En fråga om en lätt sovsäck

Tack för många bra tips-
Kollade upp Marmot Arroyo, men den väger ju nästan ett kilo, dvs 924 gram.

Du får nog räkna med runt kilot för en vettig säck för sommarfjäll (om den ska täcka hela fjällen). Sen går det ju att använda en säck som är kallare med ett underställ på och förstärkningsjackan ovanpå säcken (inte för mycket i säcken då får det motverkande effekt). Arroyo är en mycket bra säck. Hur lång är du? Arroyo kanske blir för stor/för mycket volym så att den blir kall för att du inte kan utnyttja isoleringen i den till fullo. Hittade denna när jag surfade runt lite: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACEWBLUEKAZOO är du längre finns den även i long.

Lättare säckar av bra kvalitet finns tex på getout http://www.getout.se/sv/artiklar/ultralite-3.html. De polska säckarna kan man ju specificera själv vilket är bra. Tycker du ska ha en säck med komfort strax under nollan. Själv har jag en på -9 komfort herr och den fungerar även på hösten.
 
Intervallet kilot plus 2-300g är nog rätt normalt, är du liten kan du spara vikt på en skräddad säck.
Tomvolym värmer inte, endast lofthöjd och väv isolerar. Bra under ger godare sömn.
En minus 7 säck värmer mig mest, blir det varmare kan helt blixtlås göra om säcken till täcke.
 
Det finns ju verkligen mycket att välja på: Anders_b- har du en Alpkit pipe dream sovsäck, eftersom du rekommenderar den?
 
Det kanske är en Arete jag har då. Var noga när jag köpte den och undersökte precis som du - nu har tiden gått och jag vet vad jag har, men inte namnet, he he. Nåja, tänkte tipsa om en brittisk sida också där du designar din egen säck och du kan få den med 900 fp det mesta megaultrahyperbästa som finns typ www.phdesigns.co.uk. Men du får ingen lätt och varm säck om du inte betalar multum för det. Jag har även en Yeti Passion Three, har också dun i 900 fp; den finns i lättare sommarvarianten som heter passion one: 300 g för hela säcken men komfort på 11 grader. Trean, den jag har, väger 480 g typ och har en komfort på +1 grad eller liknande, sen har du Passion Five som har 500 g dun och väger kanske 650 g och har en komfort på kanske -9 men smakar det så kostar det ca 4500 kr.
www.sackundpack.de hittar du hela (tror jag) western mountaineerings sovsäckslinje. Fördelen med dom är att de ej har dun på ryggdelen, eftersom den delen ligger mot liggunderlaget, vilket gör att en lättare säck tål lägre temp...så länge du inte rör dig i sömnen.
Lycka till
 
Det finns ju verkligen mycket att välja på: Anders_b- har du en Alpkit pipe dream sovsäck, eftersom du rekommenderar den?

Japp jag har 2st. En PD400 och en PD600. Har dock inte mer än provlegat lite hemma med dem ännu, men de känns bra. Jag har en north face kilo bag sedan förra året. Den känns som något mitt emellan de två alptkit säckarna. Den funkade jättebra i vålådalen förra sommaren och nu har jag köpt pd400 till min son till iår. Pd600 köpte jag mest för att det kunde vara bra med en lite varmare, sen var det ju bra pris också. Bror köpte en 600 han med.
 
Har skrivit en recensuíon av sovsäcken i fråga här på Utsidan.
Min son sov gott i den även när det bara var några plusgrader medan jag frös som en hund. Kan ha berott på att vi sov i ett tält av amerikansk typ där ventilationen gick längs golvet.
 
Vad som har diskuterats i en annan tråd så var det någon som skrivit till Cumulus angående detta. Svaret som kom ifrån dom var (ungefär detta):

"Det finaste dunet som vi har är plockat från levande gäss men det är allt dun av den finaste kvalitén och dom som hävdar motsatsen ljuger"
Sanningshalten i detta låter jag vara osagt men det är i alla fall ett ärligt svar som ställer frågan om sanningshalten, i de andras svar, på sin spets.

Här är inlägget:
I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)
Gå till inlägg #95

//Peter

Nu blir jag litet nyfiken.

Varför skulle levandeplockat dun vara bättre?
 
Såg att det var rea nu på Cumulus Quantum 200 på Packa Lätt. Är detta en bra säck?

http://www.packalatt.se/cumulus-quantum-200-p-91.html

Rent generellt så tycker jag kvaliteten på cumulus är bra. Har erfarenhet från 2 av deras säckar och jag är nöjd.
Temperaturmässigt måste du själv bestämma om du tycker att nollan räcker för dina användningsområden. Jag hade ju valt en lite varmare säck för sensommarfjället. Men det är jag det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.