En natt ute i månaden...

Tack och ja det blir riktigt varmt och mysigt när kaminen brinner.
Jag kollade lite bilder och för att få ett hum om små detaljer och hur det brukar se ut. Sedan gjorde jag en skal enig modell av papp. Själva mönstret är inte så svårt det är egentligen bara 6st tårtbitar plus en 12cm remsa emellan varje bit för att maximera bredden utifrån en begränsad tygmängd på 8m.
 
Ja jag är då imponerad. Funkar det bra med kaminen? Tycker det verkar lite halvläskigt med eld inne i ett litet brännbart utrymme, men de där kaminerna är väl välkonstruerade.

Hur stagar du upp det? Ser ut som du har flera käppar i kors som sticker upp ur mitthålet.
 
Senast ändrad:
Har använt en canvas väv i bomull och det fattar inte eld lika lätt från förrymda gnistor eller liknande som tex ett tunt syntetmaterial men med tillräckligt hög värme så börjar det brinna. Har dock använt ett kevlar/pandox tyg som tål värme vid skorstensutgången, där det blir varmt. Är mer rädd för kolmonoxidförgiftning så det gäller ju att ha bra ventilation i tältet.

Ja det är käppar/raka pinnar ihop bundna med rep som på ett traditionell tipi tält. Någon lös tältstång kunde jag inte hitta till salu någonstans så det fick bli den traditionella metoden.
 
Har blivit mycket mindre än önskat med detta genom åren, men till helgen skall det tältas/tarpas med kayak som grädde på moset OM allt klaffar.

Däremot brukar jag göra en navigationstur årligen där skriver jag ut en karta från Lantmäteriet och lägger upp en kurs som sedan vandras med kompas och gps (i nödfall). Nu kanske man skulle ta med tarpen. :unsure:
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.