Enmanstält för fjällvandring

Zpacks duplex

Rekommenderar starkt Zpacks duplex för dessa ändamål.
Vindtåligt och mkt stabilt tält som är alldeles utmärkt i regn pga bra ventilation. Tradeoffen är att det kan bli dragigt, särskilt om vinden vrider. Angivet som tvåmanstält, men de flesta använder det som rymligt enmanstält.
Vikt ca 600 gram plus spik och pinnar. Vandringsstavar används lämpligen som pinnar för att resa tältet.
 
Jag har läst att Vaude Sul 1-2 ska klara kraftig vind...men måste man byta pinnar och förlänga linor isf?
Hur klarar det mycket regn? Fungerar det att laga mat i absiden vid dåligt väder? Mycket frågor nu. =)
Ni som har Vaude Sul 1-2, rekommenderar ni detta tält för solovandring?
 
Förr gick jag ofta ensam med ett fjällräven skula shape. Ett tvåmanstält som väger strax under 2,1kg. För ett par år sedan gjorde jag en rejäl genomgång av min utrustning och skaffade mej ett Hilleberg Enan. Jag upplever det mycket mer bekvämt av två anledningar. Ingång på sidan är mer praktiskt. Man slipper en hel del akrobatövningar för att ta sej ut och man kan ligga/ sitta på sidan istället för på magen om man ska laga mat eller rota i väskan i absiden. Att högsta punkten på tältet är i mitten är också en klar fördel eftersom det är där huvudet hamnar om man sätter sej upp. Jag köpte också ett footprint och det var så bekvämt att ha golv i absiden så det får hänga med trots viktstraffet. Jag är 180cm och takhöjden och utrymmet såväl inne i tältet som i absiden räcker till för mej. Enda jag saknar är någon form av torklina inne i tältet.
Nu blir man ju sugen på att tälta.
 
Enan känns med som ett intressant alternativ med. Har du testat det i kraftig vind och regn?
Visst blir man sugen på att ge sig ut...jag måste bara bestämma vilket jag ska köpa sen får det bli en tur ut och testa. =)
 
Enan känns med som ett intressant alternativ med. Har du testat det i kraftig vind och regn?
Visst blir man sugen på att ge sig ut...jag måste bara bestämma vilket jag ska köpa sen får det bli en tur ut och testa. =)

Jag stämmer in i hyllningskören för Enan. Jag köpte ett i somras, med footprint, och är väldigt nöjd. Jag var lite orolig att jag skulle tycka det var trångt, men jag satt en hel dag i oväder i tältet utan att det kändes instängt. Med footprint och den stora D-formade innertältsdörren helt öppen så får man en relativt stor golvyta, och för mig som är under 180cm så var det lagom sitthöjd.

I Jotunheimen i somras var det fler blåsiga dagar och nätter än stilla. Jag filmade tältet i hård vind sista kvällen.
 
Jag har läst att Vaude Sul 1-2 ska klara kraftig vind...men måste man byta pinnar och förlänga linor isf?
Hur klarar det mycket regn? Fungerar det att laga mat i absiden vid dåligt väder? Mycket frågor nu. =)
Ni som har Vaude Sul 1-2, rekommenderar ni detta tält för solovandring?
Jag anvander mig av v-pinnar pa nagra stallen och har bytt linorna till langre med linstrackare. Om detta verkligen behovs vet jag inte. Extra taltpinnar har jag alltid med mig i alla fall. Personligen hade jag inga problem att laga mat i absiden. Sa himla liten tycker jag inte den ar. En ryggsack (45-50l) och att par skor bor det fa plats utan problem.
 
(...) Något jag kommit att uppskatta alltmer med tältet /Power Lizard/ är symmetrin som gör det egalt vilken sida man gör till huvud- resp. fotände. Det ger ytterligare flexibilitet vid val av tältplats, inte minst om underlaget inte är helt plant. Vindstabiliteten är imponerande, har testat det vid 22 m/s i byarna - hade problem att hålla mig upprätt utanför, men sov ändå gott med känslan att det var en bra bit till tältets marginaler.
Håller verkligen med om att symmetrin är en fördel. Utöver flexibiliteten innebär den också att arean på det största fria tygsjoket blir mindre än i ett asymmetriskt enbågstält av samma storlek. i ett asymmetriskt tält hamnar visserligen den högsta innerhöjden mer optimalt när man från sin sovsäck reser sig till sittande ställning - men den fördelen är märkbar bara om man är ganska lång. Själv är jag 170 cm lång, sover ledigt med huvudet åt valfritt håll i min Ringstind, och hade därför lika gärna kunnat välja ett symmetriskt tält.

Vintefjäll:
Hur upplever du, nu efter en tids användning, hanterbarheten och hållbarheten ho Vaudes clip-system? Jag skulle inbilla mig att det vore till fördel i stark vind att kunna pinna ner hela tältet, innan man reser bågen. Men det kanske å andra sidan är fippligt att sen, med handskar på, klippa in tyget till bågen?
Fungerar "power"-linan?

