En fråga om en lätt sovsäck

Nu blir jag litet nyfiken.

Varför skulle levandeplockat dun vara bättre?

Nu är jag ute på hal is men jag tror inte att levandeplockat nödvändigtvis är bättre. Det handlar snarare om att på fåglar som plockats på sina dun växer nya ut om än av sämre kvalitet (om jag minns rätt, reportage på Kalla Fakta som orsakade smärre uppror för några år sen). Då kan fler dun plockas från samma fåglar och man kan få ut 2-3 skördar innan djuren slaktas.

Hittade dessutom detta på när jag försökte hitta information om levandeplockat duns eventuella högre kvalitet:

"När gässen ”ruggar” lossnar det mogna, utvuxna dunet. Detta sker naturligt, utan ”hjälp” av människohand och uppsamlingen, skördandet, av detta ”ruggade” dun är nästan så långt från Live Plucking man kan komma. Resultatet blir dock det bästa, men dyraste, gåsdun som finns."

Hoppas jag därmed kan sova inte bara gott utan även med rent samvete i min Western Mountaineering Highlite.

Nu blir jag litet nyfiken.

Varför skulle levandeplockat dun vara bättre?

Om jag har förstått det rätt så får man det finaste dunet av "babyfjunet" från små gäss. Företagen skulle alltså, i så fall, anse att det är ekonomiskt oförsvarbart att döda gässen för att plocka detta fjunet när gässen fortfarande har mer dun att ge.

Att samla upp det ruggade/fällda dunet borde dock ge samma resultat men vad vet jag egentligen. Jag kan för lite om branschen.

//Peter

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har nu ägnat åtskilliga timmar åt att försöka lista ut vad för sovsäck jag ska köpa och har bestämt mig för en cumulus quantum 200. Men jag har en liten fundering/ett problem.
Det står ju att Max längden är 185, betyder det att jag med mina ringa 187 kommer känna att dedt är lite trångt rent längdmässigt? Någon som har en som kan verifiera mina tankegångar?

Var noga med längden på säcken, ganska oskönt om du inte kan sträcka ut dig i din fulla längd utan att tvingas ha axlarna utanför eller för tight i längsled (speciellt efter en dag med packning på ryggen är det skönt att kunna sträcka på ryggen). Mitt råd är att du ser till att du har några cm marginal tillgodo på längden. Dessutom riskerar du att trycka du ihop loftet om säcken är för tight med sämre värme för fötter och axlar.
Jag har egen erfarenhet av en Caravan Sarek 900 (dun) som var avsedd för 190cm. Med mina 193cm blev det för trångt i längden och jag har ny bytt till en Marmot Pinnacle Long (198cm) med helt annan liggkomfort för mig. (Caravan säcken är en förträfflig säck i övrigt som nu används av en kortare familjemedlem:))

Då olika tillverkare kan ha lite olika marginaler på längdmåttet rekommenderar jag att du försöker provligga säcken innan du slår till.

Var noga med längden på säcken

stämmer. kollade en mountain equipment Xero 250 Standard på fjällsport och den passade inte mig. jag är 1.80 och säcken skulle passa upptill 1.80. Jag fick provligga den och det visade sig att en inte så liten bit hamnade utanför. så man måste vara försiktig.

Har nu ägnat åtskilliga timmar åt att försöka lista ut vad för sovsäck jag ska köpa och har bestämt mig för en cumulus quantum 200. Men jag har en liten fundering/ett problem.
Det står ju att Max längden är 185, betyder det att jag med mina ringa 187 kommer känna att dedt är lite trångt rent längdmässigt? Någon som har en som kan verifiera mina tankegångar?

Prata med Cumulus. Sånt brukar gå att lösa för 10-15€ mer eller något sånt. En i sammanhanget liten summa pengar för att få en sovsäck som verkligen passar och kan var med dig i många år framöver.

Jag är 183/184 och har inte reflekterat att det skulle vara för på gränsen för mig i de två Cumulussäckarna som jag har. Men som sagt, det kanske är dom där 3-4 cm som gör skillnaden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips