Fan. Verkar vara samma trista utveckling som för mobiltelefonerna. Man hoppades ju att teknikutvecklingen skulle göra dem mindre och mer långlivade... men det blev bara fler "finesser", blaffigare storlek och kortare batteritid. Och högre pris, såklart.Ja, det kom ingen Epix 3, utan den heter istället Fenix 8 AMOLED. Sedan dess har även 8 Pro-serien kommit ut och Fenix 9-serien lär vara på gång...
/Niklas
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?
- Trådstartare joanna
- Start datum
-
- Taggar
- gps-klocka vänsterhänt
Hade hoppats på trådlös laddning som alternativ från Garmin också men de verkar hålla fast vid sin pin--kontakt-kabel-laddning. Vad det gäller batteritid så går väl ändå garmin enduro åt "ditt håll" med längre tider.Fan. Verkar vara samma trista utveckling som för mobiltelefonerna. Man hoppades ju att teknikutvecklingen skulle göra dem mindre och mer långlivade... men det blev bara fler "finesser", blaffigare storlek och kortare batteritid. Och högre pris, såklart.
/Patrik
Betalt samarbete
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ja, det var därför jag spanade in dem, men det stöp som sagt på storleken. Så jag hoppas på att de, som andra serier, så småningom kommer i flera storlekar. Med riskt för att det går som när jag väntade på små mobiltelefoner...(...) Vad det gäller batteritid så går väl ändå garmin enduro åt "ditt håll" med längre tider.
/Patrik
Glad Midsommar till alla hjälpsamma tipsare!
Jo, å det är ju p.g.a. det höga priset, som en del lämnar Garmins sportsklockor för andra märken.Fan. Verkar vara samma trista utveckling som för mobiltelefonerna. Man hoppades ju att teknikutvecklingen skulle göra dem mindre och mer långlivade... men det blev bara fler "finesser", blaffigare storlek och kortare batteritid. Och högre pris, såklart.
Men när det gäller klockor för navigering i skog och mark, så ser jag i dagsläget inget märke som kan tävla med Garmin. Ty mig veterligen har ingen annan klocktillverkare autorouting på sina kartklockor.
Å tyvärr, så finns bara autorouting på de finare (och dyrare) klockorna från Garmins nyare modeller av Fenix, Epix, Tactix, Quatix, Enduro och den svindyra Marq. Så det mest ekonomiska är väl helt enkelt att leta upp någon hyllvärmare av dessa modeller på utförsäljning. Å komplettera gärna originalkartorna kartorna med den senaste TopoSweden.
Å nöjer du dig med fågelvägsrutter och att göra sväng för sväng-rutter i klockans mobilapp on line för överföring, ja då finns det givetvis billigare alternativ från både Garmin och andra tillverkare. Men då bör du också betänka att dessa klockor primärt är tänkta för träning, inte för friluftsliv. Så räkna inte med att dessa klockor har metallboett, safirglas eller ruttomräkning. Men fågelvägsrutter brukar väl tätt många modeller ha numera.
Edit: den enda någorlunda rena friluftsklockan som Garmin har i sitt sortiment är väl möjligtvis Foretrex-serien, om nu klocka är rätt benämning för den serien... Dock tvivlar jag starkt på att den passar dina smala handleder. Senaste modellerna heter f.ö. 801 och 901.
/Niklas
Senast ändrad:
Jag har en cykeldator, Garmin Edge 530, som duger för mig. Långlivad på ett bra sätt.Fan. Verkar vara samma trista utveckling som för mobiltelefonerna. Man hoppades ju att teknikutvecklingen skulle göra dem mindre och mer långlivade... men det blev bara fler "finesser", blaffigare storlek och kortare batteritid. Och högre pris, såklart.
Senaste modellen heter 1050 och är modern…och dyr.
530 har allt jag behöver…ej så kräsen.
Fast röstnavigeringen på 1050 är väldigt trevlig. Å det finns ju även 850 och 550...Jag har en cykeldator, Garmin Edge 530, som duger för mig. Långlivad på ett bra sätt.
Senaste modellen heter 1050 och är modern…och dyr.
530 har allt jag behöver…ej så kräsen.
Å någonstans på youtube ska det ligga en 1 april-video av Des Fit, som visar att det faktiskt går att använda en moden cykeldator som löparklocka... Tyvärr hittar jag den inte nu.
/Niklas
Aktuellt
Politisk reklam
Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!
Här är videonÅ någonstans på youtube ska det ligga en 1 april-video av Des Fit, som visar att det faktiskt går att använda en moden cykeldator som löparklocka... Tyvärr hittar jag den inte nu.
/Niklas
Hmm, 1 April är 1 April.,,Här är videon/Niklad
Allt är inte skämt, bara för att det råkar vara den 1:a april....Hmm, 1 April är 1 April.,,
/Niklas
Idag är det väl den 20 juni... elr har ni ngn annan almanacka?
Har också eftersökt vad Joanna söker, men för nya modeller lägger man alltid in en massa andra "onyttiga" grejer. Tänk om man kunde få en grundmodell och sedan lägga till det man har behov av, elr ta bort ngt onödigt.
Dela: