En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

Jo, å det är ju p.g.a. det höga priset, som en del lämnar Garmins sportsklockor för andra märken.

Men när det gäller klockor för navigering i skog och mark, så ser jag i dagsläget inget märke som kan tävla med Garmin. Ty mig veterligen har ingen annan klocktillverkare autorouting på sina kartklockor.

Å tyvärr, så finns bara autorouting på de finare (och dyrare) klockorna från Garmins nyare modeller av Fenix, Epix, Tactix, Quatix, Enduro och den svindyra Marq. Så det mest ekonomiska är väl helt enkelt att leta upp någon hyllvärmare av dessa modeller på utförsäljning. Å komplettera gärna originalkartorna kartorna med den senaste TopoSweden.

Å nöjer du dig med fågelvägsrutter och att göra sväng för sväng-rutter i klockans mobilapp on line för överföring, ja då finns det givetvis billigare alternativ från både Garmin och andra tillverkare. Men då bör du också betänka att dessa klockor primärt är tänkta för träning, inte för friluftsliv. Så räkna inte med att dessa klockor har metallboett, safirglas eller ruttomräkning. Men fågelvägsrutter brukar väl tätt många modeller ha numera.

Edit: den enda någorlunda rena friluftsklockan som Garmin har i sitt sortiment är väl möjligtvis Foretrex-serien, om nu klocka är rätt benämning för den serien... Dock tvivlar jag starkt på att den passar dina smala handleder. Senaste modellerna heter f.ö. 801 och 901.
/Niklas
Tack för en bra genomgång som hjälper mig att se mönster i djungeln. Det är lite såhär: ska jag nu skaffa ytterligare en pryl, då vill jag att den gör sådant som inte mina gamla saker redan klarar av. Jag navigerar helst och oftast med papperskarta & kompass, och följer sällan förhandsplanerade rutter. Trivs med spontaniteten, överblicken och närvarokänslan som en aktiv terrängläsning ger mig, och kommer att fortsätta med analog navigering som grund.

Största mervärdet med en klocka skulle alltså (för mig) inte vara enklare navigering, allra minst (usch) att den drar mig i ett mentalt koppel längs en förhandsinlagd rutt - utan den helt banala vinsten med att slippa hala upp kartan (eller mobilen) i teknisk terräng, och/eller i full fart på skidor/skridskor.

Men då kan den ju "lika gärna" ha sådant som höjdmätare, kartor med "riktig" navigering (det jag tror du kallar autorouting), att jag kan dela min rekade skridskorutt med klubbkamrater, etc. Annars känns det liksom inte värt besväret.

Så, tja - ni fattar varför jag fortfarande inte skaffat någon klocka. Men tack vare er hjälp vet jag nu mycket bättre vad det är jag letar efter, och har i alla fall kommit så långt i sovringsprocessen, att jag kommer att slå till på en Garmin Enduro den dagen de kommer i "damstorlek" :p

Jag tror tyvärr att du kan glömma Garmin Enduro i damstorlek, ty det får inte plats något vettigt batteri i en liten damklocka. Det närmsta du kommer är nog en Fenix 7S, ty jag har för mig att det inte görs någon Fenix 8S i MIP-version, utan bara i AMOLED-version (men dubbelkolla detta först).

Å vill du ha bra batteritid, så är det alltså stora herrklockor som gäller.
/Niklas

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag tror tyvärr att du kan glömma Garmin Enduro i damstorlek, ty det får inte plats något vettigt batteri i en liten damklocka. Det närmsta du kommer är nog en Fenix 7S, ty jag har för mig att det inte görs någon Fenix 8S i MIP-version, utan bara i AMOLED-version (men dubbelkolla detta först).

/Niklas
Det finns mindre klockor med jämförbara batteritider. Men med de tider "herrversionen" har nu, plus dess solcellsladdning, så skulle jag ha marginal att kompromissa.

Angående klockor har jag sammanställt lite saker jag tänker på, och hur jag använder min Garmin Epix pro (gen 2). Men först en tillbakablick till hur jag använder informationen i klockan och varför jag har en modernare klocka nu.

