En veckas vandring, med hund.

MoAnders; sa:
Inte så roligt när man ska sätta läger och hunden vägrar att gå in, självklart klarar sig hunden uppbunden utanför men det är ju egentligen mot lagen att binda upp hunden mer än 2 timmar eller vad det är??

Jag tror inte det strider mot lagen alls att hålla hunden på lina. Tänk bara på hur man gör när man kör hundspann, inte tränger man in 18 huskys i ett tält ;), nej dom sätter man på kätting över natten.

/Jesper

Jaha då var man tvungen att kolla upp det också :)

Mja nej det finns ingen brottsbalk för detta men en förordning från Länstyrelsen. Men det stämmer som du säger att draghundar är ett undantag.

Sen tycker jag att det är skillnad på lina och uppbindning som jag menar det.

Saxat från länstyrelsen djurskydds enhet.

Om hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade till en löplina. Linan ska ha en fri glidsträcka på minst tio meter och löpa på en höjd av minst två och en halv meter över marken. Den ska dessutom ha stoppanordning som hindrar hunden att ta sig runt stolpar, träd eller andra föremål. Kopplet skall vara anslutet till löplinan med en lekare och ha en längd som gör det möjligt för hunden att röra sig minst två meter på ömse sidor runt linan och att söka skydd mot kyla, nederbörd, vind och sol i en koja eller inomhus.

Hundar som är yngre än ett år får endast tillfälligt hållas bundna.

Hundar som är vana vid kyla samt har päls som är anpassad till kallt klimat får hållas bundna under övernattningar i samband med långfärder och tävlingar. De skall dock vara bundna på ett sätt som ger dem en möjlighet att ligga ner på ett naturligt sätt och få skydd mot regn och vind.
[Ändrat av MoAnders 2006-06-28 kl 07:51]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
casimir; sa:
Mellan 1 mars och 20 augusti måste alla hundar vara kopplade. Då är djurlivet som känsligast.

Diskuterat massor av gånger tidigare och personligen är jag till 99% säker på att du skall ha sådan kontroll på hunden att den inte stör djurlivet vilket inte är detsamma som att hunden måste vara kopplad.

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:
casimir; sa:
Mellan 1 mars och 20 augusti måste alla hundar vara kopplade. Då är djurlivet som känsligast.

Diskuterat massor av gånger tidigare och personligen är jag till 99% säker på att du skall ha sådan kontroll på hunden att den inte stör djurlivet vilket inte är detsamma som att hunden måste vara kopplad.

Förutom såklart att det kan finnas vissa lokala bestämmelser som påtvingar ett absolut koppeltvång.

*inser hur man får många inlägg - man kommenterar sina egna inlägg*

MoAnders: Tack! Jag hade inte heller tänkt på att vänja hunden vid att sova i ett tält - det kan bli ett problem. Han sover nämligen på, minst, 20 olika ställen under natten här hemma. Får slå upp tältet och bjuda in honom med en hel massa godis innan jag far då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips