Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris.

Får in allt i Veloce, hund plus packning och gott om plats att sova.

Bilagor

• hugge i tält.jpg
    hugge i tält.jpg
    182 KB · Visningar: 823

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nyss provmonterat ett nytt Velos som kom med posten idag. Mycket positivt intryck!
Använder normalt Fjällräven Dome 3 men ska ha detta för långturer och solotält. Rymligt för en, funkar för två och rimlig vikt.
bedee54354ecf8b7d15349319bf8831c.jpg

..sent using tapatalk

är det inte de där tälten som endst har 1500mm vattenpelare? Inte alls bra i sådana fall. Jag vill ha minst det dubbla i yttertältet och minst 5000 i golvet

är det inte de där tälten som endst har 1500mm vattenpelare? Inte alls bra i sådana fall. Jag vill ha minst det dubbla i yttertältet och minst 5000 i golvet

Man ska inte stirra sig blind på "vattenpelaren", utan mera vad tältet är gjort utav, sömnar mm.
Som exempel kan nämnas att Hilleberg har 2000 i ytterväven på sina yellow och red label.

Man ska inte stirra sig blind på "vattenpelaren", utan mera vad tältet är gjort utav, sömnar mm.
Som exempel kan nämnas att Hilleberg har 2000 i ytterväven på sina yellow och red label.

ingen som har stirrat sig blind på det heller, men misstror inbland dessa lättviktsgrejjer som får sämre och sämre kvalitet för att bli lättare. Klarar väven endast 1500mm så är det 1500 mm även om sömmarna är limmade och tältet är av silnylon.

Har haft mitt Veloce sen det kom ut på marknaden och använt det en hel del och det har aldrig läckt i golv eller tältväv trots att jag rest det dyngsur backe.

ingen som har stirrat sig blind på det heller, men misstror inbland dessa lättviktsgrejjer som får sämre och sämre kvalitet för att bli lättare. Klarar väven endast 1500mm så är det 1500 mm även om sömmarna är limmade och tältet är av silnylon.

2000mm i golv
3000mm i duk - inte 1500mm som beskrivs här.

Medger att golvet med 2000mm känns klent då jag är van vid Fjällräven Dome tält. Dock är tältet väldigt välsytt får jag säga och det blir en footprint till detta.
Klart välgjort tält och då jämför jag med mina FR och HB

..sent using tapatalk

Sant, det är yellow som har det, fort och fel av mig :)!

Men som sagt, vp är inte det viktigaste. Ibland ser man billiga "fjälltält" som lockar med hur mycket vp som helst och jag skulle nog inte lämna gräsmattan med dom!!

Sant! Började min bana med ett "låpristält" med duk (PU) på 5000, efter två dygns regnande läckte både duk och sömmar.
Ny provkör vi VELOCE och jag tror starkt på det!

..sent using tapatalk

Tycker det är ständiga "kampanjer" på alla dylika sidor. Addnature, Outnorth, XXL, Tindeberg osv. Är man intresserad av något är det bara att ha is i magen. Antingen är det snart kampanj eller så får man någon rabattkod i mailen. Konkurrensen är bra nu!

Skulle aldrig handla på de sajter du nämnde ovan utan minst 20% kampanjkod. De gr ut med dom oftare än vad man stryker skjortor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips