En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

Nu har jag inte läst allt i tråden eller kommit ihåg vad jag läst men några kommentarer.

En klocka drar mycket ström när man använder gps:en men om man inte har väldigt långa dagsetapper så är det inga problem att ladda klockan varje kväll från en powerbank, går snabbt och det drar inte mycket energi. (En telefon för tracking skulle antagligen vara mycket jobbigare att hålla igång över flera dagar med hjälp av laddning).

Dagens klockor har en väldigt massa funktioner som många inte använder men tror inte man skulle tjäna något på att inte ha dem om det gick att få en klocka utan med tanke på batterilevetid.

Om man vill ha barometer och höjddata så måste man i garmins tillfälle i alla fall gå upp på dyra modeller. Förutom höjddata så har deras billigaste modeller nästan samma funktioner som de dyrare klockorna (når jag tittade för några år sen i alla fall).

edit: Tycker förövrigt en kart app i telefonen ibland är bra att ha i terräng där vanliga kartor är alldeles för dåliga eller där det är väldigt svårt att förstår var man är exakt.
 
Det är du som vet bäst om vad du behöver och hur du kommer att använda klockan


I väntan på klockanskaffning tänkte jag att det kunde vara ett alternativ för loggning och ruttdelning.
(Ännu bättre borde det bli med en dedicerad app, tex: https://www.strava.com/)
Trådstarten är ju över två år gammal och det verkar som att ngt köp inte är aktuellt den närmaste tiden.
Eller har jag fel?
Jag kan såklart redan nu logga och dela skridskorutter via mobilen. Det gör man oftast när man ändå stannat till av någon anledning, och då kan man ju lika gärna hala upp den där vatten- och stötsäkert förpackade tingesten. Det är därför den funktionen "inte är prioriterad" i en eventuell klocka, men såklart ett bonus om den ändå skulle finnas där - då skulle jag faktiskt lämna mobilen hemma.
Men tja, du har rätt i att jag fortfarande inte har någon GPS-klocka :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nu har jag inte läst allt i tråden eller kommit ihåg vad jag läst men några kommentarer.

En klocka drar mycket ström när man använder gps:en men om man inte har väldigt långa dagsetapper så är det inga problem att ladda klockan varje kväll från en powerbank, går snabbt och det drar inte mycket energi. (En telefon för tracking skulle antagligen vara mycket jobbigare att hålla igång över flera dagar med hjälp av laddning).
Visst, det är därför jag inte primärt använder mobilen till navigering :) Men om jag som nu kan vara ute i 2-3 veckor utan att släpa med mig en powerbank, så känns det inte logiskt att plötsligt behöva det när jag skaffat en pryl som bör vara mer strömsnål än mobilen.
Om man vill ha barometer och höjddata så måste man i garmins tillfälle i alla fall gå upp på dyra modeller. Förutom höjddata så har deras billigaste modeller nästan samma funktioner som de dyrare klockorna (når jag tittade för några år sen i alla fall).
Medveten om det, men om även mina andra önskemål var uppfyllda (och klockan fick plats på min handled :p ) så skulle jag tycka att det var värt priset.
 
Nu har jag inte läst allt i tråden eller kommit ihåg vad jag läst men några kommentarer.

En klocka drar mycket ström när man använder gps:en men om man inte har väldigt långa dagsetapper så är det inga problem att ladda klockan varje kväll från en powerbank, går snabbt och det drar inte mycket energi. (En telefon för tracking skulle antagligen vara mycket jobbigare att hålla igång över flera dagar med hjälp av laddning).

Dagens klockor har en väldigt massa funktioner som många inte använder men tror inte man skulle tjäna något på att inte ha dem om det gick att få en klocka utan med tanke på batterilevetid.