Min första löptävling var Lilla Lidingöloppet 1979, så jag har en del mil i benen sedan dess. Jag hoppas kunna springa Lidingöloppet i höst. Det var några år sedan jag genomförde loppet senast.
Jag har alltid varit intresserad av träningsdata och kartor, så jag har följt utvecklingen med träningsklockor när de utvecklats.
Det började alltså med vanligt digital klocka man kunde ta tid med, sedan en klocka med GPS och pulsfunktion, och nu senast med kartfunktion.

Pulsmätningen har alltid lockat mig och jag har mest analyserat träningsdata efteråt. Sedan februari i år, då min puls på ett spinningpass steg 60 slag över det normala och jag mådde riktigt dåligt, har
jag koll på min puls på ett annat sätt. Jag tillåter inte pulsen att stiga över ett specifikt värde för att inte råka ut för någonting otrevligt igen.
Rent konkret betyder det att jag slår av på takten när pulsen pga ansträngningen stiger.

Övrig data som klockan har är såklart hårda fakta om tid, hastighet, medel/snittvärden mm om olika saker. Eftersom jag är intresserad av navigation så är det väldigt intressant att se var jag har varit. Jag är intresserad av vägval jag gjort, och var jag har varit förut. Sådan kan man se efteråt i datorn.

Med klockan jag har nu kan jag se kartan och även se inlagda rutter. Jag ser stigar, höjdkurvor och annat man normalt sett ser på en karta.

Hemmavid använder jag klockans kartfunktion ganska lite. Jag kan titta på skärmen för att se om jag ska ta höger eller vänster i en stigförgrening om jag undrar det. Jag har sällan inlagda rutter i klockan.

Om jag ändå har det så är det för att följa en reflexbana. Att följa reflexbanor brukar vara vinternöjet. Jag ensam i skogen med en pannlampa...underbart!

I fjällen har jag använt klockan för att logga en dagsetapp, samt för att se kompasskursen. Bara vrida på handleden så ser jag kompasskursen. Jag kan lika gärna använda en vanlig kompass, men jag ville testa kompassfunktionen i dimman i fjällen förra året. Det fungerade bra.

Klockan har många andra funktioner som jag inte använder: sömnanalys, träningsplanering, EKG-analys, syremättnadsgrad i blodet mm. Det skulle vara EKG som skulle vara aktuellt att använda om jag vill det.

Program jag gör rutter i då? Ride With GPS betalar jag för. I den gör jag mina träningsrutter som jag exporterar vill cykeldator och till träningsklockan. I fjällen fungerar inte Ride With GPS så bra pga den dåliga kartan. Då använder jag istället Lantmäteriets Min karta.

En fjällvandring läser jag aldrig in i en träningsklockan. Jag vill inte vara styrd av vad klockan säger om hur jag ska vandra. "Det finns inte på kartan" att jag lägger in en sådan rutt. Jag gillar att navigera med karta och kompass. Jag kan stämma av med med telefonens karta, offlineläge, för att snabbkolla min position. Kanske ta en skärmdump för att se exakta läget för framtida analyser och bloggar. Om jag loggar dagsetappen ser jag hur jag gått ändå.

Jag skaffade klockan mest för att kunna lägga in rutter och se kartan, men i fjällen använder jag inte detta.

Klockan är för mig en träningsklocka på hemmaplan och inte en nödvändig pryl i fjällen.

Jag är supernöjd med klockan. Nu är det viktigast att ha koll på pulsen när jag anstränger mig. Jag köpte klockan när jag såg den till ett ruggigt bra pris, vilket var en tillfällighet. Priserna nu är annars lite för höga för min smak.

Senast ändrad:

/Niklas
Min klocka är liten, modellen tror jag passar @joanna om hon vill. Garmin Epix pro (gen 2) 42 mm. Jag har alltså en liten potent damklocka.

Tack Totteman, jag känner verkligen igen mig i detta:
(...) Jag vill inte vara styrd av vad klockan säger om hur jag ska vandra. "Det finns inte på kartan" att jag lägger in en sådan rutt. Jag gillar att navigera med karta och kompass. Jag kan stämma av med med telefonens karta, offlineläge, för att snabbkolla min position. (...)
Jag skulle kanske just, vid behov (= sällan) snabbkolla kompasskursen eller min position. Det går ju på andra sätt, men i knepig terräng, hög fart eller skitväder vore det ju behändigt att bara lyfta armen. Min användning i övrigt skulle dock skilja sig kraftigt från din.