TS:
Läs gärna Vintefjälls mycket gedigna recension. Den är av det resonerande slag, som gör alla "varför" bakom ett tältval begripliga och kan vara till nytta även om du till slut väljer något annat än Vaude.
 
TS: Jag är mycket nöjd med tältet, men eftersom jag inte ägt några av de likvärdiga alternativen kan jag inte uttala mig om det är bättre eller sämre än något av dessa. Sannolikt är det personliga preferenser som avgör. Jag skulle dock köpa det igen om jag behövde ett nytt tält nu.

Använder 6 av originalpinnarna, men bytte ut 2 (de till linorna på resp. kortsida) till lite kraftigare. Jag ogillade känslan i, och längden på, linorna, samt avsaknaden av linsträckare. Åtgärdade detta tidigt och vågar därför inte uttala mig om originallinornas styrka (har dock svårt att tro att det skulle vara den begränsande faktorn). Lagar utan problem mat i absiden vid dåligt väder. Det är möjligt att koppla loss golvet i innertältet från yttertältet på öppningssidan, vilket gör att man kan skjuta ihop innertältet lite och på så vis få en större markyta i absiden - perfekt just vid matlagning. Ser dock alltid till att jag har en ficka öppen upptill i yttertältets dörr - förmodligen inte nödvändigt men jag är överdrivet försiktig med kombinationen gas, eld och tält.


Vintefjäll:
Hur upplever du, nu efter en tids användning, hanterbarheten och hållbarheten ho Vaudes clip-system? Jag skulle inbilla mig att det vore till fördel i stark vind att kunna pinna ner hela tältet, innan man reser bågen. Men det kanske å andra sidan är fippligt att sen, med handskar på, klippa in tyget till bågen?
Fungerar "power"-linan?

@joanna: Insiktsfulla reflektioner m a p för- och nackdelar med symmetri/asymmetri!

Jag tycker tältet är riktigt lätthanterligt när man "lärt känna det". Ringstind SL är utan tvekan mer självförklarande lätthanterlig från början (inbillar jag mig åtminstone efter ett par provnätter). PL har ju några fler moment och frihetsgrader man behöver bemästra innan man reser det snabbt och problemfritt i fostrande väderlek. Men det rör sig om max en handfull resningar/rivningar för de flesta, skulle jag tippa, innan man är där. Men du har helt rätt: jag börjar med att pinna ner tältets hörn, därefter trär jag i de korta ändstängerna, sedan klipper jag i tältet i bågen, tar tag i kortsidan på vindsidan och spänner dess lina, innan jag fortsätter till läsidan för att spänna upp denna. Det är fullt möjligt att börja med hörnen om man bara inte spänner linorna till kortsidorna innan man klipper tältduken i bågen.

Det finns några små, enkla modifieringar man kan göra för att förenkla resandet av tältet, t ex styva upp hällorna till kortsidornas stänger med lite silvertejp så att stängerna lätt glider i, samt måla/märka ut mitten på den långa tältstången samt mittenclipset för att slippa stå och räkna dem. Jag finner någon slags tillfredställelse i att göra sådana förbättringar, men man kan ju också se det som att detaljfinishen inte är helt klanderfri.

Jag tycker fortfarande att både dragkedjan till dörröppningen och hela clip-systemet (från tältdukens infästning till plastclipsen) utsätts för stora påfrestningar, men den tyska ingenjörskonsten imponerar och nu måste tältet ha tuffat på över 100 nätter utan märkbart slitage någonstans (med undantag för lacken på tältpinnarna :) ). Så mina farhågor har fått kapitulera för verkligheten.
 
Vill också slå ett slag för Akto, som har riktigt bra med utrymme, bra sitthöjd (jag är 1.80), möjlighet att laga mat i förtältet vid hårt väder etc. Det är i princip samma ytor som Enan, med skillnaden att det är något kraftigare i vävarna, samt bättre skyddat med dubbla vävar i innertältet (kan vara bra vid extremt blöta/fuktiga förhållanden). Väger dock omkring ett halvt kilo mer. Brukar gå att hitta till relativt bra pris på andrahandsmarknaden.
 
(...) Det finns några små, enkla modifieringar man kan göra för att förenkla resandet av tältet, (...) Jag finner någon slags tillfredställelse i att göra sådana förbättringar, men man kan ju också se det som att detaljfinishen inte är helt klanderfri. (...)
Känner igen mig, har meckat en del även med min Ringstind p g a andra, men också helt onödiga småförtretligheter. De är tydligen oundvikliga, så manfår sortera upp sina minuspoäng vid tältvalet i sådant som går att fixa och sådant som man får leva med.
Tack för som vanligt gedigen och nyttig info; den tyska ingenjörskonsten verkar fortfarande gå att lita på :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
Pancho08 Solotält för fjällvandring Bo och sova 36
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
niklasaxelsson Sovsäck till fjällvandring sommartid Bo och sova 18
Ainon 1-2 personers tält för fjällvandring Bo och sova 7
filippus Tält för fjällvandring Bo och sova 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.