Enmanstält för fjällvandring

Hej!

Jag letar enmanstält för kommande turer i fjällen och skogen under vår, sommar och höst men det är en djungel.
Helst runt ett kilo i vikt och det behöver klara dåligt väder på kalfjället. Hoppas någon kan ge mig lite tips. =)
Jag har tittat på Vaude Power Lizard sul 1-2p, har någon erfarenhet av detta tält?

Tack på förhand! =)
 
Köp ett så lätt 2pers tält du kan hitta el har råd med, då de kan va trevligt med utrymme vid oväder..


Har själv ett Nordisk telemark ulw 2 som väger under 900g"när jag är ute ensam",används väldigt sällan....


Har även ett 3pers Helsport Rondane superlight när jag har båda hundarna med mig,den väger 1,7kg...
riktigt nöjd med Rondane då den har lite mer absid än telemark 2...
 
Håller med

Det extra utrymmet är underbart att ha. Utrusningen kan tas in och spridas över golvet vid dåligt väder. Har ett Tarptent Scarp 2 med specialinnertält som har uppdragna sidor(inte bara mesh) till skydd för fjällvindarna.
Vikt 1,7 kg.
 
Håller inte oreserverat med. Är man säker på att vilja ha ett tält endast till ensamvandring och endast under barmarkssäsongen, inte är ovanligt storvuxen, inte bär på ovanligt stor ryggsäck eller sover på ovanligt tjockt underlag, så funkar en hel del (inte alla) enmanstält med marginal, och man kan i det läget vilja prioritera låg vikt och liten "footprint" före extrautrymmet.
Ett litet tält har ju fördelar: lättare att hitta en tillräckligt stor jämn plätt att sätta upp det på, mindre vindfång, lättare att hantera av en ensam person. Som vanligt handlar det om plus och minus för bägge alternativen.

Det finns några "mellanvarianter"; det vore synd att kalla dem tvåmanstält, men de är just lite extra generösa som enmanstält. Jag har själv så småningom fastnat för Helsports Ringstind Superlight 1-2, som är just ett sådant, en aning större, enmanstält. Min dotter och hennes flickvän har sovit tillsammans i det i en vecka, men då gäller det nog att vara ordentligt förälskad :).

Såhär efteråt ångrar jag faktiskt lite att jag inte skaffat något av de mer utpräglade enmansmodellerna och tagit vara på deras fördelar - min Ringstind känns faktiskt onödigt stort för mig när jag är ensam.

Valet stod länge mellan det och Vaude Power Lizard. Tyckte bägge var väldigt fina, men med olika för- och nackdelar, och jag upplevde valet som mest en personlig preferensfråga. Vaude har ett kraftigare golv med mycket högre vattenpelare, men en "högerhängd" dörr, som inte passade just mig (och som funkar sämre i berg/fjäll med förhärskande västvindar).
Du hittar ingående recensioner av dessa bägge tält här på Utsidan (avd. "Produkter").
 
Tack för er input! =)
Jag har tittat på ett 1-2per tält (Vaude) då var min tanke att man skulle kunna ha ryggsäcken i tältet. Men jag är lite osäker hur det står sig i blåsigt väder.
Jag ska titta på Helsport Ringstind. Jag har med tänkt på att det är högerhängd dörr på Vaude och är lite osäker på det.
 
Glöm inte bort att tänka på storlek på höjden också. Många mindre tält har låg höjd, vilket gör det omöjligt att sitta upp om man är lite längre. Jag kan tex inte sitta rakt i mitt Hilleberg Akto, vilket blir ganska olidligt efter några dagar.
 
Akto är 93 cm som högst, men det är på en väldigt liten yta. Jag är 188 cm lång och kan inte sitta helt rakt, utan får pressa ihop tältdukarna med huvudet om jag vill sträcka på nacken.
 
Jag är i samma sits. Jag har inte funderat klart men det litar åt ett Fjällräven Abisko Lite 1.

Jag har inte sett det live än men utifrån bilder och filmklipp tycker jag att det ser förhållandevis rymligt ut och framförallt ser det ut som att absiden rymmer en ordentlig ryggsäck.
 
Jag håller med Joanna i hennes resonemang, och tillhör också dem som anser att 1-2-mannatält ger gott om utrymme för en person som packar hyfsat vikt- och volymmedvetet.

Valde också mellan Ringstind SL 1-2 och Vaudes PL 1-2 - och håller med också om att de båda verkar vara riktigt fina tält. Förmodligen hade jag blivit nöjd med vilket som, men mina preferenser gjorde att jag valde Vaudes PL. Nu är jag vänsterhänt, vilket rimligen förklarar varför jag trivs med dörrhängningen. Något jag kommit att uppskatta alltmer med tältet är symmetrin som gör det egalt vilken sida man gör till huvud- resp. fotände. Det ger ytterligare flexibilitet vid val av tältplats, inte minst om underlaget inte är helt plant. Vindstabiliteten är imponerande, har testat det vid 22 m/s i byarna - hade problem att hålla mig upprätt utanför, men sov ändå gott med känslan att det var en bra bit till tältets marginaler.
 
Jag har ett Vaude SUL 1-2p, och tycker det passar mig alldeles utmarkt. Tycker inte du behover ga upp en storlek sa lange du ar ensam, eller har valdigt mycket packning med dig. Jag som ar 180cm kan sitta uppratt precis under taltbagen utan att innetaltet ror det yttre tyget.

Jag har for mig att Vaude uppgraderade taltstangen fran en 7.5mm till 8.7mm DAC under 2015-2016 (?). Tyvarr sa ar de inte direkt utbytbara, sa jag hade definitivt valt den senare modellen med DAC-stangen om allt annat hade varit detsamma, vilket det nog ar forutom att aldre modeller brukar vara billigare an de senaste modellerna.
 
Har vaude sul 1-2. Har en bra funktion att kunna flytta innertältet en aning och därmed ge mer absid (fortfarande mkt liten) alt mer innertält. En sak som stör mig däremot är att de bantat linor och spikar onödigt mycket så de måste kompletteras för att bli mer stormsäkert. Jag har haft vissa problem med att inner och ytter tältduk ligger mot varandra, så man måste vara mer noggrann att spänna det symmetriskt än jag är van vid från mitt andra tält (bergans trollhette 3).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
Pancho08 Solotält för fjällvandring Bo och sova 36
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
niklasaxelsson Sovsäck till fjällvandring sommartid Bo och sova 18
Ainon 1-2 personers tält för fjällvandring Bo och sova 7
filippus Tält för fjällvandring Bo och sova 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.