Jag skulle visserligen gärna logga och direkt från isen dela spåret från min skridskofärd, så andra kan ha nytta av en rekad rutt (och såklart gärna ta emot motsvarande från andra). Men det gäller alltså inte mina vandringar. Och jag skulle gladeligen skita i alla hälso- och träningsdata inkl. pulsmätning* - om det alternativet existerade och innebar mindre storlek och/eller längre batteritid.

Däremot skulle jag vardera möjligheten till höjdmätning och "riktig" kartnavigering på bra kartor (helst just Lantmäteriets i Sverige resp. något relevant från mapy.cz på kontinenten) de (få) gånger jag inte gärna vill/kan hala upp papperskartan eller mobilen - t ex i farten på isen/toppturen, eller när jag har händerna upptagna med annat i teknisk terräng. Om jag nu ändå ska ha en klocka, alltså.

* OT som förklaring för mitt dissande av pulsmätning: pulsen (eller för den delen muskelstyrkan) har aldrig begränsat min fart i löpspåret och/eller uppförsbacken - det är lufthungern som gjort. Jag kan problemfritt sprinta mig upp till riktigt hög puls (särskilt för min ålder), men kan inte "andas tillräckligt fort" på ett uthålligt sätt utan att sänka farten. Detta är helt opåverkat av träning, och har varken blivit bättre eller sämre med åldern; mitt enda sätt att öka farten är att minska min totalvikt (kroppsvikt +packvikt). Och det går ju inte att pressa hur långt som helst. Mitt ljudliga flåsande på anmarscherna gav mig redan i tonåren öknamnet "ångloket" bland mina klätterkompisar :p

Senast ändrad:

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har en Garmin Epix Pro (gen 2), 42 mm som passar min smala handled.
Tack för tipset! 42 mm funkar kanske även på de 12-13 centimetrar jag kan uppbringa i omkrets på mina handleder.
Det finns en bra sida som låter dig jmf hur olika garminklockor ser ut på din handled (mah mobilkameran)

Men just de olika Fenix 7 och Epix-modellerna vill jag "varna" för, eller man bör åtminstone tänka igenom ordentligt innan köp. Detta för att:
Garmin har beslutat att de endast tre år gamla Epix pro, Fenix 7 (+ flera modeller) som alla tillhör en äldre generation enbart kommer att få felrättningar, inga nya funktioner (möjligen väldigt begränsat med nya funktioner) framöver. Det är ffa modellerna som lanserades -25 (och nyare) som framöver kommer att uppdateras med nya funktioner
Jag vet, jag köpte själv sommaren -25 en Epix pro (men pga den tunga boetten skulle jag inte rekommendera den till en person med tunn handled)

Jag skulle visserligen gärna logga och direkt från isen dela spåret från min skridskofärd, så andra kan ha nytta av en rekad rutt (och såklart gärna ta emot motsvarande från andra). Men det gäller alltså inte mina vandringar. Och jag skulle gladeligen skita i alla hälso- och träningsdata inkl. pulsmätning* - om det alternativet existerade och innebar mindre storlek och/eller längre batteritid.
"Alla" Garminklockor (gäller säkert alla märkens GPS-klockor) har usel batteritid under aktivitet med GPSen aktiv, kolla batteritiden med aktiv GPS i tex redan länkade https://garminrumors.com/

Att du vill logga din tur och dela med andra gissar jag går bättre direkt från lämplig app i mobilen, det är ju ändå mobilen som behövs för att direkt del ditt data med andra

Det finns tom en "dela plats i realtid"-funktion i Google Maps som gör att det inte alls behövs ngn klocka!
Men även telefonbatteriet töms snabbare med aktiv GPS

Det finns en bra sida som låter dig jmf hur olika garminklockor ser ut på din handled (mah mobilkameran)

Men just de olika Fenix 7 och Epix-modellerna vill jag "varna" för, eller man bör åtminstone tänka igenom ordentligt innan köp. Detta för att:
Garmin har beslutat att de endast tre år gamla Epix pro, Fenix 7 (+ flera modeller) som alla tillhör en äldre generation enbart kommer att få felrättningar, inga nya funktioner (möjligen väldigt begränsat med nya funktioner) framöver. Det är ffa modellerna som lanserades -25 (och nyare) som framöver kommer att uppdateras med nya funktioner
Jag vet, jag köpte själv sommaren -25 en Epix pro (men pga den tunga boetten skulle jag inte rekommendera den till en person med tunn handled)

