Tack för en bra genomgång som hjälper mig att se mönster i djungeln. Det är lite såhär: ska jag nu skaffa ytterligare en pryl, då vill jag att den gör sådant som inte mina gamla saker redan klarar av. Jag navigerar helst och oftast med papperskarta & kompass, och följer sällan förhandsplanerade rutter. Trivs med spontaniteten, överblicken och närvarokänslan som en aktiv terrängläsning ger mig, och kommer att fortsätta med analog navigering som grund.Jo, å det är ju p.g.a. det höga priset, som en del lämnar Garmins sportsklockor för andra märken.
Men när det gäller klockor för navigering i skog och mark, så ser jag i dagsläget inget märke som kan tävla med Garmin. Ty mig veterligen har ingen annan klocktillverkare autorouting på sina kartklockor.
Å tyvärr, så finns bara autorouting på de finare (och dyrare) klockorna från Garmins nyare modeller av Fenix, Epix, Tactix, Quatix, Enduro och den svindyra Marq. Så det mest ekonomiska är väl helt enkelt att leta upp någon hyllvärmare av dessa modeller på utförsäljning. Å komplettera gärna originalkartorna kartorna med den senaste TopoSweden.
Å nöjer du dig med fågelvägsrutter och att göra sväng för sväng-rutter i klockans mobilapp on line för överföring, ja då finns det givetvis billigare alternativ från både Garmin och andra tillverkare. Men då bör du också betänka att dessa klockor primärt är tänkta för träning, inte för friluftsliv. Så räkna inte med att dessa klockor har metallboett, safirglas eller ruttomräkning. Men fågelvägsrutter brukar väl tätt många modeller ha numera.
Edit: den enda någorlunda rena friluftsklockan som Garmin har i sitt sortiment är väl möjligtvis Foretrex-serien, om nu klocka är rätt benämning för den serien... Dock tvivlar jag starkt på att den passar dina smala handleder. Senaste modellerna heter f.ö. 801 och 901.
/Niklas
Största mervärdet med en klocka skulle alltså (för mig) inte vara enklare navigering, allra minst (usch) att den drar mig i ett mentalt koppel längs en förhandsinlagd rutt - utan den helt banala vinsten med att slippa hala upp kartan (eller mobilen) i teknisk terräng, och/eller i full fart på skidor/skridskor.
Men då kan den ju "lika gärna" ha sådant som höjdmätare, kartor med "riktig" navigering (det jag tror du kallar autorouting), att jag kan dela min rekade skridskorutt med klubbkamrater, etc. Annars känns det liksom inte värt besväret.
Så, tja - ni fattar varför jag fortfarande inte skaffat någon klocka. Men tack vare er hjälp vet jag nu mycket bättre vad det är jag letar efter, och har i alla fall kommit så långt i sovringsprocessen, att jag kommer att slå till på en Garmin Enduro den dagen de kommer i "damstorlek"