Om man vill ha barometer och höjddata så måste man i garmins tillfälle i alla fall gå upp på dyra modeller. Förutom höjddata så har deras billigaste modeller nästan samma funktioner som de dyrare klockorna (når jag tittade för några år sen i alla fall).

edit: Tycker förövrigt en kart app i telefonen ibland är bra att ha i terräng där vanliga kartor är alldeles för dåliga eller där det är väldigt svårt att förstår var man är exakt.
Jag vet inte om du loggar en runda/dagsetapp med en gpsklocka. Om du gör det så vet du att man kan ställa in hur ofta den loggar ens position. Loggning mer sällan sparar batteri.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag vet inte om du loggar en runda/dagsetapp med en gpsklocka. Om du gör det så vet du att man kan ställa in hur ofta den loggar ens position. Loggning mer sällan sparar batteri.
Jadå, självklart. Gäller ju även mobilen och min InReach, som jag också ställt på lågfrekvent loggning.
Tror du har enklare att hitta en klocka som fungerar bra med en liten powerbank än en klocka som ska fungera för tracking i 2-3 veckor.
Beror ju på hur ofta man låter GPS:en söka position, jfr ovan. Min InReach räckte med råge i tre veckor med de inställningar jag valt.

På en skridskotur vill man såklart ha en mycket högre upplösning om spåret ska vara till någon nytta för andra, men då är ju inte batterikapaciteteten något problem.
 
Jag vet inte om du loggar en runda/dagsetapp med en gpsklocka. Om du gör det så vet du att man kan ställa in hur ofta den loggar ens position. Loggning mer sällan sparar batteri.
Det finns förvisso flera sätt att spara batteri när det gäller GPS-användning. Utöver loggningsintervall, så finns det även val av vilka satellitsignaler som ska sparas. Men även skärmbelysning, val av sida framme gör en hel del på den effektiva batteritiden.


Nå min poäng är att man bör noga tänka över vilka batterisparar-funktioner som tillämpas, så att det inte blir dumt. Jag skulle t.ex. aldrig aktivera s.k. expedition mode annat än i absoluta nödfall.

Själv tillämpar jag smart lagring där klockan själv avgör vilka punkter som ska sparas. På så sätt lagras svängarna med tätare intervall än raksträckorna.

Det finns även en smart system där klockan själv känner av mottagningsförhållanden. Vid bra förhållanden behöns endast NAVSTAR-GPS, men vid sämre mottagningsförhållanden aktiveras då både fler satellitsystem och fler signaler från vissa satellitsystem. Allt för att försöka fåt en så bra noggrannhet i positionen som möjligt. Det försöker jag köra på alla mina aktivitetsprofiler.

Å när klockan används i vardagslivet, så aktiveras bara skärmbelysningen vid behov (jag kör numera också AMOLED). Men vid aktiviteter däremot så är skärmbelysningen alltid på.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Har du en en gpsklocka?
Ja, har bara inte för mig att du brukar stå att loggningen påverkar batterilevetiden och jag har för mig att jag också har läst att den normalt inte gör det. Förutom då expeditions modus och andra nyare funktioner som inte kan resultera i några speciellt fina trackloggar.

Har fått för mig att smart loggning tex bara eller mest påverkar hur många punkter som lagras. Är rätt uppenbart att det är svårt att göra något smart utan att regelbundet läsa av satelliterna och det är ju det som drar ström.

Testat har jag inte gjort själv då mina i teorin 20 timmars batteritid med gps medför att jag kanske laddar klockan en gång i veckan om ens det trots att jag har nog i snitt har den med gps 1.5 timmar i snitt dagligen och på hela tiden. På turer fungerar 20 timmar med god marginal på en dag och tiden det tar att ladda den på kvällen är minimal. Har den på 1 sekunds loggning.

Tror man kan köpa den minsta powerbanken man hittar också kan man ladda klockan från 0% många gånger.
 
Ja, har bara inte för mig att du brukar stå att loggningen påverkar batterilevetiden och jag har för mig att jag också har läst att den normalt inte gör det. Förutom då expeditions modus och andra nyare funktioner som inte kan resultera i några speciellt fina trackloggar.
Om man vandrar behöver man inte ha den vassaste inställningen för loggningen. Det hinner inte hända så mycket på en sekund eller ens en minut.
IMG_3014.png

Kolla bilden ovan från min loggning i Sarek. Minns inte inställningen i klockan men det var inte högupplöst i alla fall.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.