En natt ute i månaden...

Jag vill vara med! Jag börjar från juni, för sen dess har jag sovit ute varje månad.
Bildbevis:
Juni, hemmavandring i Hammarskog, Uppsala:
Juni_utenatt2.jpg

Juli, blev det ett antal tältnätter, här är en av dem, i gränstrakterna mellan Padjelanta och Sarek:
Juli_utenatt3.jpg

Augusti, fuskade litet och sov på altanen. Det var skönt i värmen. Men jag önskar att jag kan planera mer riktiga turer resten av året. Här är mitt krypin under björnbärsbusken.
Augusti_utenatt3.jpgAugusti_utenatt4.jpg
 
Augusti
Årets lugnaste natt. Ingen vind som ven runt tältet, inga fordon som gasade, inga fåglar som kvittrade...bara ett stilla duggregn som tasslade ner på tältduken. Dottern tog med sig ”Rävis” som hon pysslat egen sovsäck och sovsäcksmössa till. Vi sov ända till halv nio...
3F992B9C-473F-453C-B509-B7F4C64B2623.jpeg
 
September
Denna månads natt hade kunnat tillbringas i tält vid Storulvån men då väderprognosen visade på nollgradigt och snöblandat regn så blev det tre nätter i ”familjestugan” istället... Tältet var dock med som rastskydd och när det var uppslaget för att torka så passade jag och dottern på! Det blev en natt till på gräsmattan 😊 Natten var tyst och mörk, mycket mörkare än de senaste tältnätterna. Det märks att vi går mot mörkare nätter. Och inga fåglar som väckte oss. Förutom en kisspaus vid halvfyratiden så sov vi gott. Tältet är ett Niak inköpt 1999 som varit med på otaliga fjällvandringar. Det dök upp många minnen... Nytt i tältet var den lilla batteridrivna lyktan med självsläckningsfunktion (6h), uppskattad av dottern när det nu plötsligt blev kolsvart i tältet. Självklart var gosehunden Simon med även denna gång. Initialt i dotters sovsäck (!) men efter en stund som fotvärmare...
59930FF7-80DE-44E3-ADC1-F5AA99129832.jpeg
 
Är det bara jag kvar här nu? Den här utmaningen som går så bra! 10-11 Oktober: Etapp 31-29 på Upplandsleden, Sånga-Skokloster-Bålsta. Fin tur, kan rekommenderas. Tältade söder om Skokloster, vid Söderskogen på ett ställe där det finns litet öppen mark.
IMG_20201011_074837 (768x1024).jpg
 
Oktober

Nej, du är inte ensam! Jag och dottern kör vidare 😊 Vi sov ute i natt. Blev på gräsmattan igen efter det att dottern konstaterat att det plötsligt var ”jättemörkt och alldeles tyst” i skogen... Det hjälpte inte ens att Schnautsy fick följa med. Tämligen vindstilla och inte farligt kallt.
E55746EE-2247-4AA1-8D89-9F23E44F2CBC.jpeg
 
Härligt! Jag sov i bilen härom natten. Det räknas väl inte riktigt men fast det var en så fin kväll hade det lovats regn och jag orkade inte släpa ut tält eller presenning. Det smattrade skönt på taket och luften var frisk med fönstret på glänt. :giggle:
 
Novembernatten ute. Mysig tältplats och lägereld. Glögg och ölkorv framför brasan under en stjärnklar öppning i molnen.
 

Bilagor

  • 9FCB188D-9A73-4625-93BB-6C347CAE34DB.jpeg
    9FCB188D-9A73-4625-93BB-6C347CAE34DB.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 128
  • 0EBD9B38-F1F9-4927-8D61-0CA963791DD4.jpeg
    0EBD9B38-F1F9-4927-8D61-0CA963791DD4.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 123
November
Skogen var tydligen fortfarande för mörk för dottern. Hon skyllde dock på att de nya gosedjuren Sandra och Sam, mamma och son sengångare (!), aldrig sovit i tält och därför behövde ha nära in. ”Tänk om de börjar frysa, de är ju faktiskt tropiska djur!” Så, upp med tältet på altanen under ljusslingorna och ner med två sengångare i sovsäcken. Natten blev dock inte särskilt kall och vi sov gott, alla fyra. På morgonen väcktes vi av fågelsång! Dottern undrade om vi gått i ide och sovit ända fram till våren...
F2E76148-EF79-4876-95D7-E87D892A4C48.jpeg
 
November: Direktrapport från Stormon. Sitter här vid min lägereld vid vindskyddet på parkeringen och njuter av livet. Tyvärr visade det sig att det nog inte var tänk att sova i, men jag har brett ut sovsäcken på en bänk och tänker göra det ändå. I morgon blir det promenad runt Florarna, om inte vildsvinen har ätit upp mig. Jag såg en hel hjord på vägen hit.

Jag lyckas inte ladda upp någon bild, den kommer i morgon när jag har datorn.
 
Och här är bilden:
IMG_20201121_210633_liten (2).jpg
Den är ju lite mörk, men efter förhållandena är jag rätt nöjd med ljussättningen, för man ser min sovsäck borta i hörnet.

Jag blev inte uppäten, och klarade mig från att halka på nån spång på promenaden runt Florarna, jag blev bara lite inrökt av min lägereld, men det var en väldigt fin utflykt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.