Enmanstält för fjällvandring

Jag stämmer in i hyllningskören för Enan. Jag köpte ett i somras, med footprint, och är väldigt nöjd. Jag var lite orolig att jag skulle tycka det var trångt, men jag satt en hel dag i oväder i tältet utan att det kändes instängt. Med footprint och den stora D-formade innertältsdörren helt öppen så får man en relativt stor golvyta, och för mig som är under 180cm så var det lagom sitthöjd.

I Jotunheimen i somras var det fler blåsiga dagar och nätter än stilla. Jag filmade tältet i hård vind sista kvällen.

Askel, Har funderat på om jag vågar använda Enan i fjällen, så jättebra att se hur tältet beter sig i stark vind. Är det 2015 års modell med Kerlon 600, eller 2016 års modell med Kerlon 1000 du har?
 
Askel, Har funderat på om jag vågar använda Enan i fjällen, så jättebra att se hur tältet beter sig i stark vind. Är det 2015 års modell med Kerlon 600, eller 2016 års modell med Kerlon 1000 du har?

Jag har 2016-års modell med Kerlon 1000. I ärlighetens namn var jag lite orolig för om sömmarna skulle hålla, speciellt sista natten då blåsten höll i sig hela natten, blev värre än du ser på filmen och även bytte riktning till att blåsa rakt från sidan. Men förankrat med tillräckligt mycket sten över tältpinnarna så klarade det vinden bra.

Ska jag komma med någon kritik så är det i så fall att de smala kortändarna gör att tältduken får möjlighet att tryckas in en del vid stark blåst. Så till viss del fick jag både fot- & ansiktsmassage av tältduken under natten 😀
 
TS: Ja, man kan separera tältdukarna. Yttertältet kan resas/användas separat med de tillhörande pinnarna/stängerna.

Känner igen mig, har meckat en del även med min Ringstind p g a andra, men också helt onödiga småförtretligheter. De är tydligen oundvikliga, så manfår sortera upp sina minuspoäng vid tältvalet i sådant som går att fixa och sådant som man får leva med.
Tack för som vanligt gedigen och nyttig info; den tyska ingenjörskonsten verkar fortfarande gå att lita på :)

Undrar om det går att få någon lönsamhet i allt modifierande av friluftsutrustning? 8) Tack själv! :)
 
Enan i vind

Enan känns med som ett intressant alternativ med. Har du testat det i kraftig vind och regn?
Visst blir man sugen på att ge sig ut...jag måste bara bestämma vilket jag ska köpa sen får det bli en tur ut och testa. =)

Askel, Har funderat på om jag vågar använda Enan i fjällen, så jättebra att se hur tältet beter sig i stark vind. Är det 2015 års modell med Kerlon 600, eller 2016 års modell med Kerlon 1000 du har?

Jag har en bild på mitt Enan (2015, Kerlon 600) där det låser rejält. Hade inga problem.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=735935#post735935

//B
 
Senast ändrad:
Va, finns det olika? Hur vet man vilket man har?

Första året, 2015, använde Hilleberg Kerlon 600, men de hade nåt problem med produktionen av den väven, så 2016 gick de över till Kerlon 1000 (som används i övriga yellow-label-tält, t.ex. Anjan). Kerlon 1000 är lite kraftigare, men också lite tyngre. Enan 2015 väger 1.1kg, medan Enan 2016 väger 1.2 kg. En annan skillnad är att Enan-2016 leveras med v-pinnar, medan Enan-2015 har tri-pegs, dvs smala trekantiga pinnar med en liten krok på.
 
Första året, 2015, använde Hilleberg Kerlon 600, men de hade nåt problem med produktionen av den väven, så 2016 gick de över till Kerlon 1000 (som används i övriga yellow-label-tält, t.ex. Anjan). Kerlon 1000 är lite kraftigare, men också lite tyngre. Enan 2015 väger 1.1kg, medan Enan 2016 väger 1.2 kg. En annan skillnad är att Enan-2016 leveras med v-pinnar, medan Enan-2015 har tri-pegs, dvs smala trekantiga pinnar med en liten krok på.
Läste på Hillebergs hemsida att man bytte behandling av tältduken för att uppnå nya miljömål. Den nya behandlingen försvagade väven så man blev tvungen att övergå till den tyngre 1000väven. Tur man han köpa lättviktsvarianten.
 
lånar tråden lite.

hej!
har inte läst hela tråden. men frågar ändå.
finns tält 1-2 pers som där man har gåstavar som tältpinnar?
 
Kolla på Tarptent

Tarptent har flera sådana tält. Tänk på att om innertältet är helt av nätväv så blir det ganska dragit när det blåser. Dom kan ofta tillverka ett innertält med vanliga väggar upp till 2/3:dels höjd om man frågar efter det.
 
hej!
har inte läst hela tråden. men frågar ändå.
finns tält 1-2 pers som där man har gåstavar som tältpinnar?

http://hyperlitemountaingear.com har tre olika tält från runt 750 gram och uppåt. Funderar själv på Ultamid 2 för turer med dottern eller frun. Priserna får dock Hilleberg att verka billiga. De flesta cottage tillverkare har tält där man använder vandringsstavarna som tältpinnar, ex Yama Mountain Gear, Locus Gear och Zpacks. Hyperlite Mountain Gear är dock (vad jag förstått i alla fall) de som håller högst byggkvalitet och är mest expeditionsvärdiga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
Pancho08 Solotält för fjällvandring Bo och sova 36
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
niklasaxelsson Sovsäck till fjällvandring sommartid Bo och sova 18
Ainon 1-2 personers tält för fjällvandring Bo och sova 7
filippus Tält för fjällvandring Bo och sova 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.