara” i Sarek utan under alla vandringar.
Som "parentes" när det gäller täckningen med GSM i just Sarek bifogar jag två länkar till Teliamobiles egna kartor! Tyvärr är det lika illa med NMT 450 täckning i området.
http://www.teliamobile.se/tkartor/utbud/karta.html
http://www.teliamobile.se/index_nationell.htm
Meningen med dessa forum
Är ju att ventilera, ge tips och råd, dela med sig av egna erfarenheter osv.
Att då som Rudolf Rydstedt gör i ett av inläggen och kommer med påståendet att Sarek är litet får mig att häpna… *Suck* Har Du "kartrekat" i skolatlasen eller varit där och sett hur verkligheten ser ut!? Låt ingen tro att Sarek är lättvandrat som Kungsleden eller liknande!
-Förlåt Rudolf att jag är lite elak i tonen mot Dig, men jag blir lätt förbannad av det Du skriver...
Till Anders Malmqvist vill jag bara säga, det är Du som kallar mig för "expert" men jag vill ge lite tyngd åt mitt inlägg så Fredrik som började denna diskussion skulle få sig en rejäl funderare på sin tänkta vandring! Det tycker jag han fortfarande ska få, även om killen är gammal nog att ta sina egna beslut på "gott och ont" givetvis!
Om Anders fortfarande är intresserad vad "experten" gjort så här långt kan Du maila mig, mina bedrifter och utbildningar i ämnet tillför intet i detta forum iaf!
Att jag avråder honom/andra från ensamvandring i just Sarek beror inte på att jag inte kan se en tjusning i den formen av upplevelse. Men med tanke på hans frågeställning, ålder, profil etc. måste jag ju i ärlighetens namn skriva det mitt omdöme och erfarenhet säger mig.
Min inställning till vandring är upplevelse, inte äventyr! Vill jag ha äventyr så finns det bättre och säkrare sätt, eller!?
Slutligen, denna artikel har jag ”saxat” ur STF´s sajt här på nätet.
Sarek - Vildmark
Sareks nationalpark som inrättades 1909 representerar för många den vilda orörda naturen. Inget annat svenskt område har så imponerande topografi med djupt nedskurna dalgångar, vidsträckta högplatåer, spetsiga toppar och stora glaciärer. Innanför parkens gränser, på en areal av 197 000 ha, finns ca 200 fjälltoppar över 1800 m ö h och sex av landets 13 toppar över 2 000 m ö h. Trots den karga och till synes orörda naturen är Sarek också ett slags kulturlandskap. Samerna har här bedrivit renskötsel i århundraden och gör så än idag. För den uppmärksamme besökaren finns många vittnesbörd om detta, t ex mjölkningsvallar, kåtaplatser, gamla renstängsel av sten etc. som minner om äldre tiders renskötsel. Idag finns renvaktarstugor, som regel låsta, ett fåtal broar och moderna renstängsel och rengärden. Rapadalen, Sareks största dalgång, bidrar till de stora kontrasterna med sina bestånd av fjällbjörkskog, vide och örter. Genom dalen rinner Rapaätno, Sveriges i förhållande till nederbördsområdet vattenrikaste älv.
Det finns inga markerade vinter- eller sommarleder i Sarek utom en kort sträcka i södra delen där Kungsleden passerar. Däremot förekommer upptrampade stigar längs flera stråk där många människor vandrar. Snöförhållanden och vattenföring varierar år från år. Vägvalet måste du därför klara själv ute i terrängen med hjälp av kartan och ett gott omdöme. Vi rekommenderar dig att undvika nedre Rapadalen och i stället gå norr om Skierfe och följa dalens nordsluttning på skrå fram till Alep Vassajajåkkåtj som följs nedåt till Rapaselet.
I Sarek finns tolv broar. Viktiga för dig som vandrar är de över Kåtokjåkkå, Luottojåkkå, Smailajåkkå och Kukkesvaggejåkkå. Under vintern och vårsmältningen kan någon bro fara illa. Skarjabron, centralt i Sarek, tas bort inför vintern och sätts på plats igen när brofästena tinat fram. Veckan efter midsommar är den normalt på plats.
Många av Sareks vattendrag är svåra eller omöjliga att forcera vid högvatten. Vissa jåkkar i Sarek anses vara besvärliga i alla lägen. Dessa är Rapaätno, Njåtjosjåkkå, Kåtokjåkkå och Kukkesvaggejåkkå. De två sistnämnda kan dock passeras över broar. Under Låddepakte finns ett krävande vad över Rapaätno - Tielmavadet. Där är älven normalt bred och relativt djup. Andra strategiskt belägna jåkkar som ofta vadas av vandrare men som man bör se upp med är Sarvesjåkkå, Kuoperjåkkå, Tjågnårisjåkkåtj och Palkatjåkkå. Du bör planera Sarekvandringen med så få vad som möjligt. Under sensommaren är vattenföringen vanligen lägre i de flesta jåkkar såvida det inte regnat mycket.