"Alla" Garminklockor (gäller säkert alla märkens GPS-klockor) har usel batteritid under aktivitet med GPSen aktiv, kolla batteritiden med aktiv GPS i tex redan länkade https://garminrumors.com/
Tack, nyttig länk & info!
Jag skulle alltså inte ha GPS:en aktiv hela tiden, och ruttloggning med lägsta rimliga frekvens. Så gjorde jag på min InReach och den räckte med råge i tre veckor.
Att du vill logga din tur och dela med andra gissar jag går bättre direkt från lämplig app i mobilen, det är ju ändå mobilen som behövs för att direkt del ditt data med andra
Javisst, men skulle jag ha en klocka med den funktionen kunde jag lämna mobilen hemma i stället. På skridskoturer behöver inte batteriet räcka mer än en dag, vi sover inte i tält då :)
Det finns tom en "dela plats i realtid"-funktion i Google Maps som gör att det inte alls behövs ngn klocka!
Men även telefonbatteriet töms snabbare med aktiv GPS
Den funktionen är verkligen inte prioriterad...

Tack Totteman, jag känner verkligen igen mig i detta:

Jag skulle kanske just, vid behov (= sällan) snabbkolla kompasskursen eller min position. Det går ju på andra sätt, men i knepig terräng, hög fart eller skitväder vore det ju behändigt att bara lyfta armen. Min användning i övrigt skulle dock skilja sig kraftigt från din.

Däremot skulle jag vardera möjligheten till höjdmätning och "riktig" kartnavigering på bra kartor (helst just Lantmäteriets i Sverige resp. något relevant från mapy.cz på kontinenten) de (få) gånger jag inte gärna vill/kan hala upp papperskartan eller mobilen - t ex i farten på isen/toppturen, eller när jag har händerna upptagna med annat i teknisk terräng. Om jag nu ändå ska ha en klocka, alltså.

* OT som förklaring för mitt dissande av pulsmätning: pulsen (eller för den delen muskelstyrkan) har aldrig begränsat min fart i löpspåret och/eller uppförsbacken - det är lufthungern som gjort. Jag kan problemfritt sprinta mig upp till riktigt hög puls (särskilt för min ålder), men kan inte "andas tillräckligt fort" på ett uthålligt sätt utan att sänka farten. Detta är helt opåverkat av träning, och har varken blivit bättre eller sämre med åldern; mitt enda sätt att öka farten är att minska min totalvikt (kroppsvikt +packvikt). Och det går ju inte att pressa hur långt som helst. Mitt ljudliga flåsande på anmarscherna gav mig redan i tonåren öknamnet "ångloket" bland mina klätterkompisar :p
Bra OT-förklaring. Idag steg pulsen till 148 och allt kändes bra på cyklingen. Ska testa några ggr till innan jag låter 148 vara min nya högsta tillåtna puls.

Det finns mindre klockor med jämförbara batteritider. Men med de tider "herrversionen" har nu, plus dess solcellsladdning, så skulle jag ha marginal att kompromissa.
Det blir nog bara för dig att ta med en lämplig power bank + laddkabel och ladda din blivande damklocka var eller varannan dag. Förslagsvis i samband med kvällsbestyren.

Tror inte du ska sätta alltför stor betydelse för solcellsladdningen. Ty det är många faktorer som styr hur pass bra den blir i praktiken. Det räcker ju med att solen råkar lysa på fel sida, eller att jackans arm råkar vara lite lång så att klockan täcks, så blir ju solladdningen närmast värdelös...
/Niklas

Senast ändrad:
Det finns en bra sida som låter dig jmf hur olika garminklockor ser ut på din handled (mha mobilkameran)
Tack, nyttig länk & info!
Det är du som vet bäst om vad du behöver och hur du kommer att använda klockan

Den funktionen är verkligen inte prioriterad...
I väntan på klockanskaffning tänkte jag att det kunde vara ett alternativ för loggning och ruttdelning.
(Ännu bättre borde det bli med en dedicerad app, tex: https://www.strava.com/)
Trådstarten är ju över två år gammal och det verkar som att ngt köp inte är aktuellt den närmaste tiden.
Eller har jag fel?

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.