I Sarek finns många glaciärer. Vandra inte på dessa om du inte har erfarenhet av replagsteknik och glaciärvandring. Snöfälten i glaciärkanterna är inte pålitliga och marken framför glaciärtungan kan bestå av kvicksand.
I Sarek finns inga turiststugor. De stugor som finns är låsta och till för bevakning, rennäring och forskning. Kåtorna i området är i mycket dåligt skick.
Under vintern är Sarek än mer krävande att besöka. Det förutsätter stor vana från vinterturer och bivackering. Erfarenhet av vägvalsbedömning är betydelsefull bla för att flera smala dalgångar, ex.vis Lullihavagge, är utsatta för laviner även nere i dalbotten.
RESAN: Bästa utgångspunkterna för turer i Sarek är Kvikkjokk i söder, Saltoluokta i nordost och Ritsem i norr. För att komma till Kvikkjokk reser man med tåg till Murjek eller med Inlandsbanan till Jokkmokk. Från Murjek respektive Jokkmokk tar man buss till Kvikkjokk. Med flyg reser man till Gällivare eller Luleå och tar sen buss till Jokkmokk för vidare bussresa mot Kvikkjokk. För resa till Saltoluokta och Ritsem tar man tåg eller flyg till Gällivare och därifrån buss till Kebnats respektive Ritsem. Länstrafiken i Norrbotten ger upplysningar om busstider på tel. 020 - 47 00 47. Mellan Kebnats och Saltoluokta samt mellan Ritsem och Änonjalme i norr driver STF båttrafik under sommaren. Vintertid finns markerade isleder över Langas till Saltoluokta och över Akkajaure till Änonjalme.
KARTOR: Fjällkartan BD 10 är det bästa bladet eftersom den täcker hela parken samt dess gränsområden, Det finns också en mängd blad som täcker delar av parken t ex Fjällkartan blad 28 H Sarek, 28G Virihaure, 28I Stora Sjöfallet. Ett bra komplement till kartorna är vegetationskartan, som producerats av naturvårdsverket.
PROVIANTFÖRSÄLJNING: På Kvikkjokk Fjällstation, på Saltoluokta Fjällstation och på STF-Ritsem samt stugplatsen i Aktse kan man köpa proviant. De varor som säljs är bl a konserver med köttbullar, kalops och korv, makaroner, ris och frystorkade maträtter, diverse soppor, hårt bröd, margarin och pålägg som kaviar, leverpastej och mjukost, te, kaffe och läskedrycker, choklad och godis, T-sprit, stearinljus, toalettpapper, kartor m m. Sortimentet varierar något mellan de olika försäljningsställena. Priserna på varorna ligger i nivå med kioskhandelns.
UTRUSTNING: Gå med lätt packning! Ta bara med det absolut nödvändiga på fjällturen. Det är speciellt viktigt under en Sarektur där all proviant måste bäras med hela turen och tält och/eller bivackutrustning tillkommer. STFs Fjällhandbok ger bra tips på vad som bör finnas med i ryggsäcken.
LEDBESKRIVNINGAR:
Bra böcker för den som vill förbereda sig ytterligare för Sarekturen: Claes Grundstens "Sarek" och Tore Abrahamssons "Detta är Sarek". Dessa är två moderna handböcker. Axel Hambergs "Sarekfjällen" är en klassiker bland Sareklitteraturen som fortfarande är giltig. Dessutom STFs Fjällhandbok. Samtliga finns till försäljning på anläggningarna i Kvikkjokk, Ritsem och Saltoluokta.
FISKE: Fiske är helt förbjudet i Sareks nationalpark.
ÖVRIG INFORMATION: De flesta vattendrag har strida forsar och är ofarbara med kanot. I Rapaälven, nedströms Sarevesjåkkas tillflöde till Rapaätno, är det förbjudet att använda kanot.
Hjälptelefon finns i Skarja i centrala Sarek.
Kvikkjokk Vandrarhem 0971-210 22.
STF-Ritsem 0973-42030.
Saltoluokta Fjällstation 0973-410 10.
Hoppas man får citera STF´s sajt så här, men jag tar risken...
Det blev ett lååångt inlägg!
Väl mött på vandringen, hälsningar /Lasse